hjälpas åt???

Sv: hjälpas åt???

Jag blev lite förvånad och var tvungen att läsa flera gånger för att förstå...

Men kom fram till följande... Av någon anledning så upplever den här damen att hon inte kan hantera din häst. Oavsett orsak så har hon uppenbart försökt.

När så stallägaren (som normalt sköter utsläpp) är borta så skall ni fixa detta själva... Då skall du... *ge igen* och inte hjälpa henne med hennes hästar....

Genom ditt agerande så bäddar du verkligen för att det skall bli en bra och trivsam atmosfär i stallet.... verkligen :cool:

damen i ditt stall verkar ha tagit in din häst ett antal gånger och du ska ge igen för att hon slutat med det genom att inte kunna ta ut hennes hästar 2 gånger när stallägaren är borta? Isåfall förstår jag varför hon slutade med det!

Vill du ha hjälp i framtiden kanske du ska tänka lite mer långsiktigt. Det är sånt som skapar konflikter i stallet.

Sen kan jag tycka att det var bra av damen att säga till ang din häst istället för att utsätta sig själv för fara. Nästa gång kanske den sliter sig och blir skadad.

Du kanske kan betala extra stallhyra och få servicen utökad till insläpp också?Annars är det kanske bättre att flytta till ett helinackorderingsstall om man inte kan fixa sina åtaganden.

som jag förstått har du inte hjälpt damen alls med hennes hästar tidigare, men hon har en period hjälpt dig. Då är det enormt småsint och rent av både dumt och elakt att inte hjälpa henne två dagar. Att hon pga att hon känner att hon inte kan/vill hantera din häst, då hon känner att hon utsätts för fara har jag full förståelse för, men med tiden kanske hon kan komma över/lära sig och kan i framtiden vara möjlig att få hjälp ifrån, så bränn inte dina broar för att det inte funkar idag. Dessutom skapar det dålig stämning i stallet.

Försök fråga vad som hände gå igenom för din skull åtmistone . Blev hästen rädd för något ? Är den känslig för något det behöver du veta kanske har den något i bagaget från förr som ploppat upp igen. För hennes skull kan det va bra att träna med dig med några gånger så slipper hon förhoppningsvis va rädd.

Eller om du visar hur du brukar göra. Kanske man ska driva hästen bakifrån ej dra framifrån tex . Att dra framifrån ex en sån grej tex kan få en häst att stegra som ex.

Försök prata lite. Det är klart man kan bli rädd av en sån sak.

Även en snäll häst kan stegra av nån anledning det får man försöka löra sig att hantera hur man kan göra för att undvika det etc.

Att den råkat komma åt och sparka är olyckligt troligen ovanligt och det måste man försöka komma över och gå vidare. Olustigt förstås, olyckligt.

Prata försiktigt med varandra. Ställ hur kom det sig frågor..

Var lite mer ödmjuk det är nog bättre så kanske ni kan hjälpas åt igen sen.

Sen angående hästen har det hänt henne så kan det ju hända flera
kanske var det nåt hon gjorde den inte var van vid kanske har den gjort så förut i en viss situation som du inte känner till .

Det kan va nåt du behöver uppmärksamma. Det kan va så också.

Lycka till i alla fall.:)

vi tar alltså in hästarna själv varje dag.. och jag ville ha ett schema för jag jobbar så konstiga tider. men de vill inte hon.
Men de jag tycker är konstigt är att ALLA andra inte ha nå problem att ta in honom. Så hon måste ju vara extremt rädd eller något eftersom hästen bara gör så med henne.
så då kom vi överens att vi sköter våra hästar själva.
och min sambo har tagit in hästen hela veckan de är absolut inga problem. vill hon inte ta in så kan man ju säga de i stället för att hitta på saker (om hon nu gjort det)
och sen har jag min son med mig oftast till stallet så de tar faktiskt TID att släppa ut alla hennes 3 hästar och de som har barn vet att de tröttnar ganska snabbt.och får inte ja hjälp varför ska ja då vara slav åt henne. hon får väl gå upp som alla andra och ta ut sina hästar så dom inte blir lidande.... hon dessutom som inte har nå jobb så hon har väl all tid i världen att ta ut sina hästar..
ja har försökt hjälpa henne (dock var ja inte där) men hon kommer ju inte ens in i hagen säger hon fören han bråkar... :confused

hur har man råd med 3 hästar när man inte har något jobb. det är ett mysterium för mig!

ja antingen har man en rik karl :) de har nyss sålt sin gård så det är därför de står i stallet.. hon har en shettis, travare och en tinker. dessutom hyr hon en extra box för sina saker och sina kaniner :crazy: boxarna kostar 800 st... så hon måste ha en rik karl eller rånat en bank :D

Men om du gick med på att hjälpa stallägaren med två utsläpp måste du ju släppa ut alla hästar, även hennes. Det var väl ingen tjänst gentemot henne utan till stallägaren?

Varför har ni en rutin i stallet som går ut på att man ska ta in och ut sina hästar själv??
Det är ju givet att man tar in och ut alla hästar samtidigt!
Om du tex är sist, ska din häst stå ensam kvar ute och glo när dom andra är inne? Vad händer om du blir jättesen för att något händer dig, räknar de andra med att du tar din häst och så blir den ensam till jättesent kanske, utan att någon reagerar.
Missar man ett släpp av alla hästarna så är dom åtminstone tillsammans och någon lär reagera rätt snart.

Eran rutin bäddar ju bara för att hästarna börjar "bete" sig.
Har man gemensamma släpp så kan man ju ta hästarna i den ordningen som passar hästarna, så förebygger man "tokiga" hästar och sprängda grindar mm.

Kan man inte enas kring hästmässiga rutiner så ska man inte stå kollektivt. Vad gör ni mer enskilt, fodrar?

Utgå från att du ska hjälpa henne att kunna leda din häst, och ha rutiner som bygger på hästarnas bästa.

Människorna får alltid anpassa sig!

Är så glad att inte stå i stall med andra för fy :devil: vad jag inte tycker om småsinta varelser.

Ha istället förståelse för henne om hon är rädd för din häst.
om hon är rädd och ändå hanterar din häst kan det gå riktigt dåligt.

och varför ska du vara småsint hon har ju inte gjort nåt hon är ju rädd för din häst.

Tja...vara slav åt henne?

Det där problemet får du diskutera med henne faktiskt...att hädanefter så hjälper inte jag dej, om du inte hjälper mej!

Men du skulle ha tagit ut hennes hästar när du sagt att du skulle göra det! Det är det som gör det hela lite ynkligt i mina ögon...du straffade alltså hästarna, för att du är vrång på deras ägare?!

Inte bra alls..inte bra!

Ja det låter ju lite knöligt .. Det är jobbigt när grejer inte funkar.
Men hoppas det fixar sig i alla fall. Hoppas att det funkar bättre snart för er båda. Har du schema med andra eller är det bara ni två det var fler hästar där väl. ?

Byt stall om du ska bete dig på de sättet, blir så trött på sånna som du. Respektera att hon är rädd för din häst, sen spelar det väl ingen roll om hästen är perfekt för alla andra.

Jag förstår inte hur hästmänniskor låter saker och ting gå ut över hästarna bara för man inte gillar ägaren till hästen. Men tänker man inte på hästarnas bästa så gör man väl inte, man är mer intresserad av att hämnas på ägaren trots att det går ut över hästen. Sånt kommer jag aldrig att förstå.

Det är sånna som du som man inte vill ha i stallet och sånna som du som gör att det bli en väldigt dålig stämning, så onödigt.

Skyll inte på ditt barn heller, du har valt att stå i det stallet så då får du väl acceptera avtalet ni har att hjälpa varandra när det behövs? Varför inte flytta isåfall till ett stall där du slipper överhuvudtaget hjälpa till med andras hästar?

Har du aldrig kännt att det är kul att hjälpa andra bara för att hjälpa och inte bara för att få nåt tillbaka?

Senast ändrad av en moderator:

vadå hjälpa varann???? jag får ju ingen hjälp av henne. Är de bara jag som ska hjälpa inte hon?????
De kommer 2 nya hästar till stallet i okt och hon och ja ska hjälpas åt. jag har absolut inget emot att hjälpa någon men då vill ja naturligtvis ha hjälp tillbaka.
och den här damen har jobbat med hästar säger hon då ska de väl inte vara nå problem... men tydligen är det de..
Stall ägaren är på min sida så där är det inget problem... dom förstår inte heller vad som är problemët...och i dag när min sambo kom till stallet hade hon tagit in sina... så min sprang som en tok.. ja menar hade hon velat varit ´schysst tillbaka hade hon åtminstående kunnat ringa och säga att hon skulle ta in sina. de var ganska tidigt hon tar in..
ja har även bett henne säga en tid hon tar in.. så slipper de bli så här.. men hon säger bara att hon tar in sina när de passar henne.. så vi ska sitta och chansa när hon tar in...

ja sa inte att jag skulle ta ut ¨hennes hästar... jag gav de foder¨på morgon och eftersom hon varken ringt eller skrivit på tavlan om jag skulle ta ut så räkna jag med att hon kom... och hon kom sen.... jag är ingen tankeläsare.....

Du är omogen och självisk.
"Jag har stallägaren på min sida".
Stackars kvinna som är ny i stallet och redan har folk som pratar bakom ryggen på henne.

Ni har ju uppenbarligen som rutin att ta hand om ERA EGNA HÄSTAR.

Kvinnan har klart och tydligt sagt att hon inte vill ta in din häst för att den uppenbarligen är farlig (Du säger ju själv att den höll på å springa runt idag, det kanske den även gjorde DÅ när hon ledde den!.)

Behöver någon i stallet hjälp så är det självklart att man hjälper den. Om du behöver hjälp ibland - se till att prata med henne (öga mot öga!!) och red ut det.
Om hon av någon anledning absolut inte klarar ut din häst så får ni väl lösa det på annat sätt.

jag har absolut inget emot att hjälpa någon men då vill ja naturligtvis ha hjälp tillbaka.

Sån attityd gör att det blir så tråkigt i stall, att folk aldrig kan hjälpa andra utan att dom måste få något tillbaka. Är det så hemskt att hjälpa till utan att få något annat tillbaka än ett tack kanske?

Och sen förstår jag inte hur du kan vilja att någon hanterar din häst som uppenbarligen är rädd för den? Aldrig att någon som är rädd hade fått hantera min häst, stor säkerhetsrisk. Sen tycker jag det är ansvarslöst att låta rädda ta in och ut hästen.

Ni i de stallet är inget annat än fruktansvärt taskiga och tråkiga mot den nya, då är de väl bara att hoppas att den hittar ett annat stall med bättre folk i, stallägarna verkar inte mycket bättre dom om dom inte har någon som helst förståelse.

Sen kan du väl hjälpa henne med din häst då så kanske hon slutar vara rädd för den? Låt henne lära känna den när du är med.

Senast ändrad av en moderator:

hur har man råd med 3 hästar när man inte har något jobb. det är ett mysterium för mig!

Jag hade 3 hästar när jag studerade, har studerat i 4,5 år på högskola och levt på studielån, maken har sjukpension. Det gick, men det är en prioriteringsfråga. Djuren går alltid först, resor, nya kläder osv kan man glömma. Jag kan tala om att det var oerhört skönt efter skolan att få jobb och lön....;)
Ska tillägga att vi hade eget stall då så vi slapp i alla fall stallhyran.

Som andra skrivit så är det ju bra att hon talar om att hon har problem med din häst. Bara för att "ingen annan" har problem så gör ju inte det henne till en sämre hästmänniska för det. Det handlar om kemi, precis som att vissa människor inte kan samarbeta så gäller det också vissa hästar o människor. Var glad att hon talar om att det är problem. Att hon tidigare jobbat med hästar innebär INTE att hon jobbar i ert stall. Tycker inte man ska behöva riskera liv o lem för att hantera andras hästar i ett kollektivstall. Vid problem är det bättre att hästägaren ifråga själv hanterar sin häst alternativt hjälper folk tillrätta med ens häst. Att inte "hämnas" genom att vägra hjälpa till med den andras häst/ar är en självklarhet. Som många påpekat så går det bara ut över oskyldiga djur. Om man ser sig själv som "slav" när man sköter sina tilldelade pass med insläpp/utsläpp o fodringar så kanske man borde tänka igenom om man verkligen borde stå i ett kollektivstall.

Jag tycker ni borde ha ett stallmöte och gå igenom rutinerna. För protokoll över det ni kommer överens om.;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 431
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka