• Avel
  • Trådstartare Trådstartare minlillplutt
  • Startdatum Startdatum
M

minlillplutt

Så jag är lite smått förvirrad:confused: Idag är den första gången som vi betäckt. Vi hade blivit tillsagda att det skulle gå vilt till och att hästarna antaligen skulle stå och skrika och ha sig. istället, så var det helt knäpp tyst,hingsten hoppade upp och bara stod där, sen drog han sig ur. Efter allt vi har hört blev vi lite fundersamma, var han redan klar?:o dessutom rann där ut en ganska stor mängd sperma när han drog sig ur. Nu undrar vi om det faktiskt stannade nått överhuvudtaget där inne, eller om vi måste betäcka henne igen ifall att? Hennes ägg är stora och hon går snart ur brunst. Men vi är lite rädda för att den här akuta inflammationen som uppstår efter varje betäckning kan bli värre om man betäcker en gång till, så snabbt igen. Och om vi nu kommer fram till att vi borde betäcka henne en gång till imorgon, hur stor är då chansen att hon får tvillingföl? Hon är ganska gammal och när det gäller människor är ju sannolikheten större attfå tvillingar närman är äldre, och när de gäller hundar så väljer man ju att para dem flera gånger för att man ska få många valpar.:)

Lite hjälp hade varit jättebra!!:bow:

Sv: Hjälp?

Hade inte varit fel om ni kanske haft lite hjälp eller läst på lite innan. När man ska betäcka ett sto så brukar man göra det varannan dag under brunsten till hon säger ifrån. Vissa ston tar 1-2 språng under en brunst......andra kan ta upp till 6-7. Stoet säger alltså ifrån när hon anser sig klar. Sannolikheten att hon får tvillingar vid flera språng blir inte större. Oftast ultraljudar man stoet på dag 17-19 för att se för det första att hon tagit sig.....för det andra att det inte blivit tvillingar. Om det blivit tvillingar så brukar veterinären kunna klämma bort den ena.
Det är inte alla hingstar som är bråkiga vid betäckning så var glada att han var lugn o sansad.
Det rinner faktiskt ofta ut en heldel efter att hingsten kommit. Precis som på människor......o ja det kan bli bebisar ändå.

haha okey.. känner mig ju rätt så dum! VI har läst böcker osv, men vi försökte i mitten av brunsten och hon vägrade. Ja jag är jätteglad att han var så snäll! Men så det borde finnas kvar där inne då? För vi läste att de lever upp till 3dagar där innne. Så de borde ju inte vara några problem då :) eller har jag fel igen?

Hingst hållaren borde veta hur många gånger och när ni bör betäcka.
Men varannan dag tills stoet säger ifrån är normalt

Här hemma har vi en suverän hingst som e snäll och pratig med stona, och vi betäcker också som regel varannan dag.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 341
Senast: Keb71
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar