Hjälper för Piaff......

L

litenmama

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig ,har sökt med ljus och lykta efter hjälperna till piaff!men inte hittat det.Så nu försöker jag på detta sett,det finns ju så många kunniga här så jag tänkte att jag iallafall kunde försöka:d
Tack på förhand:bow:

Sv: Hjälper för Piaff......

Tycker att din tränare ska hjälpa dig med det för om du börjar piaffera själv om du inte kan så kan du förstöra piaffen för framtiden..

Det beror ju på vilka hjälper hästen är inlärd för i piaff. Det fungerar ju inte såhär att man tar reda på hur man gör en galopp-skänkel och vips kan hästen galoppera för skänkeln utan man lär in skänkeln för galopp först.

tror det är väldigt individuellt.

Så det är nog lite svårt att säga här.

ett gott tips så ibörjan är att inte söka perfektion utan ta en bit i taget och pussla sen ihop det.
men absolut få hjälp av en kunnig människa som gärna följt eran ridning.

Okey det är väl därför då som det inte gr att hitta:o
Det är så att på ridskolan där jag rider,kan de flesta både piruetter och kan piaff.Så jag får väl höra med min ridinstruktör:o
Ville bara höra för det är det vi ska börja med:d

pallas_athena skrev:
ett gott tips så ibörjan är att inte söka perfektion utan ta en bit i taget och pussla sen ihop det.
men absolut få hjälp av en kunnig människa som gärna följt eran ridning.

Mycket bra svar :bow: Jag instämmer.

Immer

Vad är det för en ridskola? Jag är full av beundran om man rider piaff och piruetter på ridskolehästar. På min gamla ridskola var hästarna relativt välutbildade, men längre än till skolor och enkla byten kom ingen av dem.

Själv rider jag akademiskt och har varit och "nosat på" piaff ett par gånger under hösten, innan min Best sattes i vintervila.
Det viktigaste för min del var avspänning innan samling, de flesta hästar och framför allt kallblodstravare har lätt för att piaffera under spänning men det är ingenting att eftersträva.

Immer

Hejsan:)
Ridskolan heter Ramsele Fältrittklubb.
Vår ridinstruktör är jätte duktig och ridit in flertalet av hästarna:bow: Många av hästarna åker ut och tävlar i både hopp och dressyr!
Dock inte jag är lite för nervig för att börja tävla ännu och måste nog rida mer fast jag ridit i 15 år men haft uppehåll i 10 och började igen för 2 år sen.Det är det som är så härligt med ridning man kan börja om på nytt nästan oavsett ålder.OOps kom lite av ämnet där:o

Ja,då verkar det som om det va nog sagt i detta ämne eller?:confused: ,eller kan någon berätta hur h*n gör när h*n piafferar?

Tror nog att jag fattar att hästen måste kunna piaffera först!
Det va nog inte det jag frågade om.
Hjälperna för Galopp,skolorna,skänkelvikning listan kan göras längre,
har ju som sagt regler för dessa(hur man utför dom)så vad jag ville veta om det fanns nåt liknande för piaff?Hur gör du när du Piafferar??.

Tack för rådet:)
Skall höra med min ridinstruktör på Torsdag om vilka hjälper hon lärt in för piaff så jag får väl återkomma om detta på Torsdag kväll!
:)

För att vara mogen för att piafera tycker jag man måste kunna se den röda tråden och hur hjälperna fungerar.:idea: Hjälpgivning handlar inte om inlärda reflexer, alla rörelser görs genom hjälper som naturligt påverkar hästen.

Galoppfattning: Du lägger vikten på yttre bakbenet samt skjuter fram den inre höften och lättar på innerhanden för att ge plats åt det yttrebakbenet. Då faller det sig helt naturligt att hästen börjar galopera eftersom galopen börjar på ytter bak.

Principen är likadan för piaff. :idea: Genom att stimulera hästen till att höja ryggen, öka schwunget, behålla takten, och sänka sitt bäcken får du den att piafferna.

Det är alltså bra mycket svårare än att trycka på en eller två knappar.

Tack för ditt svar!!
Men visste inte att jag uttryckt mig som om jag inte kunde galopphjälperna.:o Då kan det ju lätt misstolkas.
Tråkigt om du fått den uppfattningen.

litenmama skrev:
Tack för ditt svar!!
Men visste inte att jag uttryckt mig som om jag inte kunde galopphjälperna.:o Då kan det ju lätt misstolkas.
Tråkigt om du fått den uppfattningen.

Nej, jag tror säkert att du kan fatta galopp. Men du uttryckte dig som att du inte förstod verkan av dina hjälper. :idea: Det är så mycket mer än att lära hästen att "när jag flyttar fram min innerskänkel och bak min ytterskänkel fattar du galopp". Man kommer inte långt på sådan ridning.

Förstår vad du menar,tror nog att vi gick om varandra där;)
Så fort vi börjat med detta så får jag ta kameran med mig:idea: och kanske kan omvandla denna tråd till en bildtråd istället?:idea:

Sökte om Dressyr och piaff på google,och hittade inlägg på buke om detta ämne så jag vet bättre nu så nu ser jag denna tråd som helt onödig.Men Tackar för de svar jag fick:bow:

Innan du gör något så tycker jag att du endast ska pröva att piaffera under din ridlärares insyn och du ska inte använda dig av tips som du finner här, även om flera säkert är bra. För om du inte vet hur du ska göra när du ska piaffera, hur ska du då kunna avgöra vilka tips som är bra och vilka som är direkt dåliga?

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 459
Senast: Nevermind
·
Samhälle Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 685
Senast: co-SMAD4
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 302
Senast: Gunnar
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka