Hjälpa exemhästar, era bästa tips!!

SandraM

Trådstartare
Jag har en donna som har exem, och som går med täcke och huva i exemtider. Hon kliade av sig nästan hela luggen och en del av manen trots täcke!! Exem kan ju bero på olika saker om man ska gå på det som man kan läsa om!

Obalans i tarmarna till olika situationer i livet och hur de trivs! Så vad gör ni för era exemhästar? Ser ni exem på någon viss sorts häst?

Jag har en häst som har en inre stress och är alltid på tårna och jag tror att det kan ha del med det att göra, men vad vet jag! Hon är en island import, som oxå kanske har sin orsak.

Vad tror ni? Finns det mera vi kan göra för att hjälpa våra exemhästar mer än med täcke??!

Över 70 % av eksemet grundar sig i överkänslighet mot knott, är hästen import ökar denna siffra ytterligare. Ofta är det också så att är hästen allergisk mot en sak så kan det finnas annat den också reagerar på, mygg, broms/blinningar för att nämna några inom samma kategori. Men det händer att dessa hästar är kan få reaktioner på annat under den sk eksemsäsongen, dvs sommartid.

Vad man ska göra är att skydda hästen mot det den reagerar mot, och det med täcke. Man börjar tidigt, för när väl hästen blir biten för mycket så är allergin igång, tyvärr så kommer knotten tidigt och allt som oftast ser vi dom inte förrän det är för sent.

Alltså jag täckade tidigt, när snön försvann och plusgrader kom så fick vår herre sitt täcke på.

Men det viktiga är inte vad man gör under sommaren, det är ännu viktigare hur hästen mår under den delen av året som eksemet inte är aktivt. Här har man alla chanser att hjälpa hästen till en bra sommar, genom välbalanserad foderstat. Har du en häst med mycket nerv så kan det bero på brister av magnesium, en underskattad mineral som de svettas ut men som det även ofta finns för lite av i fodret.

Magnesium är livsviktigt för kroppen och dess muskler, vid brist kan det bl a visa sig som nerviga hästar men även att de är överkänsliga vid beröring te x där större muskelansamlings finns som bakparti.

Vill man stärka immunförsvaret så har omegafetter en dokumenterad effekt på just eksem, rikligt med dessa fetter är linfröolja som man med fördel kan ge hästen året runt. För att få någon effekt bör du starta nu, och ge runt 2-3 dl om dagen i minst 120 dagar, där efter kan man gå ner på underhållsdos ½-1 dl. Men eftersom det då är eksemsäsong så skulle jag inte minska så mycket.

Vår eksemhäst var den värsta sorten, men han gick ute dygnet runt iofs väl täckad men helt befriad från symtom.

Många täcken hade vi, jag bytte täcke 2 gånger i veckan men tog av det varje dag och skakade ur det från hår. Alltid ett nytvättat täcke, alltid mineraler och linfröolja året runt, samt en god tillgång till strå i form av hö eller bete. Samt en stor dunk med myggmedel, här fanns inga gränser för hur mycket jag använde.

Jag behövde aldrig smörja min häst eftersom han inte visade symptom, men behöver man det så finns mycket medel att tillgå och vad som passar er måste ni prova er fram till.

Håller med Boj i allt plus att jag dessutom switchade min. Jag hade myggmedel på skapet också. Sista sommaren så behövde jag inte huva och han hade ändå pannluggen kvar.
Jag tror mycket på att minimera stressen, efter 12 år i samma stall kunde man inte tro att han hade eksem. Han bytte stall 3 ggr på 18 år och varje gång blev eksemet värre just efter flytten så jag "lovade " att han inte skulle byta stall mera. Nu springer han i trapalanda utan täcke.

Jag köpte min donna i Juli i år, men var medryttare på henne innan några månader. Jag har bilder från i Maj och då hade hon redan sår i manen, då hade hon ej täcke ännu. Efter det åkte täcke på och hon fick inga sår om än torr i mankammen. Senare började hon klia av sig luggen och huva åkte på, såg inga sår eller så då heller. När hon sedan gick heltäckad så kliade hon sig inte märkvärt mycket i alla fall.. Men jag ska kanske åka iväg och köpa mig lite magnesium.

Hon är väldens coolaste i stallet eller vid hantering, men i ridningen blir hon en aning hetsig och allt verkar snurra väldigt fort i hennes huvud. Hon blir aldrig dum eller svår på det viset, men lättstressad och svettas floder!

Sen åker täcket på tidigt denna vår, hon var ju inte min sist och jag hade inget direkt att säga till om. När brukar ni sätta på täcket? Förstår att det beror på vart i landet man bor och hur våren kommer... Men jag bor i södra delen och som i våras fick ju vi sommar i Mars!

Det finns ingen specifik månad, när det är plusgrader så täckade jag. Sista gången åkte täcket på i mitten av mars.

Jag pratade med en man som sysslar med hudvårdsprodukter för häst och hund. Han var noga med att poängtera vikten av att hålla eksemhästar rena. Tvätta med ett bra, milt schampo och sedan balsam på. Har fungerat väldigt bra på de eksemhästar jag testat det på!

Jag pratade med en man som sysslar med hudvårdsprodukter för häst och hund. Han var noga med att poängtera vikten av att hålla eksemhästar rena. Tvätta med ett bra, milt schampo och sedan balsam på. Har fungerat väldigt bra på de eksemhästar jag testat det på!
Klart att han tyckte det, han vill ju sälja sina produkter. Min eksemhäst som man inte kunde se nåt eksem på tvättade jag aldrig med schampo och balsam. Han hade täcke hela tiden det inte var vinterväder. Han fick vara naturell på vintern och borstades när det var leriga tider. Svampade av svett med rent vatten på sommaren.

Klart att han tyckte det, han vill ju sälja sina produkter. Min eksemhäst som man inte kunde se nåt eksem på tvättade jag aldrig med schampo och balsam. Han hade täcke hela tiden det inte var vinterväder. Han fick vara naturell på vintern och borstades när det var leriga tider. Svampade av svett med rent vatten på sommaren.

Ja men absolut! ;) Dock ligger det något i den han säger och oavsett vad har det visat sig vara en bra metod på de hästar jag träffat. En häst jag hade gick från att inte ha någon man alls och många stora sår till att se i princip eksemfri ut. Värt att testa är det hursomhelst!

Ja men absolut! ;) Dock ligger det något i den han säger och oavsett vad har det visat sig vara en bra metod på de hästar jag träffat. En häst jag hade gick från att inte ha någon man alls och många stora sår till att se i princip eksemfri ut. Värt att testa är det hursomhelst!

Ren kan hästen vara på många sätt, ett täcke bör skakas ur dagligen och på det kommer man oerhört långt. Nu duschade vi vår häst, dock ej mycket mer än ett par gånger per sommar men då var vi också mycket noga med hans täcke.

Jag tvättade inte min dam hysteriskt mycket förra sommaren heller och hon höll sig ok! Sen har jag ju vart om att man tvättat hästarna och exemen har inte blivit det minsta bättre, lagom är bäst?? Känns som om man kanske tvättar bort saker som är nyttiga på hästen med... Nu svettas min donna väldigt mycket och spolas av, men då bara med vatten och tvättas med shampo då jag tycker att hon är i behov av det!

Men idag har jag vart in och köpt magnesium och linfröolja, får börja mata nu och se om man kan se någon skillnad på henne!! :) Måste bara köpa något foder att balanda i... Irriterar mig mest på att man måste köpa så stora säckar med allt, hon behöver ingen direkt mat så behöver bara lite att blanda i så det lär ju räcka en evighet om det inte hinner bli gammal!! :P Haha!!

Jag har haft två stycken hästar med gravt eksem genom åren, båda mådde mkt bättre av att tvättas ofta. Det bästa var dock ett dopp i vår övergödda sjö, det verkade stilla klådan jättebra. Även jag kände skillnad av att bada i sjön, huden och håret blev supermjukt :)

Utöver det så är det ju eksemtäcke som gäller, smörja hästen med mjukgörande, ffa mankammen och svansroten samt att hålla magen i trim och hålla flugfäna borta. Det som funkar för häst nr ett kanske inte funkar för häst nr två, det är högst individuellt. Horsol hjälpte en av våra oerhört bra. Sen är det viktigt att inte slarva med träckprov, min erfarenhet säger att eksemhästar har sämre immunförsvar och därför lättare infekteras av parasiter.
Kort sagt är det en hel vetenskap med eksem :crazy:

Min eksemhäst hade aldrig nån infektion pga dåligt immunförsvar, vilket jag inte tror att eksemhästar har tvärtom. Inte hade han mycket parasiter vilka de nu ska vara? Träckprovades varje år och hade knappt ens lilla blodmasken. Så olika det kan vara :)

Min eksemhäst hade aldrig nån infektion pga dåligt immunförsvar, vilket jag inte tror att eksemhästar har tvärtom. Inte hade han mycket parasiter vilka de nu ska vara? Träckprovades varje år och hade knappt ens lilla blodmasken. Så olika det kan vara :)

Nej inte min heller, och när det kommer till parasiter så hade vår unghäst med parasiter än eksemhästen.

Å andra sidan åt vår eksemhäst linfröolja, och vad hjälper omegafetter mot? Jo att öka motståndskraften i mag och tarmslemhinnan där ca 78 % av immunförsvaret har sin bas.

Jag menade inte att hästen får en infektion pga dåligt immunförsvar, utan att hästen kanske drar på sig mer mask än normalt :)

Jag har flera bekanta med eksemhästar som har samma erfarenhet, men såklart behöver det ju inte vara så för alla. Mina eksemhästar åt linfröolja båda två btw. Sen ska man ju inte slarva med träckprov vare sig man har eksemhäst eller ej.

Maskproblemet tror jag är en helt annan historia, slarviga stallägare som inte har koll på hur man sköter det. I vårt stall med 35 hästar är det ca 5 hästar som behöver avmaskas, unga, nya, ingen eksemhäst. Alla stallägare/hästägare borde gå en maskkurs på SVA för att lära sig hur man sköter betena och avmaskningar.

Lite OT

Yngre hästar och hästar med sämre immunförsvar har ofta sämre immunitet mot parasiter fick jag lära mig på kursen jag gick.

Jag skrev bara att man inte skulle slarva med träckprov eftersom min erfarenhet på mina två eksemhästar är att dom har varit de som aldrig nollat. I stort sett ingen av mina andra hästar har behövt avmaskas. Sen har jag flera bekanta som har samma erfarenhet. För att jag helt ödmjukt skriver att man inte ska slarva med träckprov är jag en slarvig hästägare som inte har koll på hur man sköter det? Jag hoppas att jag missuppfattar det?

Sen tror jag absolut att eksem, allergi, mask och immunförsvar hänger ihop. Men det är jag det.

Horsol har jag hört skall vara bra. En tjej i stallet använder sig utav det till sin eksem häst. (Kanske har nämnts i tråden dock).

Nu har "min" häst inte fullt utvecklat eksem men hon har tendens till att klia sig vilket började när hon flyttade till vårt stall som 4-åring. Kan tänka mig att det var omställningen som gjorde att det bröt ut.
Vi har dessutom hagar som inte är så värst snälla ut eksemsynpunkt.
I somras klarade hon sig till stor del utan täcke, det vi har ändrat är att hon dels får Biopromin (vilket jag vet är rätt omdiskuterat), både själva grundmedlet och några speciella formulor, minns dock ej vilka.
Vi tvättar manen och svansen som väldigt lätt blir feta, antingen i Probschampo eller i Head and shoulders mjällsschampo vilket kanske egentligen inte är att rekommendera till häst men det funkar.
Tvättar också av henne på kroppen emellanåt med Probschampo.
Jag tror att det är jätteviktigt att börja med åtgärderna innan hästen börjar klia sig, i synnerhet när det gäller tillskott så att de hinner "boosta" lite innan.

Det som flera med mig har märkt är att vaccination kan utlösa eller förvärra eksemet/kliandet så nu har vi ändrat till att vaccinera tidig vår i stället för på sommaren. Kan tänka mig att allt som påverkar immunförsvaret negativt kan spela roll.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 905
Senast: Seabaz
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: linda93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA