hjälpgivning Öppna vs Sluta

Sv: hjälpgivning Öppna vs Sluta

bobo skrev:
Jag vet att det är så det lärs ut inom AR, men det förutsätter en ganska oförstörd häst och en kunnig ryttare. Det stora flertalet som skriver här verkar inte ha de förutsättningarna. Jag har sett alltför många exempel på ryttare som envisas med att rida skolor på sneda framtunga hästar medans de själva sitter sneda ovanpå, därför att de har blivit lärda att så ska det vara. Absolut inte till gagn för varken häst eller ryttare.

Vad skönt att se att här är nån mer än jag som har sett detta. För enligt "alla" här så har jag bara haft otur, och det jag sett måste ha varit undantag.
Har länge efterlyst en "utbildningstrappa" för ryttaren, för det är väl i rimlighetens namn där man måste börja, innan ryttaren börjar utbilda hästen..? Men det är väl roligare att rida halvtaskiga skolor och klä ut sig i roliga kläder än att ägna timmar åt sitsträning och rakriktning... (den piken var inte riktad till alla här så ni behöver inte bli sura nu ;))

Jag kan hålla med dig till en viss del. Problemet är dock att majoriteten av ryttare är så ridokunniga att skolorna inte är ett hjälpmedeln. Det krävs en ganska skicklig ryttare för att verkligen lära sig kontrollera bogar och bakdel genom skolor. Det är när bärigheten finns som grund skolorna ökar bärigheten och samlingen. Men grunden glöms bort, ofta inom AR, ofta inom tävlingsdressyr.

Känner mig lite träffad när det gäller ridokunnigheten. Jag har dock förmånen att rida en mkt välskolad häst som kan byten, galopp- piruetter, trampar, har otroligt lätt för samling. Hon är otroligt lätt fram och det behövs inte mycket för att hon ska få vikten på bakbenen, dra in magen och jobba med ryggen. Detta innebär att vid tex öppna så är det "bara" att föra händerna ngt innåt för att få med bogarna. Jag kan egentligen inte allt detta, jag kan inte få en "normal" häst att utföra denna ökad trav jag rider med henne när hon lixom hänger i luften mellan stegen, det är skithäftigt!

Vad jag menar med detta är att alla vi "ridokunniga" borde ha chansen att rida en sådan häst. Om jag sitter ngt snett som jag aldrig skulle ha märkt på en ridskolehäst tex så på denna så petar rumpan ut tex, eller hon går åt sidan eller ngt annat. Detta lär mig att ha koll på kroppen, kontrollera att hon verkligen sätter baken under sig (annars funkar inget) osv. Jag lär absolut inte henne, utan hon lär mig att få känsla för ridningen.

Jag skulle önska att alla fick möjlighet att lära sig på en s.k läromästare i stället för som jag har gjort tidigare. Ridit på mer eller mindre skänkeldöva, stela hästar som tar ett tag att lära sig rida, och då är det dags att byta häst och få en ny som man inte kan rida.. Det är ju nu som den egentliga ridningen har börjat, och kanske lär jag mig också snart att rida "på riktigt".

Någon annan som känner igen sig?

Till fadeya

ang. sluta på rakt spår utmed vägg.
Du kan fortfarande tänka att du flyttar bogen mer mot väggen. Om det känns att det är en omöjlighet tänk då att du kontrollerar bogen, stänger bogen med din inre indirekta tygel så att bogen hålls tillbaka och då kan ytterbakben få lättare att träda in under tyngdpunkten.

Övningar att kontrollera bogen som många skrivit ovan är bra att börja med, om man vill. På en volt kan du flytta bogen tydligare, innanför spåret kan du flytta bogen tydligare osv. Sedan kan du gå på spåret och känna att de centimetrarna, decimetrarna man kan "flytta" bogen på raktspår fungerar.

OK?

malinsky skrev:
Någon annan som känner igen sig?

Ja, jag känner igen mig till en viss del; själv har jag en häst man inte får något gratis av, om jag gör fel blir allt fel. Att rida min häst på ett obalanserat sätt slutar oftast i katastrof, sitter jag illa så går hon knappt rakt fram, är min hjälpgivning otydlig eller direkt felaktig händer ingenting.

Det tog lång tid innan jag förstod att det inte var hästen som var "knäpp" utan att det var min ridning som till viss del var ganska kass.
Att rida en såhär känslig häst har lärt mig otroligt mycket, för jag måste tänka över vad jag gör och hur jag gör det.

Stundtals är det påfrestande, men jag tror att det i slutändan kommer att ha gett mig väldigt mycket.

Näää det känns inte OK tyvärr :o Att använda ett indirekt inre tygeltag skapar oftast bara en halsböjarsluta och det är inte så värst imponerande :crazy:

Har du inte ridhandboken? Den är min lilla bibel och den borde alla ryttare ha hemma. Där finns alla rörelser förklarade. hur de ska utföras (hästens fotförflyttning och ryttarens hjälper) och vad de har för syfte. Läs! Den är suverän att titta i både för ryttare och instruktörer.

Jättefin förklaring med kontorsstolen!
Men ska man inte lägga till skänkeln just innan det bakben man skolar sätts ner, titta i färdriktningen och använda trängande tygeltag? Att bara vrida kroppen + att lägga yttertygeln mot halsen är väl så man får hästen att gå in på ett böjt spår. Dessutom ska man väl lägga lite extra vikt på innersidan i en sluta, och sitta mer mitt på hästen i en öppna.
Svar till den som utnyttjar hästens naturliga snedhet till att lära in sluta: det är det man har svårast för som man behöver träna på mest! Inget fel att göra det hästen har lätt för och att låta den känna sej duktig, men man bör sikta på att rakrikta den (och sej själv) och till det behövs de övningar man förmodligen har svårast för!

För att kunna rakrikta en häst så den går jämnt så måste den först stärkas på böjda spår för att bygga upp dom svaga musklerna och lära sig skjuta på/bära sig lika mycket med båda bakbenen. Innan den kan rakriktas och gå jämnt med båda bak.

Öppnan och sluta är till för att skola och styrka bakbenen till yttre bak och inre bak.
har jag fel?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 323
Senast: Praefatio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama