hjälpgivning Öppna vs Sluta

Spirit

Trådstartare
sist jag red för Suzanne så började vi med öppnor och slutor. Nu har jag inte haft tid att träna så det satt ordentligt direkt efter sista kursen pga vi har renorverat stallet.
Igår när jag red i hagen och skulle jobba han i rörelserna så blev det bara blankt i hjärnan :crazy: hur skall jag vrida mina höfter??

Om jag skall ställa han åt te.x vänster i en öppna, då sitter jag rakt med bäckenet och vrider skuldrorna ngt vänster samtidigt som jag flyttar manken mellan händerna. ska jag då vinkla fram min vänstra höft lite för att hålla han kvar på spåret?

Slutan åt höger sitter jag rakt med skuldrorna och vrider höfterna ngt. Då ska jag vrida fram min högra höft och hålla om med vänster?

eller det är tvärtom??
Jag vill inte sitta upp igen och röra ihopa allting pga varken han eller jag kan inte rörelserna sen innan utan vi skolas ihopa.

Snälla hjälp mig..

Sv: hjälpgivning Öppna vs Sluta

dina höfter är hästens höfter
dina axlar är hästens bogar
*aoum* *flum*

Det har jag koll på, att bogarna är mina skuldror och våra höfter är samma.

Men om hästen skall flytta bakdelen åt vänster men behålla framdelen på spåret. Ska jag då vrida bak höger höft och bjuda in vänster bakben genom att lyfta vänster höft på mig själv? Det jag har problem med är hur jag skall flytta mina höfter resp till hästen i en öppna och sluta. Åt vilket håll.

Jag verkar kanske fruktansvärt flummig men jag är helt nollställd i hjärnan *panik* Nästa kurs är 16-17, och då skulle jag gärna haft hyffsad koll på det. Annars får jag jobba han vid hand i skolorna, så hästen blir genomarbetad, så får vi ta om det uppsuttna på kursen.

Hej Spirit!

Sitter du på en kontorsstol just nu? Behåll då bröstkorgen riktad mot skärmen. Och så för du fram inner höft så att stolen snurrar en liten bit. Grattis, du är i sluta-position!

Fortsätt att hålla överkroppen i samma position i relation till underkroppen. Snurra tillbaka stolen till utgångsläget. Om du nu gjort rätt så har du inte längre bröstkorgen vänd mot skärmen utan lite snett åt sidan. Grattis, du är i öppna-position!

Aha.. nu har jag koll på det igen.

TACK !! Kanonbra förklaring..

*bugar & bockar*

Spirit skrev:
Men om hästen skall flytta bakdelen åt vänster men behålla framdelen på spåret.

Gör ni så? Om jag inte "fick" rida rörelsen från en hörnpassering eller volt (så jag har hästan böjning och min axel/höftposition avklarad redan innan jag börjar kräva extra tramp av yttre bak :angel: ) skulle jag rida innanför spåret och sedan flytta ut framdelen. Är det inte mycket svårare att från rakt spår böja genom att flytta in bakdelen och dessutom begära den där extra ansträngningen av hästen samtidigt?

Jo. Det är därför man rider övningen, för att det ska vara "jobbigt" = stärkande för hästen :idea:

Vilken underbart bra förklaring. Har nu använt kontorsstolen på bästa sätt!!

:bow:

OlleAtlas

svea skrev:
Hej Spirit!

Sitter du på en kontorsstol just nu? Behåll då bröstkorgen riktad mot skärmen. Och så för du fram inner höft så att stolen snurrar en liten bit. Grattis, du är i sluta-position!

Fortsätt att hålla överkroppen i samma position i relation till underkroppen. Snurra tillbaka stolen till utgångsläget. Om du nu gjort rätt så har du inte längre bröstkorgen vänd mot skärmen utan lite snett åt sidan. Grattis, du är i öppna-position!

Superförklaring! :bow:

Att ÖVNINGEN ska vara stärkande är väl OK, men blir den bättre av att man väljer ett "svårare" sätt att ta sig dit? Men det där första steget blir alltså "extra stärkande" om man flyttar bakdelen?

På en annan tråd skriver någon om hur viktigt det är med bogkontroll i skolorna. Det måste väl vara lättare för ryttaren att klara den biten om man flytter bogarna och inte bakdelen? Eller är det bara jag som funkar så???

OM man gör det svårare för ryttaren och dessutom extra ansträngande för hästen är väl inte särskit smart att välja den varianten om man är ute efter att utbilda häst/ryttare eller stärka hästen? Den biten kan man väl ta när ryttare och häst är helt klara med grundkursen?

Min högst personliga förklaring är att det ofta är svårare att flytta bogar, det kräver en duktigare ryttare. Därför tycker många att slutan är en roligare övning. Men det kanske jag som är cynisk?

Jag tror inte att du är cynisk, du har nog snarare väldigt rätt.

Jag är precis så där; en 'dålig' dag när min kunskap och ork brister ang. bogkontroll, då gör jag slutor. För att det är lättare och blir därmed roligare :crazy: .

Nu tror jag ni missförstår min fråga! Jag tolkar era svar som att ni jämför öppna och sluta, jag har jämfört olika sätt att påbörja slutan! Jag tycker det är enklast att komma från ett lagom böjt spår tex hörnpassering eller volt. Ska jag gå in i en sluta från ett rakt spår (i samma riktning) väljer jag att låta bakdelen gå kvar på spåret och flyttar framdelen, inte bakdelen.

Hästen jag rider nu är rätt oskolad och jag är ringrostig, men i morgon måste jag testa det omvända och se om jag kan få till något som liknar öppna genom att rida innanför spåret och flytta ut baken! Bogkontrollen är inte den bästa nämligen :angel: men vi har kommit en bit på väg med rumpflyttning...

Men i en sluta skall ju framdelen gå kvar på spåret och bakdelen innanför, man flyttar ju inte framdelen i en sluta utan bakdelen.

Om du går på spåret i ett ridhus och skall göra en sluta längs långsidan hur flyttar du framdelen då?? Det är ju en vägg i vägen.

I öppna flyttar man ju in framdelen och bakdelen går kvar på spåret på något annat sätt gör man ju inte.

För mig är öppna en övning där man flyttar framdelen och sätter den i en position som innebär att man flyttar tyngdpunktens spår så att det sammanfaller med inner bakbens spår.

Och sluta är en övning där man flyttar bakdelen så att ytter bakbens spår sammanfaller med tyngpunktens spår.

Visst kan det vara lättare att göra sluta genom att flytta ut framdelen. Själv brukar jag dock på gröna hästar försöka att bara hålla kvar bogarna på det spår hästen går på - och driva en smula, då brukar hästen gå in i sluta av sig själv. Men för att få maximal nytta av slutan behöver man lära sig att precisionskontrollera bakdelen. Och man behöver lära sig att gå in i slutan genom att flytta bakdelen från steg ett, för ibland är det bara just ett steg man behöver korrigera bakdelen.

Men frågan var, hur flyttar du ut framdelen i en sluta längs långsidan? Du befinner dig ju redan på spåret.

Senast ändrad av en moderator:

Mitt svar var till Lena B, glömde skriva "lånar svarsknapp"

fadeya skrev:
Men frågan var, hur flyttar du ut framdelen i en sluta längs långsidan? Du befinner dig ju redan på spåret.

Tex om man inte rider alldeles intill väggen så har ju hästen massor av plats men går ändå längs långsidan. :devil:

/KT- mästerryttaren i stövlar! Eller? AAARRRGGHHH!!!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 323
Senast: Praefatio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama