HjÄlptyglar pÅ hÄst som stegrar?

T

tre4

angående min andra tråd här under om min häst som stegrar när man går ut själv och rider.

skulle hjälptyglar funka?
hindra från att kunna fåm upp huvudet och stegra?
isåfall vad för hjälptyglar?

det kanske är en dum ide, men det är just bara stegrandet jag är rädd för.
att han backar och har sig blir jag inte rädd för det är bara om han går upp och stegrar,

känner inte riktigt att jag vill slå han i huvudet eller snurra runt så han nästan går omkull eller liknande.

så vad tror ni om någon hjälptygel?
martingal eller liknande .

Sv: HjÄlptyglar pÅ hÄst som stegrar?

Jag har stora problem med att min häst stegrar (Se min tråd Hjälp! Hon stegrar sig!? :S)
Och jag använde hjälptyglar i början. På min häst fungerar inga hjälptyglar, har provat martingal, fast martingal, halsförlängare/gummisnodd, Graman och Thiedeman tygel & inget av det fungerar. Gramanen fungerade lite fast hon började springa i sidled istället och jag var rädd att om hon försökt stegra sig och hon satt fast så skulle hon få panik. Så jag tror att man helt enkelt får försöka att få bort stegrandet utan hjälptyglar.

Hade fast martingal och halsförlängare/gummisnodd på samtidig en gång (ung och oerfaren) och hon reste sig och slog runt.

Så enligt mig är svaret nej ifall du kan använda hjälptyglar på din stgerande häst.

Hoppas det löser sig för dig :D

//Diana

Det enda hjälptyglar gör är att flytta problemet vidare, om ens det. Ta itu med problemet på annat sätt en att spänna in hästen. Be om hjälp av någon som har erfarenhet, träna ledarskap, fråga en tränare.
Om du nu absolut vill testa en hjälptygel är nog martingal det bästa, det hindrar iaf tyglarna från att komma fel och hästen kan inte slå upp huvudet lika högt. Men som sagt, ta itu med problemet från grunden, hjälptyglar är ingen lösning i längden.

Min förra häst hade såna perioder under vintrarna när hon reste sig, hon hade inte ont utan det var just en jäkla energi som bara skulle ut. Nu kände jag henne utan och innan, hon hade ett jäkla humör och en hormonrubbning som hette duga. Men till slut höll hon på o dänga av mig i asfalten och då satte jag ärligt talat på en graman och "drog" ner henne. Hon försökte några gånger den ridturen men sen gav hon sig och det var enda gången jag behövde använda den. Men som sagt, denna hästen hade INTE ont. Viktigt att man undersöker det innan man börjar greja med dom.

har inte så stor erfarenhet av att använda hjälptyglar, men tror nästan det skulle kunna skapa mer panik om hästen känner att den "sitter fast", varför och när stegrar den sej??

Jag tycker att du ska fundera över orsaken, kanske har hästen ont?

Men om du inte tror att hästen har ont tycker jag att en hjälptygel kan vara bra av säkerhetsmässiga skäl. Personligen skulle jag rekomendera gramantygel, då den är ganska lätt att reglera, du kan ha den hängandes när du inte behäver den, och när du tar i den hindrar den hästen från att resa sig. Viktigt är dock att du vet hur du ska använda den, har du inte gjort det förut kan det vara bra att ta hjälp.

Hade jag liknande problem skulle jag dock först diskutera med min tränare och ev kolla upp hästen. För även om gramanen hindrar hästen från att resa sig kan det ju vara bra att ta reda på vad som gjorde att den började med beteéndet från början.

Vissa tycker att gramantygel kan ge mer kontroll - rätt använd naturligtvis. Är du inte mycket van att rida på graman tycker jag inte du ska rida ut med den, det trasslar lätt och blir såklart livsfarligt om hästen reser sig och fastnar!
Jag har ibland använt en hemmagjord variant av graman, bara ett vanligt snöre från sadelgjorden via ena bettringen och upp i ryttarens hand. Lite lättare att hantera än vanlig graman. Återigen: ta hjälp av tränare och använd bara hjälptygel på banan om du inte är van att använda dem.

En martingal kan ha viss effekt och kräver ingen teknik alls för att använda och skadar inte alls att sätta på - värt att prova.

Annars när hästen reser sig, gäller det att ha bra timing. Momentet innan den går upp på bakbenen försök att antingen vända den runt 90 grader. Eller ta tag i en tygel och dra hästens huvud mot ditt ena knä, då kan den inte resa sig, (Effekten bli ännu starkare med en graman här).

Hoppas det löser sig, för det är ju obehagligt när de reser sig...

Ja det skulle kunna fungera, men det är ju bättre att du lär dig klara av din häst istället för att gå runt problemet.
Hjälptyglar (oavsett orsak) ska bara användas av riktigt duktiga ryttare eller under övervakning av en duktig tränare.

Att prova med en väl anpassad martingal däremot skadar ju inte så länge inte hästen är väldigt känslig.

En kompis häst stegrade sig när man red ut,gillade inte vissa hinder när man satt på honom.Men longerade man så gick de bra.

Dom har varit inne på klinik och kollat upp honom.Hittade inget.Frisk och kry.

Då provade dom med byta ut havre som är mycket energi i till grov med mycket lite energi i.

Han blev som en annan häst.

Ett tips från mig.Alla klarar inte att gå på havre.Blir för pigga.Vet inte vart dom ska lägga energin.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 286
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 329
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024