hjälpas åt???

D

Daizy

Står i ett litet stall där de har flyttat in en dam på ca 45år. hon har 3 hästar. Nu till problemet... de ingår utsläpp på morgonen i hyran, insläpp sköter vi själva. jag ville vi skulle göra nå slags schema då jag oftast är i stallet på dagarna då jag jobbar nätter. Men de ville inte den här damen. så hon erbjöd sig ta in min häst osv.. de var ju jätte bra tänkte jag.
Sen fick jag höra av henne att min häst var helt tokig att ta in :confused: han går som ett lamm med mig, min sambo tar in honom inga problem. en 11 årig tjej tar in honom inga problem. stall ägaren som tar ut honom har inga problem. sen en dag när damen skulle ta in honom hade han stegrat sig och sparkat henne i ryggen :o så nu ville hon inte ha nå med han att göra.. vilket är förståligt.. men jag fattar inte varför han bara gör så mot henne???
så nu i helgen var stall ägarn borta så då sköter vi utsläpp själva.. så eftersom hon inte tänker hjälpa mig tänker jag inte hjälpa henne. så jag gav hennes kraft i morse iallafall.. sen fick hon ta ut dom själv.. är ju dum då?? jag anser att kan inte ja få hjälp vill inte jag hjälpa henne.... tack för att ni lyssnat :D

Sv: hjälpas åt???

Har hennes hästar sparkat dig?
Om inte så släpp ut dem och säg till att d gärna kollar några gånger när hon hanterar din.

nej de har de inte.. men hon har ju strängt sagt att jag får sköta min häst själv.. så då ser jag ingen anledning till att hålla på med hennes hästar heller.. hon säger att hon jobbat med hästar osv.. men jag fattar inte va hon gör.

Varför vara så ogin? Är du ändå där och tar ut din häst så hur mkt extra tid och arbete tar det igentligen dig att ta ut de andra hästarna också?
Var lite storsint, det kan löna sig i slutändan ;)

men snälla, ta in 3 hästar extra är faktiskt rätt mkt jobb! i alla fall om man ska göra det dagligen, och dessutom inte får ngn hjälp tillbaka. Jag förstår absolut att TS inte har lust att ta ut hennes hästar, men jag hade förstås valt att prata med den hästägaren först och gjort klart att man inte vill ha ngt "samarbete"

har han verkligen sparkat henne då, eller säger hon så för att slippa hjälpa till? Om en häst stegrar och sparkar en människa i ryggen, så lär den få skapligt ont, även om det gick relativt bra, så det bör ju synas på henne..

Jag fick det problemet också med en tjej i stallet.
Ingen annan hade problem med min häst. Så jag ville att vi skulle hjälpas åt, att jag kunde vara där och hjälpa till och försöka hitta anledningen till varför han inte betedde sig som han skulle med henne. Men det var inte intressant för henne...
Sen ångrade hon sig och skulle ta han iallafall, men det kändes som det blev en skitjobbig stämning efter det. Iofs var det mycket som krånglade med henne.
Jag blev först så irriterad pga att hon inte ens svarade när man ringde och det gick ju inte att lösa problemet heller då, så jag sa att jag inte skulle ta hennes häst.
Men det tog jag tillbaka, ville inte sjunka lika lågt som henne.
Men det ordnade sig iallafall, vet inte om han ändrade sig eller hon???

Däremot vägrade vi (jag och flera) att ta in/ut hennes häst när det var blankis ute, och häststackaren hade ingen brodd... Livsfarligt både för häst och människa..

Jag tycker att det låter småsint. Utgå från att din häst faktiskt fått en knäpp och råkat sparka damen. Du ska väl inte straffa henne för att hon är sund nog att säga ifrån när hon inte anser sig kunna hantera din häst och kanske är rädd för den?

Dessutom erbjöd hon sig ju frivilligt att ta in din häst innan händelsen. Du har däremot lovat att hjälpa stallägaren när denna är bortrest, men vägrar ta ut damens stackars hästar i hagen.

Tråkigt sätt, tycker jag. Enligt avtalet ingår inte insläpp, kan inte damen ta din häst får du ju lösa det själv.

Nu förstod jag som att det inte var frågan om att ta ut hästarna dagligen, utan just denna helg? Är det dagligen så blir det lite annat, men nog tycker jag ändå att det borde gå att komma överens på ngt vis.

Tjänster & gentjänster behöver inte nödvändigtvis röra sig om exakt samma tjänster.

Jag tycker att det låter småsint. Utgå från att din häst faktiskt fått en knäpp och råkat sparka damen. Du ska väl inte straffa henne för att hon är sund nog att säga ifrån när hon inte anser sig kunna hantera din häst och kanske är rädd för den?

Dessutom erbjöd hon sig ju frivilligt att ta in din häst innan händelsen. Du har däremot lovat att hjälpa stallägaren när denna är bortrest, men vägrar ta ut damens stackars hästar i hagen.

Tråkigt sätt, tycker jag. Enligt avtalet ingår inte insläpp, kan inte damen ta din häst får du ju lösa det själv.

håller med till punkt och pricka

Nu förstod jag som att det inte var frågan om att ta ut hästarna dagligen, utan just denna helg? Är det dagligen så blir det lite annat, men nog tycker jag ändå att det borde gå att komma överens på ngt vis.

Tjänster & gentjänster behöver inte nödvändigtvis röra sig om exakt samma tjänster.

oops, nu när jag läste igen så såg jag också att det nog bara handlade om en helg, och inte dagligen, och då är det förstås inte så mkt att bråka om, bättre atthålla sin del av det avtalade:)

Jag tycker det är bra att hon säger till om nu hästen har gjort henne något. De är stora djur o man ska ha respekt för dem. Jag föreslår du hjälper henne någon gång o jobbar tillsammans med henne o din häst. Jag skulle inte vägra hantera hennes hästar för att hon har problem med min om jag vore du. Det handlar ju inte om att hon inte ids ta hand om din häst. Hon hade ju erbjudit sig ibörjan om jag inte läst fel.

Tycker hon har gjort helt rätt.
Man ska inte behöva utsätta sig för fara bara för att ta ut någons häst..
Det åligger bara hästägarens ansvar att se till att hästen tar sig in eller ut, ingen annan har det ansvaret.

Men ska jag vara ärlig så hade jag inte heller då hjälpt till med hennes hästar utan då hade var och en fått sköta sitt.

eftersom hon inte tänker hjälpa mig tänker jag inte hjälpa henne. så jag gav hennes kraft i morse iallafall.. sen fick hon ta ut dom själv.. är ju dum då?? jag anser att kan inte ja få hjälp vill inte jag hjälpa henne

Jag tycker det är väldig dålig stil av dig, hon är uppenbarligen rädd för din häst och vågar inte ta ut den och ska hon straffas för de då?
Usch, jag blir irriterad på sånt här. Enda anledningen till att bete sig som du gör (även om jag inte tycker egentligen de finns någon anledning) är om hon rent av skiter i din häst och att hjälpa dig, då är de mer förståeligt även om det endå inte är rätt att skita i andras hästar pga bråk mellan människorna.

Fruktansvärt dålig stil.

Även om man är sur på en annan människa (och jag tycker faktiskt inte att du har några grunder för att vara sur på henne) så ska det INTE GÅ UT ÖVER DERAS HÄSTAR!! :mad::mad:

så nu i helgen var stall ägarn borta så då sköter vi utsläpp själva.. så eftersom hon inte tänker hjälpa mig tänker jag inte hjälpa henne. så jag gav hennes kraft i morse iallafall.. sen fick hon ta ut dom själv.. är ju dum då?? jag anser att kan inte ja få hjälp vill inte jag hjälpa henne.... tack för att ni lyssnat :D

Om det var meningen att du skulle ta ut hennes hästar så JA, du är väldigt väldigt dum (och fruktansvärt barnslig!).
Om meningen var att ni var&en skulle sköta er egen häst så är det ju strunt samma, om hon ändå skulle dit så är det klart hon får ta hästarna själv (det hade nog jag velat göra iaf).

Du får aldrig låta din tjurskallighet gå ut över hästarna!

Sen är det ju på ditt ansvar att se till att din häst är väluppfostrad att leda OM den ska skötas av andra.
Är det någon som har problem med din häst så är det ju bara att du är med och visar hur de ska leda den.
En häst som stegrar och sparkar skulle jag knappast kalla snäll och väluppfostrad, även om några andra (som säkert leder likadant som dig) nu kan leda den.

Prata med personen och fråga vad det var som hände, samt visa henne hur hon ska leda hästen och försök lösa det.
Man måste ju kunna hjälpas åt i ett stall (från bådas håll) om något skulle hända någon av hästägarna.

Tillägger även:

Har du kommit överens med henne att ta hästarna på överenskommna dagar så självklart ska du ta in hästarna.
Efter det kan man göra upp om att var och en sköter sitt eller hur ni nu löser detta.

Men prata med henne om saken, absolut.
Det brukar lösa sig..kanske du kan prata med henne om det, att du förstår henne men att du tycker att det är väldigt konstigt gjort av din häst.
Måste bara få säga, skyll aldrig ifrån dig över vad din häst gör. Hästar har sina egna idéer ibland och det blir bara fel om man tar dem i försvar för sitt uppförande. För då låter det precis som att det är personens fel och inte hästens, sådant kan verkligen klämma på "fel" ställe och förvärra situationen.
Om hon är villig till att försöka igen (tror de flesta inte är helt omöjliga att övertala - om hästen är snäll i vanliga fall) så kan du erbjuda hjälp eller något, var med när hon tar in hästen, försök analysera "problemet" så kan ni utgå därifrån.
Hon kanske tyckte att han var helt tokig att ta in, kanske det bara var den dagen. Men jag förstår henne helt om hon blev rädd och inte ville ta in hästen något mer, speciellt när hon är ny. Ge henne tid.
Men fortfarande så är kommunikation a och o i allt. Tror inte du kan lösa problemet direkt här på buke, bara få ta del av våra åsikter.

Lycka till!

Senast ändrad:

Det kan ju vara så enkelt att hon tagit in hästarna i en ordning dom inte var vana vid !
Alla " snälla " hästar kan ju faktiskt reagera på olika saker.
I vårt stall finns det en häst jag ALDRIG skulle hjälpa till med, för han är så skuttig och hoppig att ta ut/in .
Vägrar låta mig skadas av nån annans häst

Hej från hambo

Kl

Detta måste vara ett problem som enbart uppstår i rid-stall :devil:

I övrigt är det som någon sa, ganska småsint att hålla på så där.
Varför inte acceptera att människan tycker att hästen är läskig??

Varför inte hjälpa varann?

AM

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 431
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka