Hjälpmedel för oss som avlar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hjälpmedel för oss som avlar!

Konsumentköplagen för oss som har hästar i Företag är i bland inte roligt:(
FFa om man som säljare gjort "allt" rätt och ändå kan behöva ta tillbaka hästarna inom 3-år...Jag säljer numera bara till Företagare...

Jag skulle vilja att ASVH jobbade mer för uppfödarna mot andra instanser. Lyft ur djur ur köp/konsumentköplagen, vilka EU-stöd skulle vi kunna få del av, var fanns ASVH vid diskussionerna om tolkningen av reglerna gällande transporter?, förhandla ner priserna på DNA-test alternativt skicka dem till annat labb mm. Skulle också vilja att avgifter för tex registrering och hingstlicenser sänktes samt se över och lätta på reglerna för registrering (ge hästar efter hingstar godkända i andra förbund egen färg på papprena) resp öppna unghästtesterna för fler hästar (med grå papper tex).

Jag håller med om mycket av dina förslag. Men just detta med att sälja häst idag, det är ju helt omöjligt när hästaffärer ska följa samma regler som vid köp av en möbel. Det gynnar verkligen inte uppfödarna och aveln!!

KL

Jag skulle vilja ha en korrekt och uppdaterad blup, först då är det användbart.

KL
Svarar alla:

Enligt en uppsats som en juridikstudent har skrivit om tvister vid hästköp så har man i Tyskland lyft ut lantbruksdjur (inkl häst) ur konsumentköplagen. Man har sex veckor på sig att reklamera, sedan är det kört. Nu kan jag i och för sig tycka att det är lite väl snålt, men säg sex månader då? Kan de så borde väl vi kunna.

Om jag tex använder en jättefin utländsk hingst som ej är godkänd i Sverige men likväl kan ha ett högt avelsvärde skulle jag vilja att avkomman åtminstone kan testas i svenska unghästtester. Låt säga att avkomman blir ett sto som jag funderar på att använda i avel, vore det inte bra då om jag kan få hjälp att avgöra om hon är bra nog? Grå papper betyder ju inte per automatik att hästen är av sämre kvalitet, eller är ett resultat av buskavel. Om jag vill använda denna jättefina hingst på ett enda sto så känns det helt omotiverat att betala ASVH's dyra avgifter. Jag har två avkommor efter Artist, en med gröna papper och en med grå. Vad är det som säger att den med gröna papper är mest lämpad i aveln? Om jag importerar en häst som är registrerad i ett förbund som inte ASVH godkänner så kan jag heller inte testa den, hur fin den än är. Vem gynnar det?

KL
Svarar alla:
Enligt en uppsats som en juridikstudent har skrivit om tvister vid hästköp så har man i Tyskland lyft ut lantbruksdjur (inkl häst) ur konsumentköplagen. Man har sex veckor på sig att reklamera, sedan är det kört. Nu kan jag i och för sig tycka att det är lite väl snålt, men säg sex månader då? Kan de så borde väl vi kunna.

På sex veckor kan man rida sönder en häst, tänk då vad man kan hinna ställa till med på sex månader!:crazy:

En liknande ändring som den i tyskland skulle vi verkligen behöva här!!

Ja det vore i alla fall lämpligt med en köplag bättre anpassad för djur! Sedan hur den ska utformas får man väl titta närmare på. Man är väl aldrig helgarderad när det gäller köp/försäljning av djur men det är man väl medveten om ändå.

Nej fast din häst med grå papper är väl antagligen tillverkad när artist blev sänkt. Då har de ju kommit fram till att han inte lämnat tillräckligt bra och togs ut aveln. Att du sedan velat använda honom ändå (och antagligen fått reducerat pris) på honom är ju ett val du har gjort.

Grå papper innebär ju att även hästar betäckta med grannens travhingst skulle få vara med. Och tja jag tror att dessa gråpapprade så är det vanligare än att man valt från någon som bara ej är godkänd i asvh.

Hur många vågar köpa unghästar då? Eller hästar över huvud taget? Dessutom lär uppfödarna få röntga igenom varenda häst och det lär bli kostsamt.

Jag som uppfödare röntgar alltid mina unghästar för att se om dom har har lösa benbitar som behöver plockas bort innan de gör skada i leden eller för att kunna sätta pris vid en försäljning.

Tar hellre den "lilla" kostnaden och vet vilken produkt som lämnar stallet, trots det är man som företagare ändå inte speciellt skyddad vid en affär till en privatperson...

Jag som uppfödare röntgar alltid mina unghästar för att se om dom har har lösa benbitar som behöver plockas bort innan de gör skada i leden eller för att kunna sätta pris vid en försäljning.

Tar hellre den "lilla" kostnaden och vet vilken produkt som lämnar stallet, trots det är man som företagare ändå inte speciellt skyddad vid en affär till en privatperson...

Jag är helt för röntgen, men om alla uppfödare ska göra det blir det dyrt. Särskilt på billigare individer.

Jag kan hålla med. Men det kan oxå bli väldigt dyrt för mig som säljare av en billig häst att få tillbaka den efter 3år samt stå för köparens alla kostnader och utlägg som dom har haft under tiden...

Att man ser över och anpassar lagen behöver ju inte betyda att man är helt oskyddad, varken som säljare eller köpare...

Det var därför jag föreslog att avkommor efter hingstar godkända i andra förbund skulle kunna få en egen färg på papprena. Jag tror inte så många skulle komma på idén att åka till ett treårstest med en avkomma efter grannens travhingst även om den nu mot förmodan var reggad i ASVH. Och även om så skulle den förmodligen inte stämma så bra överens med rasstandarden och få så värst höga poäng. Kanske hindrar det ägaren från att betäcka den. Kanske blir ägaren inspirerad att köpa en bättre häst att använda i aveln.

Självklart är det mitt val att använda en hingst som ger grå papper men det betyder inte alltid att avkomman blir en sämre individ. Dessutom så tar det ju inte särskilt många generationer innan papprena blir gröna igen, vore det då inte bättre att jag kan få hjälp att bedömma om individen är lämplig att avla på?

(Inte för att det har med saken att göra men det var inte jag som ägde stoet när hon betäcktes och valde alltså inte hingst. Råkade bara ha en Artistunge med gröna papper i stallet redan.)

Så du tycker lagen är bra som den är då?

Hej på er alla som vad med och skrev på denna tråd.
Som jag skrev tidigare, så har denna lista skickats till ASVH, och nu har svaret kommit på våra förfrågningar.
Den som är intresserad, skicka mig er e-mail adress, så skickar jag svaret ifrån ASVH till er.;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 119
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 840
Senast: Gotthard
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31