Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

Eastwick

Trådstartare
Vår ponny är pollenallergiker och jag har hittills inte haft några problem vintertid då vi fodrar med hösilage men nu har de sista balarna varit så torra att våra mänskliga pollenallergiker reagerar på det och då tror jag ju inte att detta höet är helt i topp till ponnyn heller. :grin: Har nu börjat blötlägga hans grovfoder men frågan är, funkar det att blöta eller skall jag hitta ett blötare hösilage istället? Finns inget damm eller mögel i men det yr frön om det när man hanterar det. :confused:
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

min ena är lite pollenkänslig och han kan ibland reagera på frön i höet. brukar spola det lite så att små partiklar inte flyger omkring och det räcker. men det beror nog på hur kraftig allergi hästen har, min har väldigt lindrig.
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

Vår pålle har en ganska rejäl allergi dessvärre... :(

Ingen mer som har erfarenheter??
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

Det brukar inte ge någon större effekt. De stora partiklarna försvinner men de små som hästarna brukar reagera mer på är svåra att blöta bort.
Hösilage brukar fungera?? Är du säker på att det är pollen hästen inte tål?
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

Min häst är pollenallergisk! Jag gjorde en allergitest hos vet, och den visade att han är även allergisk mot kvalster som finns i spannmål, hö och halm. Han får bara hösilage, pellets som vi fuktar, spånbädd. Men har du bara hö att tillgå så skulle jag blöta det!
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

Låt det ligga i vatten över natten.
Lägg morgon höet i en tvättkorg (sån med hål i) och fyll en såv full med vatten. Lägg tvättkorgen med höet i vattensåven. På morgonen är det bara att dra upp tvättkorgen så rinner vattnet ur.
Hoppas det hjälper. :)
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

Jag blöter allt mitt hö numer minst 1 timme .
Jag har en jättebalja som det får ligga i, sen har jag en grep som jag endast använder.
till höet samt en "Höskottkärra", för det blir jäkligt tungt att bära .
Detta gör jag på grund av hosthäst samt fånghästar, fruktanet dras ur höet om jag blöter det !
Tungt och blött är det ,men det hjälper !
Hej från Hambo
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

Mitt ena sto hade väldiga problem med hosta tidigare - var så dålig att vi höll på att få ta bort henne. Det dom reagerar mot är dom partiklar som finns inuti höstrået och det hjälper då inte att lägga höet i blöt bara en liten stund eftersom vätskan inte kommer in till dammet. Jag fick rådet att det ska blötläggas minst åtta timmar innan fodring för att det ska komma in i mitten av strået ordentligt.

Det jag upplevde när jag gjorde detta var att stoet bara blev magrare och magrare och hostan blev inte ett dugg bättre. Läste då på lite mer och fick reda på att när man blötlägger hö, försvinner det mesta av näringen. Det stannar kvar i vattnet helt enkelt. Bytte då ut hö mot hösilage och spån mot torv och hästen rundade till sig på nolltid och har aldrig hostat det minsta sedan dess.

Har ibland haft väldigt torrt hösilage men hon har inte reagerat på det ändå. Troligtvis beror det på att det vi kallar damm i hö egentligen är mögel. Hö är ju aldrig helt torrt och därför kan mögelsporerna utvecklas inuti strået, vilket man bara märker på riktigt dåligt hö som dammar när man rör i det men ändå gäller allt hö. I torrt hösilage utvecklas inte mögel så länge plasten är tät.

Så om man sammanfattar det hela kan man säga att hosthästar oftast är allergiska mot mögel och vid blötläggning blir du av med det ytliga möglet men det i strået blir visserligen blött och då kanske lite mildare men försvinner inte, vilket däremot näringen gör. Så jag skulle absolut föredra torrt hösilage framför blötlagt hö.
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

knapplån

Jag undrar hur pass nyttigt det är att lägga ett kanske redan dåligt hö i vatten i flera timmar. Det låter inte som ngt jag skulle vilja ge mina hästar.
Den enda näring som försvinner borde vara vattenlösliga kolhydrater som socker och fruktan (och en del vitaminer?). Men jag antar att det börjar hända en del annat otrevligt med det i vattnet.

Till vår hosthäst brukar det räcka att doppa höet i vatten. Men han får mest ensilage.
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

Problemet är ju bara att vi redan fodrar med hösilage! Inte torrhö!! Ger inga hästar torrhö längre då det är näst intill omöjligt att lagra här på kusten med den fuktiga väderleken, det spelar ingen roll hur välbärgat det är på sommaren för det fördärvas under lagringen.

Frågan är alltså skall jag skaffa ett blötare hösilage till just denna ponnyn? Han har ingen hosta alls men blir tungandad och står just nu på behandling för sin allergi. Provsvar på lungcellerna väntas i slutet av veckan.

Till saken hör att två av mina vänner som också är hästmänniskor, tillika pollenallergiker kan normalt hantera hösilage men inte hö. Båda dessa människor reagerar med allergi på detta torra hösilage vilket väl borde indikera på att även ponnyn borde göra det eller är jag ute och cyklar?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

Om det är konstaterat att det är just pollen hästen är allergisk emot borde det ju vara så.
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

Fast räcker det att fukta det för att binda pollenet eller måste man helblöta tro??
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

Just pollen vet jag inte så mycket om faktiskt, har aldrig stött på någon pollenallergisk häst. Det brukar oftast vara mögel dom höallergiska hästarna inte tål.

Hur funkar det på våren när pollenperioden är som värst? Måste vara riktigt jobbigt med djur som helst tillbringar hela dagarna med huvudet nerkört i det dom inte tål. Får dom stå inne och medicineras eller hur gör man?
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

Fast här har ju ingen nämnt något om dåligt hö !?
Hej från hambo
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

Jaadu... vi har bara haft honom en sommar och är inga experter... förstod faktiskt inte riktigt problemet förrän i slutet på sommaren heller då jag som du trott att alla luftvägsproblem kommer från mögel... Fast vår pålle var som värst i våras samt över sommaren, på bete ute dygnet runt... Trodde sedan att det skulle ge med sig när hösten kom vilket det kanske gjorde til viss del men långt ifrån bra, därav behandling nu. Till saken hör att han är knottallergiker också...

Till nästa sommar funderar jag på att bygga ett ordentligt sol/regn skydd i ena rasthagen åt honom och shettisen. Någon form av typ vindduk på fönstren samt kanske köldridå i öppningarna borde stänga ute iaf. en del knott och pollen. Sedan får han gå på fri tillgång på hösilage hela sommaren var jag nu skall kunna hitta det... kan ju inte köpa rundbalar till en B-ponny samt shettis. Kan bli problem där... :angel:
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

Men fy vilket stök! Hade inte förra ägaren upplyst dig om problemet? Det där är ju sådant man verkligen vill veta när man köper häst.

Du kan ju försöka få tag på småbalar med hösilage. Själva har vi ca 40-kilosbalar, lätta att hantera fast dom är inte lika vanliga och det blir lite dyrare än storbalar.
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

Invänta provsvaren så vet du om det är pollen eller mögel han är allergisk mot. Det är skillnad på hur du ska tänka med höt då.
Man kan inte heller bara säga att det är pollen, utan vilket pollen är det? Eller är det rent av något helt annat han är allergisk mot? Har ni gjort utredning?

Min ponny är "pollenallergiker", men hon är det mot de flesta gräspollen men blir sämst när gråbo går - trädpollen reagerar hon inte märkbart på.
Jag har ett torrt hösilage med långa strån som är taget innan gräset gått i blom.
Jag ger henne även alger och det hjälper så att hon inte hostar alls längre, även sommartid. Ventipulmin (stavning?) fungerade inte alls :crazy:...
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

ventipulmin ska väl ges tillsammans med Fabrol .
Det hjälpte på min ena häst men inte den andra .
Örter kan ju vara riskabelt att ge när du inte vet vad din häst är allergisk mot.
Men det hjälpte min andra häst
Hej från hambo
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

Svarar flera här.. :D

Jo, lätt stökigt kan jag säga, knottkänslig visste vi men kanske inte i den utsträckning han ändå visat sig vara (kan ju ha att göra med att vi har mycket knott här iof.) men några luftvägsproblem var det aldrig tal om... Jag var heller aldrig rädd för det iof. då de hästar som kommer hit med sådana problem alltid blir bättre här. Jag är nog snart ökänd på bygden vad det gäller foderleverantörer...:D Jag är dödspetig med kvalitén på det foder vi köper!

Utredning är inte gjord ang. vilket pollen han är överkänslig mot, det gick tydligen inte att göra nu utan måste göras när säsongen är igång. Helt klart är iaf. att det inte är en vanlig mögelallergi då han inte utsatts för något mögel sedan han kom hit. Han står på torv i en box ute på logen för att få den bästa luften. Kanske är det kaninerna i boxen bredvid han inte tål? ;)
 
Sv: Hjälper det att blöta hö till höallergiker?

det är inte nyttigt alls. blöter man mer än en halvtimme så försvinner vitaminer ur höet. hygienisk sett är det nog inte heller särskilt bra...

har man så känsliga hästar ska man nog välja hösilage istället.:)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 251
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 722
Foder & Strö Min häst började hosta i princip på dagen han började äta hö nu i vår :( Hur mycket dammar egentligen bra hö? Inget alls öht? Jag...
Svar
10
· Visningar
2 594
Senast: Centaur
·
Foder & Strö De andra inackorderingarna i "mitt" stall har föreslagit att vi i vår ska fodra i hagen med några av deras rundbalar som de egentligen...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 892
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp