Sv: hjälpas åt???
vi tar alltså in hästarna själv varje dag.. och jag ville ha ett schema för jag jobbar så konstiga tider. men de vill inte hon.
Men de jag tycker är konstigt är att ALLA andra inte ha nå problem att ta in honom. Så hon måste ju vara extremt rädd eller något eftersom hästen bara gör så med henne.
så då kom vi överens att vi sköter våra hästar själva.
och min sambo har tagit in hästen hela veckan de är absolut inga problem. vill hon inte ta in så kan man ju säga de i stället för att hitta på saker (om hon nu gjort det)
Jag tycker som många andra du är småsint.
Och jag skulle INTE förutsätta varken att hon hittar på, eller att det måste bero på att hon är rädd.
När jag stod i stort inackstall, med min jättesnälla, trevliga kbldam som en fyraåring kunde leda in och ut i hagen osv, så kom en hästägare 'plötsligt' och ville att min häst skulle ut ur stohagen, då hon anföll när personen skulle ta in sin häst. Jag var ett STORT frågetecken, inte skulle min snälla häst?
Ingen annan hade haft problem heller. Men sen hände det enligt personen igen, den här gången hade hon fått kasta sig ut under stängslet för att komma undan. Då hon var gravid var hon av förståeliga skäl än mindre road än normalt av detta.
Jag fattade än mindre men vi gjorde upp om att jag skulle vara med. Inga problem. Nästa gång stod jag utanför hagen och tittade. Inga problem.
Okej, nån konstig slump tänkte vi. Sen hände det enligt personen igen. Här ska jag erkänna att jag tyckte att 'hon måste hitta på, eller så gör hon något elakt mot min stackars häst'.
Men vi gjorde upp om att jag skulle ta bussen ut lagom tills personen skulle hämta sin häst i hagen, och utan att visa mig skulle jag gömma mig i skogen vid hagen och studera.
Sagt och gjort. Det jag kunde studera var hur min häst förvandlades till ett regelrätt MONSTER. Hon strök öronen bakåt, hotade extremt kraftigt och gjorde sen ett utfall mot personen. Där röt jag så det ljöd över hela bygden och den mkt paffa hästen kom av sig och såg sig febrilt omkring efter matte.
Jag fick stå i skymundan ett par ggr till och rya i, sen var häststackaren övertygad om att hennes matte hade ögon och öron överallt och la ner.
Efter lite funderande kom vi fram till vad det var med. Mitt sto, som var flockledare, hade adopterat personens häst som 'sin'. Och tänkte inte släppa iväg den frivilligt. Personen som var gravid och inte riktigt 'kände' min häst hade säkert visat sig lite avvaktande när min kom och skulle valla bort hennes häst från henne första ggn, och det räckte för att min dam skulle utnyttja läget. SAMMA häst som en fyraåring skulle kunna gått in och ta i pannluggen och gå iväg med alltså. Och samma häst som ingen annan hade problem med.
Så, det behöver inte alls vara hitta på eller att hon var rädd från början etc.