Hjälptygel?

WilmisSvensson

Trådstartare
Hej!

Jag har sett en hjälptygel som jag tycker fungerar väldigt bra, den är väldigt snäll och endast "hjälp". Problemet är att jag inte vet vad den heter eller vart man hittar en likadan.. Ska försöka beskriva den så bra som möjligt.

Den sitter med stroppar fast i sadelhjorden precis under schabrakets slut, därifrån går det en gummisnodd fram till strax innan bettet, där sitter den fast i en metallgrej som gör att "snodden" pendlar så hästen kan röra halsen fritt i sidled, i metallgrejen sitter också en mindre snoddgrej fast (som också pendlar) som man sen fäster i bettet. Den har alltså ingen rem upp och runt nacken som en "gummisnodd" har.

Låter väldigt rörigt -jag vet! Men någon kanske förstår haha. OBS: vill inte ha några åsikter om huruvida hjälptyglar är bra eller dåligt, vill endast veta vad denna heter. :)

Är det kanske en Gogue du beskriver?
Ett tips är att du kollar på hjälptyglar på hästsportbutks (H**ks tex) så ser du om det är en sån.

Jag har kollat alla hööks och börjes inspänningstyglar men det är inte någon av dom jag menar :)

Dessutom så går inspänningstygeln jag menar som ett "kors" igenom metallgrejen om ni förstår.

Senast ändrad:
OK. deras variant med en gummisnodd till en metallsölja , sen en annan gummisnodd som går från bettring till bettring via söljan lät väldigt mkt som det du beskrev.

edit pga ett ord förmycket

OK. deras variant med en gummisnodd till en metallsölja , sen en annan gummisnodd som går från bettring till bettring via söljan lät väldigt mkt som det du beskrev.

Det låter ju precis som den jag menar men när jag går in på hööks så ser ingen ut som den jag menar, riktigt jobbigt detta haha..

Hade visst råkat missa just den, hittade den nu iaf tack så jättemycket för hjälpen :D

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339
Träning Min snart 5 åring rids på sidepull. Han är mycket känslig så det fungerar alldeles utmärkt. Nu är det bara det att ibland kan det vara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 851
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar