Över 70 % av eksemet grundar sig i överkänslighet mot knott, är hästen import ökar denna siffra ytterligare. Ofta är det också så att är hästen allergisk mot en sak så kan det finnas annat den också reagerar på, mygg, broms/blinningar för att nämna några inom samma kategori. Men det händer att dessa hästar är kan få reaktioner på annat under den sk eksemsäsongen, dvs sommartid.
Vad man ska göra är att skydda hästen mot det den reagerar mot, och det med täcke. Man börjar tidigt, för när väl hästen blir biten för mycket så är allergin igång, tyvärr så kommer knotten tidigt och allt som oftast ser vi dom inte förrän det är för sent.
Alltså jag täckade tidigt, när snön försvann och plusgrader kom så fick vår herre sitt täcke på.
Men det viktiga är inte vad man gör under sommaren, det är ännu viktigare hur hästen mår under den delen av året som eksemet inte är aktivt. Här har man alla chanser att hjälpa hästen till en bra sommar, genom välbalanserad foderstat. Har du en häst med mycket nerv så kan det bero på brister av magnesium, en underskattad mineral som de svettas ut men som det även ofta finns för lite av i fodret.
Magnesium är livsviktigt för kroppen och dess muskler, vid brist kan det bl a visa sig som nerviga hästar men även att de är överkänsliga vid beröring te x där större muskelansamlings finns som bakparti.
Vill man stärka immunförsvaret så har omegafetter en dokumenterad effekt på just eksem, rikligt med dessa fetter är linfröolja som man med fördel kan ge hästen året runt. För att få någon effekt bör du starta nu, och ge runt 2-3 dl om dagen i minst 120 dagar, där efter kan man gå ner på underhållsdos ½-1 dl. Men eftersom det då är eksemsäsong så skulle jag inte minska så mycket.
Vår eksemhäst var den värsta sorten, men han gick ute dygnet runt iofs väl täckad men helt befriad från symtom.
Många täcken hade vi, jag bytte täcke 2 gånger i veckan men tog av det varje dag och skakade ur det från hår. Alltid ett nytvättat täcke, alltid mineraler och linfröolja året runt, samt en god tillgång till strå i form av hö eller bete. Samt en stor dunk med myggmedel, här fanns inga gränser för hur mycket jag använde.
Jag behövde aldrig smörja min häst eftersom han inte visade symptom, men behöver man det så finns mycket medel att tillgå och vad som passar er måste ni prova er fram till.