Hjälpmedel för oss som avlar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
W

wolken fee

Vad skulle du vilja ha för hjälp....
Eller vad saknar du ifrån ASVH...

Eller har du en önske lista....

Något som jag saknar är en sammanställning ifrån fölvisningarna ifrån alla föreningarna. Det är trots allt en pussebit i ett avels arbetet.

Sv: Hjälpmedel för oss som avlar!

Stoägareorganisation, typ som hingsthållareföreningen. Som har som enda/huvudsakliga uppgift att ta tillvara/tillgodose stoägarnas intressen och önskemål.

Oberoende avelsråd (önsketänkande, jag vet). Alternativt ett flertal avelsråd. Då kan man få flera synpunkter. Ett plus vore om man kan ordna så att avelsrådet kan se stona/stoet live. Kanske med avkommor också...

Något som jag saknar är en sammanställning ifrån fölvisningarna ifrån alla föreningarna. Det är trots allt en pussebit i ett avels arbetet.
Vänd på frågan: Vad skulle en sån tjänst få kosta för att du skulle vara intressera av att nyttja den? Skulle den ingå i medlemsavgiften eller skulle den ligga externt?

Samma fråga till dig Boop om ett oberoende avelsråd som kom hem och tittade på ditt sto och hennes avkommor...

Du har en poäng där...;)

Men om man tog med stoet till en "uppsamlingsplats" på några utvalda platser i landet. Njae, det kanske är önsketänkande...

Ska fundera lite till :p

:
Stoägareorganisation, typ som hingsthållareföreningen. Som har som enda/huvudsakliga uppgift att ta tillvara/tillgodose stoägarnas intressen och önskemål.

Oberoende avelsråd (önsketänkande, jag vet). Alternativt ett flertal avelsråd. Då kan man få flera synpunkter. Ett plus vore om man kan ordna så att avelsrådet kan se stona/stoet live. Kanske med avkommor också...

Du satte ord, på det jag har velat ha och saknar här hemma, en "stoägare organisation".:bow:
Där vi sto ägare kunde tillsammans utforma hur föreningen skulle ta till vara på våra intressen, och samtidigt vara en "kick" för ny tänkande i vår avel.
Det är ju idag både tråkigt och skrämande att man inte kan få en fullständig rapport över hur fölvisningarna har gått i hela Sverige, utav ASVH. Det som är "en" av grundpelarna i en avels planering.

Jag hade gladligen betalt 400-500 kr om året för att få tillgång och hjälp av en sådan förening.:rofl:

Vad skulle du vilja ha för hjälp....
Eller vad saknar du ifrån ASVH...

Eller har du en önske lista....

Info om asvh.s bedömning av utländska hingstar som bara visats för nämnden. Det är långt ifrån alltid som poäng, beskrivning mm finns tillgängligt.

Sammanställer den sk. önskelistan:

Sammanställning ifrån fölvisningarna ifrån alla föreningarna.

Oberoende avelsråd - alternativt ett flertal avelsråd. Då kan man få flera synpunkter. Ett plus vore om man kan ordna så att avelsrådet kan se stona/stoet live. Kanske med avkommor också...

Info om asvh.s bedömning av utländska hingstar som bara visats för nämnden. Det är långt ifrån alltid som poäng, beskrivning mm finns tillgängligt.

Men det där med avelsråd, ett par föreningar hade i år i samband med fölvisningen något som liknar hingstarna rådgivande bedömning.

Detta tycker jag var en kanon idé, så vitt jag förstod så fick man råd och synpunkter på stoet¨, vad man bör tänka på vid hingstval osv. Då ser dessutom "dom" stoet live och ser dessutom en fölunge om denna har det vid sidan, det ska självklart även vara öppet för singel ston.
Har för mig att de tog 4-500kr för det.
Känner dock ingen som utnyttjade tjänsten så jag vet inte om det var någon som gjorde det och om det isf var nöjda eller ej.

Hingstboken på nätet. Med mer fakta om varje hingst, filmer och bilder på både hingst och avkommor.

Rätta mig om jag har fel....men är det inte så att vårt eget förbund "ASVH", är så pass skyddade/enväldiga att man inte är rädd om sina medlemmar.

"Om" det blir så att dom tyska förbunden, oldenburg, trakhener, holsteiner, hannoveranar Verbandet, kommer hit, då sätts ASVH i en annan sits och får kämpa för att behålla sina medlemmar.

Det gör ju att både servicen och info osv, kommer att utveckla sig mkt snabbare. Det här med konkurrens har aldrig varit fel, eller?

Rätta mig om jag har fel....men är det inte så att vårt eget förbund "ASVH", är så pass skyddade/enväldiga att man inte är rädd om sina medlemmar.

"Om" det blir så att dom tyska förbunden, oldenburg, trakhener, holsteiner, hannoveranar Verbandet, kommer hit, då sätts ASVH i en annan sits och får kämpa för att behålla sina medlemmar.

Det gör ju att både servicen och info osv, kommer att utveckla sig mkt snabbare. Det här med konkurrens har aldrig varit fel, eller?

Nej, det blir nog bara bättre för medlemmarna. Synd bara att man inte kan ge bättre service ändå...

Skulle vilja ha bättre koll på hingstarna, någonstans på nätet som en annan skrev här. Där varje hingst hade sin sida med filmer där den visar gångarter och hoppteknik. Och även lite bilder på avkommor.

Sen en liten önskan som egentligen inte hör hit: Vill att ston ur irländska stamboken ska kunna få gröna papper på sina föl... lär nog vara omöjligt att det kommer ske men man kan ju alltid hoppas

Hingstboken på nätet. Med mer fakta om varje hingst, filmer och bilder på både hingst och avkommor.

När det gäller tyska hingstar så kan du gå in på www.Horse-gate.com
det är en sida som man bara inte kan vara utan.:d

Senast ändrad av en moderator:

Sammanställer den sk. önskelistan:

Sammanställning ifrån fölvisningarna ifrån alla föreningarna.

Oberoende avelsråd - alternativt ett flertal avelsråd. Då kan man få flera synpunkter. Ett plus vore om man kan ordna så att avelsrådet kan se stona/stoet live. Kanske med avkommor också...

Jag tänkte att presentera dessa förslag till ASVH, när tråden är färdig diskuterad.:idea:

Jag skulle vilja att ASVH jobbade mer för uppfödarna mot andra instanser. Lyft ur djur ur köp/konsumentköplagen, vilka EU-stöd skulle vi kunna få del av, var fanns ASVH vid diskussionerna om tolkningen av reglerna gällande transporter?, förhandla ner priserna på DNA-test alternativt skicka dem till annat labb mm. Skulle också vilja att avgifter för tex registrering och hingstlicenser sänktes samt se över och lätta på reglerna för registrering (ge hästar efter hingstar godkända i andra förbund egen färg på papprena) resp öppna unghästtesterna för fler hästar (med grå papper tex).

Uppdatering på tävlingsreslutat hade jag tyckt varit käckt till och med 06 känns inte helt aktuellt.
Vad avkommorna presterat på tävlingsbanan. Visst blupindex är kul men när det kommer till kritan vill jag veta vad de presterar på tävlingsbanan.

Skulle kunna vara en likadan stapel som egna tävlingsresultat med antal placerade avkommor i resp klass.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 119
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 840
Senast: Gotthard
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31