Quitespirit

Trådstartare
Hej!

Jag har ett problem med foder till min häst, hon är extremt pigg, och behöver ett muslifoder som inte innehåller havre, och med låg protein innehåll. Gärna något med alla vitaminer och mineraler. Hon är kräsen och äter inget pelletrerat foder. Har ni några tips så skriv gärna :)

Mvh Sofie

Sv: HjÄlp!

Betfor som du själv blandar "mineralsand" i.

Om hon är pigg och glad ändå så behöver hon antagligen inget kraftfoder...

ja det är ju just det att hon blir för pigg därför hade det varit bra med ett foder med mineraler och vitaminer, för det behöver hon :)

Hur vet du att det behövs då ? vitaminer har hästar nästan aldrig något extra behov av. Vad har proteinet med hennes pigghet att göra ??

nä det är att höet jag köper har väldigt högt proteinvärde, och han sa att jag ska köpa ett foder som har lite lägre proteinvärde.

Mustang musli orginal är havrefri. Och inget jättedrag i vad gäller protein. Samtidigt så bör du nog specificera mer vad du behöver värdemässigt?

ja det är ju just det att hon blir för pigg därför hade det varit bra med ett foder med mineraler och vitaminer, för det behöver hon :)

Eeh.. alltså. I mineraler finns det ju liksom mineraler och vitaminer.. och betforen har du för att hästen ska äta det.

Jag får en känsla av att du inte riktigt har koll... kanske det bara är att jag missförstår dig. Vet du vad mineraler (sand) och betfor är?? :confused:

Men det gör väl inget att proteinet är högt ? Du kanske bara behöver ge grovfoder och inget kraftfoder ? Vad har grovfodret för värden då ?

Har du högt smrp värde i ditt grovfoder behöver du kanske inte ge kraftfoder alls. Har du koll på hur mkt mineraler ditt grovfoder innehåller, hästen kanske inte ens behöver tillägg av det.

Har du högt smrp värde i ditt grovfoder behöver du kanske inte ge kraftfoder alls. Har du koll på hur mkt mineraler ditt grovfoder innehåller, hästen kanske inte ens behöver tillägg av det.

Kommer att få en analys nu i veckan, har alltid haft samma hö innan och hon har gått på topfit (nu har min återförsäljare slutat sälja topfit :() och hållt sig jätte fin, men nu blev de ett helt annat hö och de enda jag har fått veta nu är att det är ett super fint hö, som är proteinrikt. Han sa dock att jag borde ha ett basfoder. Jag är inte jätte bra på de med foderstater, så det är ju därför jag frågar.
:confused:

Hur vet du att det behövs då ? vitaminer har hästar nästan aldrig något extra behov av. Vad har proteinet med hennes pigghet att göra ??

Nä jag menar inte att proteinet har med hennes pigghet att göra, det är ju bara de så jag inte ska överfodra med protein, det är ju inte bra, var ju mest att hon skulle få ett kraftfoder med iaf mineraler, fibrer och fett, hon är inte tunn, men eftersom vi tränar o bygger muskler så vill jag gärna fodra henne med ett bra fiberikt foder =) hoppas du förstår vad jag försöker säga, jag är inte den bästa på att formulera =)

Eeh.. alltså. I mineraler finns det ju liksom mineraler och vitaminer.. och betforen har du för att hästen ska äta det.

Jag får en känsla av att du inte riktigt har koll... kanske det bara är att jag missförstår dig. Vet du vad mineraler (sand) och betfor är?? :confused:

Jo klart jag vet vad betfor är, jag har alltid fodrat med speedi-beet ist, tycker det är mycket bättre, ska fortsätta med det och sen ska jag hitta ett muslifoder som passar bra.

Nä jag menar inte att proteinet har med hennes pigghet att göra, det är ju bara de så jag inte ska överfodra med protein, det är ju inte bra, var ju mest att hon skulle få ett kraftfoder med iaf mineraler, fibrer och fett, hon är inte tunn, men eftersom vi tränar o bygger muskler så vill jag gärna fodra henne med ett bra fiberikt foder =) hoppas du förstår vad jag försöker säga, jag är inte den bästa på att formulera =)

Jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter.
Kraftfoder ger man om man behöver ge mer proteiner och energi än vad som finns i grovfodret. Du tror att du ger tillräckligt med proteiner och vad jag förstår kanske hästen också får tillräckligt med energi. Det går ju inte att veta utan analys.

Fibrer finns i grovfoder och inte så mkt i kraftfoder. Mineraler finns som tillskott att köpa. Varför ska du ge extra fett?

Muskler byggs av proteiner. det är visserligen viktigt med fibrer för att tarmarna ska fungera bra men knappast speciellt för att bygga muskler.

Ditt resonemang verkar lite snurrigt om du ursäktar. Vad är det för häst?

Muskler byggs av protein.

Så nej jag förstår inte riktigt. Hur mkt MJ behöver hon och hur mkt MJ får hon av höet? Dvs hur mkt extra behöver hon? Det är ju DET som styr vilket kraftfoder du ska använda, om något.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar