P

phial

Hallå där ute...finns det någon som kan tala om för mig om en sak jag hört är sant????om en person står på hästpasset men en annan för försäkringen,vem äger hästen då????:hm snurrigt men har hört fler olika versioner,behöver veta om det finns någon kunig där ute som vet.

Sv: Hjälp!!!

Den som står som ägare på kontraktet bör ju vara ägaren, oavsett vem som betalar försäkringen.

Om jag vill kan ju jag ha min mamma till att betala försäkrningen, det innebär ju inte att hon äger hästen, hon är bara ansvarig för att ha den försäkrad.

eftersom jag inte har häst nu kan jag inte kolla i passet, men i passet står det väl inget om vem som äger hästen? Om det gjorde det skulle ju passet behöva förnyas så fort hästen bytte ägare

NU skulle jag ju perosnligen aldrig finna mig i att nån annan ansvrade för försäkringen för min häst.

jo ,man kan tycka så..men jag har läst någonstans att det var en hästägare som förlorade sin häst i ett sådant fall.Hästen tilldömdes den som hade hästen försäkrad .Rätten ansåg att den som äger en häst har den också försäkrad oavsett vad som står i något pappper..detta skall ha varit en tvist om en dyr dresssyrhäst!!!fler ån jag har läst det har man sagt till mig..så hur är det???mysko!!

Har inte mina hästars pass framför mig, men jag har för mig att man får en lapp som klistras in på en sida, där det står ägarens namn och adress.

finns en lapp längst bak in passet där det står vem som är ägare. Har den inte framför mej men tror att man ska fylla i den och skicka in om hästen byter ägare och sen får man en ny med den nya ägaren på..

verkar ju konstigt att den som står för försäkringen äger hästen.. :confused:

Passen har krånglat till det litet för oss hästägare ur ett ägarperspektiv. Hästar består ju numera av två delar när man köper den: djuret på fyra ben och det dokument som beskriver djuret (passet). Hästen är svår att äga och till och med avliva utan tillgång till passet och passet är inte värt mycket utan hästen. Det har redan föekommit juridiska bråk kring detta (Islandshästar).

Den som kan uppvisa köpehandlingar eller vittnen eller på annat sätt kan styrka ägande är den som juridiskt äger hästen. Det går, men kan vara mycket besvärligt som framkom av fallet med islandshästarna, att med en häst och dessa handlingar få utfärdat nya pass om någon annan har det gamla passet och vägrar överlämna det.

Så i praktiken så skulle jag tolka det som att den som har alla tre: hästen och passet och papper/vittnen som styrker ägande är den som äger hästen.

Eftersom det tar viss tid att få ny ägare registrerad i passet kan man inte utgå från att det som står där är aktuellt.

Systemet liknar ju mycket bilregistret, den som äger bilen behöver inte vara den som står registrerad i bilregistret. De flesta med rent mjöl i påsen står dock registrerade som ägare av sin bil (och får därför själva betala till exempel parkeringsböter).

Ägaren av hästen är den som har kontrakt/kvitto på hästen, detta skrivs också in i passet eller så får man ett separat papper där det står vem som är ägaren.
Det är lite olika hur olika ras föreningar gör.

Du kan försäkra vems häst du vill, grannens 20 om du vill;)

Försäkrings ägaren och hästägaren behöver inte vara samma.

Jag står för försäkringen på min dotters häst men hon står som ägare i papprena.

Jag har även tagit försäkring på en häst vi hade på foder eftersom ägaren bara hade en motsvarande A2 och jag vill ha hästar försäkrade i motsvarande A1.

Hastpasset har enbart med den medecinsk att göra. Vissa föränning har ett seperat ägar papper lik en bil äger bevis, annars är det som har påpeket köpa kontrackt eller köpa kvitto.
Arizona

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar