Hjälpmedel för oss som avlar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 3 555
Sv: Hjälpmedel för oss som avlar!

Läste Ridsport som kom igår och där i finns en artikel om att man kommer att köra igång en utbildning med uppfödare via naturbrukslärare (som nu skolas speciellt för uppgiften)och med ASVH som uppdragsgivare. Man har konstaterat att avel oftast bedrivs i liten skala i Sverige, medelprofilen är en 40-årig kvinna med ett eller två ston i avel. Det kommer ständigt till nya och andra avlare försvinner. Man menade på i artikeln att många behöver hjälp i avelsarbetet och kunskapen gör att många får en ny aha-upplevelse ( eller mer som att man inser inte sin tidigare okunskap förrän man fått kunskap). Man har uppmärksammat att mycket av hingstvalen bygger på ryktesspridning beträffande vilka som är bra eller mindre bra och detta vill man få bort och istället föra in fakta till avelssverige.

Kurserna ska bedrivas över hela landet och kommer att kosta lika mycket oavsett var man bor.

Jag kan hålla med. Men det kan oxå bli väldigt dyrt för mig som säljare av en billig häst att få tillbaka den efter 3år samt stå för köparens alla kostnader och utlägg som dom har haft under tiden...

Är det verkligen så? Jag trodde det var väldigt svårt att få ett hästköp hävt och att det är ytterst ovanligt att man kan bevisa dolda fel. Läste i och för sig (Ridsport)om fölungen som blev dålig och togs tillbaka men det verkade vara mer en överenskommelse mellan uppfödare och köpare då fölet visade sig vara kroniskt sjuk (om jag kommer ihåg rätt).

Jag vet några som åkt med sina gråpapprade (halvtravare) och tävlat utom tävlan på treårstestet. Procentuellt tror jag dessa är är fler än de som hittar drömhingsten som är godkänd i ett annat förbund och tar den trots allt.

Dessutom skulle väl inga utländska hingstar ansöka till sverige i sådana fall.

Ang blup.
Jag skull dels vilja kunna kolla minimimankhöjd (som nu börjar den på -0,0). Samt kunna fylla i på hingstsök "nu verkande hingstar"/levande hingstar. Känns lite väl drygt när man får upp hingstar som var verksamma på 60-70-talet.

Samt kunna fylla i på hingstsök "nu verkande hingstar"/levande hingstar. Känns lite väl drygt när man får upp hingstar som var verksamma på 60-70-talet.

Står du på söksidan "Sök häst" ska du välja alternativet "Betäckningslicens" (längs ner i rullrutan över alternativ). Därefter skriver du i vilket årtal du vill söka på....skriver du in 2009 får du bara upp de hingstar som har löst licens/är verksamma iår.

Jo men då kan jag väl inte se blup (annat om jag går in på varje häst separat)
Om jag tex vill betäcka mitt sto med en hingst som lämnar stort är det ju ganska ointressant att se att cyrill f 71 toppar statistiken.

kl

Har inte läst alla inlägg men jag skulle vilja ha någon form av betygskala på seminstationerna så att de som är duktiga verkligen får credit för det och tvärtom. För mig som stoägare är det ett orosmoment att lämna bort stoet till för mig helt främmande människor, särskilt om det finns föl med vid sidan.

Jag har använt 4 olika stationer och tycker att kvaliteten både på seminstation och veterinär skiljer sig åt.

Olika åsikter om man är privatperson eller företagare och kan lyfta momsen antar jag?;)

Jag tycker att alla borde få slippa momsen!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 125
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 844
Senast: Gotthard
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 584
Senast: dobbis
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 527
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Budget samt tid för hund
  • Akvarietråden V