hjälpas åt???

Sv: hjälpas åt???

de är en ganska ung häst jag har.. och att han sprang i hagen var ju för att hon tog in sina han blev ju själv kvar ute.... så de är inte så konstigt.
sen med att hon jobba i stall menar jag att hon borde ju vara van vid alla slags hästar... ja menar INTE att hon jobbar i vårat stall... ta inte allt så ordagrant...
så nu slipper ni tjafsa om de där... jag fråga bara om råd och så blir man på hoppad... helt sjukt....
så alla vet så tar jag in min själv så slipper ni spekulera mera...
men jag står fortfarande farande fast vid att HJÄLPAS ÅT INNEBÄR ATT BÅDA FÅR HJÄLP.

och hon har inte ens bett om hjälp heller... och jag har inte sagt "ja hjälper dig inte"
utan vill hon nå får hon väl fråga....

de är en ganska ung häst jag har.. och att han sprang i hagen var ju för att hon tog in sina han blev ju själv kvar ute.... så de är inte så konstigt.
sen med att hon jobba i stall menar jag att hon borde ju vara van vid alla slags hästar... ja menar INTE att hon jobbar i vårat stall... ta inte allt så ordagrant...
så nu slipper ni tjafsa om de där... jag fråga bara om råd och så blir man på hoppad... helt sjukt....
så alla vet så tar jag in min själv så slipper ni spekulera mera...
men jag står fortfarande farande fast vid att HJÄLPAS ÅT INNEBÄR ATT BÅDA FÅR HJÄLP.

Jag kan inte se att du blivit påhoppad av någon, däremot har du fått synpunkter som kanske inte stämmer så bra med dina egna ;)

Visst blir man van vid olika typer av hästar när man jobbat i stall, men det innebär fortfarande inte att ska man ska behöva riskera att skada sig på andras ibland ouppfostrade hästar när man står i kollektivstall, och jag har inte sagt att din häst är ouppfostrad, det vet jag inte eftersom jag inte känner er.

Jag har varit i samma situation som dig, har hyrt in unghäst i kollektivstall (nu pratar jag alltså unghäst och inte bara ung häst). En enda person i stallet hade av någon anledning problem med min häst. Vi gjorde så att när den personen hade sina stallpass så såg jag till att vara där o tog in min häst själv, om inte annat så för hästens skull för att hon skulle slippa hanteras av en person som var ängslig i hanteringen av henne. Jag skulle ALDRIG att ha kommit på tanken att neka att släppa ut/in hennes häst bar för det! När det gått ett tag upptäckte denna person att min häst var ju trots allt en väldigt trevlig o go, om än väldigt vaken, häst och hon kunde till slut leda hästen själv. Allt var frid o fröjd!

Så jag tror du får ändra attityd för att inte skapa en allmänt irriterad stämning i stallet, det vore synd! Och som sagt, försök ha ett stallmöte för att undvika missförstånd o konflikter.;)

bara för att din häst går "perfekt" med alla andra betyder inte att hon inte kan hantera hästar för att det inte funkar mellan dem. En av mina hästar är nog den snällaste häst som finns att ta in och ut i hagen, det händer ALDRIG något. MEN i ett stall vi stod var det en tjej anställd som hade hand om utsläpp och insläpp, en mycket rutinerad tjej, men min häst och hon fungerade inte ihop. Han slet sig, stegrade, sprängde grindar osv. Och det har han bara gjort med henne, aldrig innan och aldrig efter. De funkade inte ihop bara.

så nu i helgen var stall ägarn borta så då sköter vi utsläpp själva.. så eftersom hon inte tänker hjälpa mig tänker jag inte hjälpa henne. så jag gav hennes kraft i morse iallafall.. sen fick hon ta ut dom själv..

och hon har inte ens bett om hjälp heller... och jag har inte sagt "ja hjälper dig inte"

Jag förstår inte hur du kan tro att folk ska hålla med dig?
Du struntade i hennes hästar pga att hon är rädd för din häst och inte kan ta ut den. Det finns inget rätt i de, man gör inte så.

Trodde ni hade kommit överens om att ta ut varandras hästar när stallägarn va borta? Då tar man ut alla hästar också.

Sen förstår jag mig verkligen inte på människor som verkligen inte kan göra nåt för andra om dom inte får nåt tillbaka, så tråkigt med sånna.

Sen förstår jag inte hur du kan förvänta dig någonting av henne efter hur du behandlat henne, ni skulle ju ta hand om era egna och de är de hon har gjort, hon tar in sina egna precis som du bara tar hand om din och inte vill hjälpa nån annan.
Skyll dej själv att det blir så.

Det stämmer faktiskt ganska bra det att man ska vara mot andra som man vill att andra ska vara mot än själv.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle tro att din attityd gör att hon inte frågar heller....:grin:

Bedrövligt att en sån där skitgrej ska förstöra stämningen och kamratskap.

Och det får nog du ta på dig. Eftersom du redan gått och håvat in påäng hos stallägaren.Vilket betyder att du tvingat henne att ta ställning..
I stället för att sätta dig ner och få fram en konversation där även du är rak nog att kunna be om ursäkt.

Just sånt här gör att vi vägrar ta in ridhästar i våra stall..

Och denna tråd är inte unik på något sätt..

Att hjälpa till utan att kräva gentjänster är tydlgen inget man ska ta för givet....

Och ursäkta ni andra som inte har TS inställning. Ni behöver inte känna er utpekade..

Förutom detta så jobbar jag heltid med hästar men skulle då vägra ta in en ridhäst som inte kan sköta sig.
För våra som inte ens är ett år verkar fixa det bättre.

Hästar SKA gå från punkt A till B utan tjafs med en litet barn i grimskaftet.
Och kan dom inte detta så får ägaren se till att det fungerar.

AM

Kl

Detta måste vara ett problem som enbart uppstår i rid-stall :devil:

I övrigt är det som någon sa, ganska småsint att hålla på så där.
Varför inte acceptera att människan tycker att hästen är läskig??

Varför inte hjälpa varann?

AM

Tänk om alla tänkte så:bow:! Tycker generellt att det finns så mkt tjafs och skitprat i hästvärlden. Är så innerligt glad att bo på egen gård och sköta sig själv, uppskattar det mer efter att ha läst på Bukefalos hur mkt problem som faktiskt uppstår i ett inhyrningstall. Var tar samarbetet och hjälpsamheten vägen???

Tror många måste rannsaka sig själva och fundera på hur man bemöter andra.

En bra test är att fråga sig:

Om det händer något...finns det någon i stallet som jag inte kan ringa till?
Finns det någon i stallet som INTE släpper allt och kommer på direkten????

Om det finns någon, då har det blivit fel.
För dom som absolut inte kan, ser till att det kommer någon annan i deras ställe.

I ett stall ska samtliga kunna ställa upp till 100 procent, en lång tid utan att kräva något i gengäld...

AM

Vet du vad du själv skriver?

Om hon tog in hästarna i samma ordning när hon skulle hjälpa dig så är det väl inte konstigt om hon fick problem. :crazy:
Det är ju DITT ansvar att berätta om din häst blir "tokig" av att vara ensam i hagen.

Sen är det ingen som tjaffsar, vi berättar vår åsikt och jag hoppas du tar åt dig av det och inte bara tror att vi är ute efter att attackera dig.

Tror många måste rannsaka sig själva och fundera på hur man bemöter andra.

En bra test är att fråga sig:

Om det händer något...finns det någon i stallet som jag inte kan ringa till?
Finns det någon i stallet som INTE släpper allt och kommer på direkten????

Om det finns någon, då har det blivit fel.
För dom som absolut inte kan, ser till att det kommer någon annan i deras ställe.

I ett stall ska samtliga kunna ställa upp till 100 procent, en lång tid utan att kräva något i gengäld...

AM

I mitt stall säger dom inte ens till när hästen knappt kan gå. :crazy: :mad:
Vilket har hänt min häst TVÅ gånger.

Ena gången var det ren tur att en annan tjej var där, hon berättade det för mig. Men första gången märkte jag det först när jag kom ner till stallet (typ fem timmar senare :crazy: )

Om jag ser en skadad lr sjuk häst så är det för mig självklart att jag genast kontaktar hästägaren och stannar kvar hos hästen om så krävs.

Samma sak om en hästägare blir sjuk och ringer och ber mig hjälpa till med deras häst. Även om den personen alderig kommer ha tid att hjälpa mig.

Jag kan förstå hur du känner dig. Samtidigt måste jag påpeka att du skriver lite motstridigt. Jag själv är mkt trött på att hjälpa människor som inte ger till baka ngt alls. Jag kräver inte lika. Bara man gör vad man kan.

Mitt råd är att ha ett möte så fort som möjligt innan det blir värre stämning. Få klarhet i hur ala vill ha det och vad de kan tänka sig kommpromissa om. Tydligt nerskrivet. Kanske är bäst att alla sköter sig själv...
jag har tyvärr liknande erfarenheter. dock var det min väninna som blev påhoppad att hon inte hjälper till. Dock gjorde hon det men inte i det de ville. (flytta en av hennes hästar till ett annat stall på gården. ) Där var det ngn som fick stallägaren på sin sida (korkad idiot) vilket gjorde att inget vettigt samtal kunde föras fram. drev tösen till tårar och gjorde att hon aldrig vill komma tillbaka

*KL*
Min reflektion blir som följer:
Jisses vad glad jag är att ha eget stall med väluppfostrade hästar. Där mamma hade hästen uppstallad ingick utsläpp & insläpp ibland och fy vilka ouppfostrade kräk att hantera! Ägarna bedyrade att hästarna var SÅ snbälla bara man hade hingstkedja eller dylikt.. Det var ju tävlingshästar gubevars som gick någon LD ibland men fodrades som de vore Butterfly Flip.

TS: Är hennes hästar snälla så släpp ut dem för sämjans skull. Och fundera på om det inte kan ha varit så att din unghäst sparkade henne.. Sånt händer ju även om hästen är jättesnäll (enligt ägaren iaf)

Om hon nu påstår att hon har så jätte mycket efarenhet av hästar, borde hon ju kunna ha en teori om VARFÖR den sparkade henne :crazy: ? Låter mysko, men kan ju stämma faktist, och då är det bara till att acceptera det, och som dem flesta andra säger: det skall inte gå ut över hennes hästar att hon inte vill ta in din häst, eftersom hon är rädd för den.

Står i ett litet stall där de har flyttat in en dam på ca 45år. hon har 3 hästar. Nu till problemet... de ingår utsläpp på morgonen i hyran, insläpp sköter vi själva. jag ville vi skulle göra nå slags schema då jag oftast är i stallet på dagarna då jag jobbar nätter. Men de ville inte den här damen. så hon erbjöd sig ta in min häst osv.. de var ju jätte bra tänkte jag.
Sen fick jag höra av henne att min häst var helt tokig att ta in :confused: han går som ett lamm med mig, min sambo tar in honom inga problem. en 11 årig tjej tar in honom inga problem. stall ägaren som tar ut honom har inga problem. sen en dag när damen skulle ta in honom hade han stegrat sig och sparkat henne i ryggen :o så nu ville hon inte ha nå med han att göra.. vilket är förståligt.. men jag fattar inte varför han bara gör så mot henne???
så nu i helgen var stall ägarn borta så då sköter vi utsläpp själva.. så eftersom hon inte tänker hjälpa mig tänker jag inte hjälpa henne. så jag gav hennes kraft i morse iallafall.. sen fick hon ta ut dom själv.. är ju dum då?? jag anser att kan inte ja få hjälp vill inte jag hjälpa henne.... tack för att ni lyssnat :D

*Har inte läst hela tråden*

Om det var sagt/ ni hade kommit överäns om att du skulle ha släppt ut hennes hästar så borde du ha gjort det.

Om inget var sagt om att du skulle ha gjort det så gjorde du rätt, du gav dem iaf mat, du kan ju inte veta om hon skulle komma lite senare till stallet.

Tjänster och gentjänser.
Om hon nu inte kan hantera din häst så var med och hälp henne. Om hon inte vill så skulle jag inte hjälpa till me hennes hästar eftersom hon inte äns vill försöka med din.

I mitt stall är många rädda för min häst, så istället för att de ska släppa ut så ber jag dem att ge hö till hästen istället.

och i dag när min sambo kom till stallet hade hon tagit in sina... så min sprang som en tok..
ja har även bett henne säga en tid hon tar in.. så slipper de bli så här.. men hon säger bara att hon tar in sina när de passar henne.. så vi ska sitta och chansa när hon tar in...

Jag tycker stallägaren ska sätta rutiner i stallet.
Man lämnar inte en ensam häst kvar i hagen!
Aldrig!!
Ni måste sätta er själva åt sidan och se till hästarna.
I ett kollektivstall bör man behandla alla hästar som sin egna, minst!

vi tar alltså in hästarna själv varje dag.. och jag ville ha ett schema för jag jobbar så konstiga tider. men de vill inte hon.
Men de jag tycker är konstigt är att ALLA andra inte ha nå problem att ta in honom. Så hon måste ju vara extremt rädd eller något eftersom hästen bara gör så med henne.
så då kom vi överens att vi sköter våra hästar själva.
och min sambo har tagit in hästen hela veckan de är absolut inga problem. vill hon inte ta in så kan man ju säga de i stället för att hitta på saker (om hon nu gjort det)

Jag tycker som många andra du är småsint.

Och jag skulle INTE förutsätta varken att hon hittar på, eller att det måste bero på att hon är rädd.

När jag stod i stort inackstall, med min jättesnälla, trevliga kbldam som en fyraåring kunde leda in och ut i hagen osv, så kom en hästägare 'plötsligt' och ville att min häst skulle ut ur stohagen, då hon anföll när personen skulle ta in sin häst. Jag var ett STORT frågetecken, inte skulle min snälla häst?

Ingen annan hade haft problem heller. Men sen hände det enligt personen igen, den här gången hade hon fått kasta sig ut under stängslet för att komma undan. Då hon var gravid var hon av förståeliga skäl än mindre road än normalt av detta.

Jag fattade än mindre men vi gjorde upp om att jag skulle vara med. Inga problem. Nästa gång stod jag utanför hagen och tittade. Inga problem.

Okej, nån konstig slump tänkte vi. Sen hände det enligt personen igen. Här ska jag erkänna att jag tyckte att 'hon måste hitta på, eller så gör hon något elakt mot min stackars häst'.

Men vi gjorde upp om att jag skulle ta bussen ut lagom tills personen skulle hämta sin häst i hagen, och utan att visa mig skulle jag gömma mig i skogen vid hagen och studera.

Sagt och gjort. Det jag kunde studera var hur min häst förvandlades till ett regelrätt MONSTER. Hon strök öronen bakåt, hotade extremt kraftigt och gjorde sen ett utfall mot personen. Där röt jag så det ljöd över hela bygden och den mkt paffa hästen kom av sig och såg sig febrilt omkring efter matte.

Jag fick stå i skymundan ett par ggr till och rya i, sen var häststackaren övertygad om att hennes matte hade ögon och öron överallt och la ner.

Efter lite funderande kom vi fram till vad det var med. Mitt sto, som var flockledare, hade adopterat personens häst som 'sin'. Och tänkte inte släppa iväg den frivilligt. Personen som var gravid och inte riktigt 'kände' min häst hade säkert visat sig lite avvaktande när min kom och skulle valla bort hennes häst från henne första ggn, och det räckte för att min dam skulle utnyttja läget. SAMMA häst som en fyraåring skulle kunna gått in och ta i pannluggen och gå iväg med alltså. Och samma häst som ingen annan hade problem med.

Så, det behöver inte alls vara hitta på eller att hon var rädd från början etc.

Förut hade jag min häst installad i ett stall där jag var ganska opopulär på vissa fronter eftersom att jag inte hade samma hästsyn som de andra flesta på det stället. Jag anser fortfarande mig själv ha rätten till att ta hand om MIN häst på det sätt som JAG anser är det bästa. (Fick ta mycket skit för att jag ville ha min häst ute längre än de andra ägarna, för att jag gav min häst mer ströfoder än "vad som behövdes" och för att jag inte red i manegen tillräckligt ofta, det vill säga varje dag i deras tycke.)

Detta gick efter någon vecka över i mer personliga angrepp och jag kände att all min glädje inför att gå till stallet försvann. Trist

Vi hjälptes alla åt att släppa ut hästarna på morgonen men efter ett tag blev min häst farlig, vild och dum i huvudet. Bet och sparkade efter just de människor som frysit ut mig eller man kanske till och med kan kalla det för mobbning. KONSTIGT! Min häst behandlar mig alltid med största respekt och är en väldigt sammarbetsvillig liten prick så jag trodde uppriktigt talat att de ljög för mig för att förstöra.
I och med detta fick jag cykla till stallet (hade en mil) fem dagar i veckan för att släppa ut min häst innan jag började skolan.

Men efter ett tag lugnande dramatiken ner sig lite i stallet och de gick med på att prova leda ut honom i hagen när jag var närvarande. Och mycket riktigt. Min häst släpper inte in dem i boxen!
Och där stod jag och bara gapade, fast det var svårt att hålla sig för skratt. Men det talar jag inte om för någon. Hihi

Hur som helst, det jag vill komma fram till är alltså att min häst beter sig väldigt illa mot människor jag känner någon sorts agg emot. Det gör han fortfarande. Alltså jag smittar av mina känslor på honom.

Kanske är det någonting liknande med din häst? Din sambo klarade av hästen och förhoppningsvis står h*n dig väldigt nära och du håller h*n väldigt kär = hästen likaså. Flickan på 11 år klarade av hästen, och eftersom att hon tar in din häst litar du troligtvis på henne = hästen gör det också och accepterar henne.

Eller vad vet jag, det är bara en fundering jag har.:p
Lycka till med stall-tanten nu hörru ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 431
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka