hjälpgivning Öppna vs Sluta

Sv: hjälpgivning Öppna vs Sluta

Jag har lärt mig att det bara är i början man rider på ytterspåret när man gör öppna och sluta, (visserligen via böcker ej i praktiken) Hästen får ett stöd av väggen.
Har man väl lärt hästen hjälpgivningen så skall man helst göra det vid sidan av spåret så den ej har något hjälpstöd längre, för att få maximal effekt.

Vi jobbade med öppnor & slutor i volterna för det var lättast pga min häst missförstod och ökade farten istället rakt fram när han inte förstod. På volten så verkade han ha det lättare att förstå vad vi ville.
Har jobbat han en hel del vid hand med öppnor och slutor för han både mentalt och muskelärt skulle vara redo för uppsuttet förra kursen.
Vi flyttade ut bakdelen så den gick på ett eget ytterspår bitvis, för att sedan räta upp oss och sen flytta in bakdelen så den gick på innerspår bitvis.
Grejen var det att vi skulle vara redo för öppna och sluta från rakt spår kommande kurs. Men det är vi inte......... Får fila på det i vinter istället.

(enklast att svara på sista inlägget)

Tänk sån nytta man kan ha av att tänka om lite! Jag provade i fredags att komma till något "öppnalikande" genom att rida upp innanför spåret, flytta ut bakdelen och försöka böja lite. Jag vill inte påstå att vi kom till någon öppna, men ett STORT steg på vägen. När jag kommit från hörn eller volt eller genom att flytta in framdelen har jag ofta haft ett elände att övertyga hästen om att vi INTE ska fortsätta dit nosens pekar utan övergå till resp. fortsätta med att följa väggen. På det här sättet var vi överens om att "huvudriktningen" skulle vara parallellt med väggen och att vi skulle tvära lite.

Men det fungerar ju inte på tävling tex då måste du rida längs spåret och vad gör du då?? Sluta och öppna längs långsidan finns ju i tävlingsprogrammen upp till Msv och St George.

Som sagt öppna och sluta längs långsidan ingår i program upp till medelsvår och St George så mycket i början vet jag inte om jag kan hålla med om

Jag kan bara komma ihåg sluta på långsidan i ett program och då kommer man väl från en volt?!

Carmenzita skrev:
Min högst personliga förklaring är att det ofta är svårare att flytta bogar, det kräver en duktigare ryttare. Därför tycker många att slutan är en roligare övning. Men det kanske jag som är cynisk?

Varför skulle det vara svårare att flytta bogarna är bakdelen?
På vilket sätt kräver öppnan (flytta bogar) en duktigare ryttare?

Själv har jag nog det motsatta problemet, slutan är svårare för oss som ekipage (där jag är den största boven, vill gärna "släppa" med ytter sittben). Jobbar jag hästen från marken så har han inga problem varken med slutan eller öppnan, heller inte när jag har mina bra dagar och håller mig mitt över :smirk:

Lite snurrigt inlägg blev det, men jag tycker att det var en intressant observation av dig ;)

För att hästen naturligt bor i sin framdel större delen av tiden och är tyngre fram. Lättare att flytta något man inte tar så mkt vikt på. (dvs rumpan). Många hästar går naturligt i ngn slutaliknande rörelse pga sin naturliga snedhet. Ofta krävs det lite mer koordination och styrka (faktiskt, men nu kommer väl 30.000 protester, man ska ju helst rida helt avslappnat med draperiben...) för att få koll på bogarna. Att flytta ett bakben eller rumpan är betydligt lättare.

Ok, ville bara veta vad du menade mera exakt ;)

Jag kan hålla med om att den största delen av hästens vikt ligger på framdelen, och att de flesta dras med mer eller mindre snedheter.

Men att det skulle krävas mer styrka (koordination helt klart) kan jag inte riktigt hålla med om. Det handlar väl kanske mer om att hästen accepterar (och så klart att den förstår vad du vill)att du flyttar på dess framdel? (bakdelen också för den delen) Är hästen med på detta så kräver det inte mer styrka än att flytta bakdelen.

Därmed är jag ingen förespråkare av dina sk. draperiben :D

Därför tränar man aldrig framdelsvändning. Man tränar bara bakdelsvändning.

Svara ingen särskild nu. Att hästen gärna går med bakdelen åt sidan av sig själv gör ju att slutan ligger närmare till hands för hästen, att den dessutom får titta dit den ska borde ju också göra saken enklare. Min hund gör nästan alltid slutor helt på egen hand ;)
När jag började rida skolor kändes slutan som om den gick av sig själv medans öppnan var krånglig och "onaturlig" för mig. Nu när jag har förstått lite mer om varför och hur går öppnorna bättre och sluta rider jag sällan rakt fram utan hellre diagonalt.

Verkar som om många av er tror att öppna-sluta är en sidvärtsrörelse!!!!!!! Öppna-Sluta är samlande rörelser.

Nu vet jag inte om jag missuppfattar dig? "Rider aldrig rakt fram, bara diagonalt"? Vad menar du? Tillåter du hästens naturliga snedhet för att det är enklare? En häst ska ju skolas till att kunna allt, även det som är jobbigt. Hur rakriktar du?

Öppna-sluta ÄR samlande rörelser det tror jag ändå att de flesta är medvetna om, men för att kunna rida hästen in i en sluta-öppna måste du ju kunna påverka hästen fram- och bakdel.

Tack för en bra förklaring med kontorsstolen. Jag ska prova detta idag. Tack och lov är hästen jag rider väldigt enkel. Jag flyttar bara händerna (och då alltså skuldrorna, tänkte inte på det förrän förklaringen ovan :)) ngt utåt så följer hästens bogar med och det blir en öppna.

Jag har alltid haft svårt att "förstå" öppna, sluta faller sig mer naturligt att flytta ut bakdelen men jag rider ändå rakt fram. Men med denna häst har det blivit mkt okomplicerat. :bow: Men däremot kanske det inte blir ngn högre klass på det hela :angel:

Carmenzita skrev:
För att hästen naturligt bor i sin framdel större delen av tiden och är tyngre fram. Lättare att flytta något man inte tar så mkt vikt på. (dvs rumpan). Många hästar går naturligt i ngn slutaliknande rörelse pga sin naturliga snedhet. Ofta krävs det lite mer koordination och styrka (faktiskt, men nu kommer väl 30.000 protester, man ska ju helst rida helt avslappnat med draperiben...) för att få koll på bogarna. Att flytta ett bakben eller rumpan är betydligt lättare.

Det kanske vore en bra idé då att först arbeta hästen så den inte lägger all vikt på bogarna och går någorlunda rakt innan man börjar med skolorna. En skola med en sned häst som är framtung har liksom inte så mycket effekt.

Å andra sidan, om man använder skolorna till att lära sig att precisionskontrollera var man har bogar och bakdel, framben och bakben, så är det bra mycket lättare att rakrikta hästen, och det är ju inte förrän hästen är rakriktad som den börjar bära sig bak och lätta fram.

Jag sa väl inte ett dugg om påverkan av hästens fram och bakdel, men om man går omkring och tror att öppna och sluta är lösgörande sidvärtsrörlser då är man ute på hal is.

Öppna och sluta kan vara alldeles utomordentligt lösgörande, framför allt om man gör dem i en ganska stor ram.

Håller med till 500%. Detta är anledningen till att jag brukar vända mig mot barockridning så som den utförs i buskarna. Jag rakriktar och lägger vikt bak först. Det tar några år... Jag har precis börjat med skolorna.

svea skrev:
Å andra sidan, om man använder skolorna till att lära sig att precisionskontrollera var man har bogar och bakdel, framben och bakben, så är det bra mycket lättare att rakrikta hästen, och det är ju inte förrän hästen är rakriktad som den börjar bära sig bak och lätta fram.

Jag vet att det är så det lärs ut inom AR, men det förutsätter en ganska oförstörd häst och en kunnig ryttare. Det stora flertalet som skriver här verkar inte ha de förutsättningarna. Jag har sett alltför många exempel på ryttare som envisas med att rida skolor på sneda framtunga hästar medans de själva sitter sneda ovanpå, därför att de har blivit lärda att så ska det vara. Absolut inte till gagn för varken häst eller ryttare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 323
Senast: Praefatio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama