• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare mammasku
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 059
M

mammasku

Jag fick nyligen hem en 24 år gammal arabvalack som ska gå som sällskap,och promenadhäst.Men han är ju så hemskt tunn tycker jag.Förra ägaren höll med om det,och sa samtidigt att han bland annat skulle ha ett kilo kli om dagen.Men kan det vara rätt?Gör inte kli så att maten går fortare genom kroppen?Borde inte kli göra det omöjligt att öka i vikt?Är det inte bättre att ta bort kli och ge honom lusern istället?

Sv: Hjälp?

När det är en så gammal häst så blir det första att kolla tandstatusen på honom. I den åldern kan tänderna vara väldigt dåliga och då får man anpassa fodret efter tänderna. Ofta är orsaken till att de faller ut att de inte kan tugga och tillgodogöra sig grovfodret. Tänderna klarar helt enkelt inte att mala sönder det längre. Är det sedan en kombination av lite eller dåligt foder så blir det ju inte precis bättre.

Kli hos häst fungerar inte på samma sätt som hos oss människor. Om vi äter kli så fungerar det bara som så kallat bulkmedel och håller igång tarmarna. Men hästar kan bryta ner kliet och få ut näring av det på ett helt annat sätt. Så kliet kommer inte att göra så att han inte ökat i vikt av den anledningen. Nu hörs ju ett kilo kli väldigt mycket och mycket väl rubba balansen mellan kalk och fosfor. Beror ju på vad ägaren mer tyckte att han skulle äta.
Lusern kan vara väldigt bra men till en häst i den ålder kommer tänderna in igen. Han kan ha svårt att äta hack och behöva lusernet i form av uppblötta pellets.

tacksam för ditt svar.Tänderna är ok,och är avmaskad också.Han får nu 3kg korn 1kg lucern 1kg kli,och betfor förstås.Och cirka 11 kg hö.Men är ändå tunn.Inte mager,men tunn.

Ett kilo kli låter onekligen väldigt mycket. Sedan är frågan i viken form han får kornet. Är det helt, krossat eller malt? Om det är helt är det då stöpt eller kokt?
För 3 kg korn är också mycket och kan förstöra balansen i mage och tarmar på en häst.
Så om jag skulle fodra den här hästen efter det jag vet om den från dina inlägg hade jag ställ om hela foderstaten och långsamt bytt ut allt kraftfoder mot Hippo Alfa och fri tillgång på hö.

Det är krossat korn han äter.Jag tycker också det verkar väldigt mycket,och det verkar ju inte heller ha det resultat som förra ägaren eftersträvade när hon gav mig hans foderlista.
Hästen är ju lite gammal också,så jag har inte vågat laborera så mycket.Tänkte att jag skulle hoppa in här och be om råd,för här verkar ni ju kloka och förståndiga:)

Du tror inte hästen kommer öka i vikt då den går på bete då ? Många tunnisar hullar till sig bra när dom får äta som dom vill, förutsatt att betet inte är alltför dåligt. Om nu tänderna var ok på hästen så måste den ju fått för lite mat innan, menas att: det kanske var ett skitgrovfoder helt enkelt hästen fick, och då hjälper det föga att proppa i hästen mycket av den varan. Sen kan du omöjligt gå efter fd ägares foderstat, eller har ni samma grovfoder ?

Vad är nyligen ? Alltså, när fick du hem hästen ? Låt det ta sin lilla tid med hullet, åtminstone några veckor bör du ge det.

Avmaskad säger ju egentligen ingenting om det inte gjorts ett träckprov. Om det inte har gjorts ett sådant så gör ett på honom.

det kan mycket väl vara som du säger...att jag följer fd ägarens foderstat är för att hon sa att han skulle bli sjuk och falla ur annars.Och jag har aldrig haft att göra med en så gammal häst förut så jag litade ju på henne.men jag börjar fundera lite nu.
Så därför gick jag ut här för att se om jag kunde få några kloka råd av någon som vet bättre.Hästen har stått hos mig en månad ungefär och är i övrigt frisk pigg och glad.Så kanske är det bara jag som oroar mig i onödan.Men vill ändå fråga för säkerhetsskull.

Om du har ett bra bete och tänderna är bra så kommer han säkert att ta upp sig på betet. Det finns inget foder som gör så mycket underverk som ett bra bete. Men tänk på dels att hålla ordentlig koll så att du ser om gräset börja tappa näringsinnehåll. Det beror ju på väder och årstid att det händer på sensommaren är ju inte så konstigt men det kan ske tidigare också om det t ex blir väldigt torrt. Då får du vara beredd på att snabbt sätta in ett kompletteringsfoder. Samma sak när hösten kommer då kommer ju hästen att behöva en bra foderstat för att inte fall ur igen efter betet.

ja...precis min tanke.antagligen "tjockar han på sig"nu över sommaren.Men sen är ju problemet tillbaka i höst.Kanske.Och så var jag väldigt fundersam över det där med ett helt kilo kli.Jag skulle vilja dra ner på det rätt ordentligt.Vågar jag det?

Hej!

Som även tidigare skribenter skrivit, kolla först tänderna. Hästar blir dock generellt sätt sämre på att bryta ner foder ju ändre de blir, delvis pga tänderna, men också för att mag-tarmkanalens kapacitet minskar. Det kan därför vara bra att de en större andel av ett mer smältbart foder. Förutom ett bra grovfoder - välj ett foder som kompletterar grovfodret. Större mängder kraftfoder är det ingen idé att ge en sällskapshäst, men om den är svår att få upp i hull, höj först grovfodergivan. Om pälsen också är dålig kan hästen ha proteinbrist, varför lusern då kan vara ett bra alternativ. Om proteinmängden i fodret är lagom men mer energi behövs kan du också ge betfor eller rentav olja. Betfor innehåller ca 80 % fibrer, vilket tillsammans med grovfodret också kommer hålla igång tarmarna på din häst. Hästar är utmärkta energiomvandlare av fibrer! Att ge kli är därför helt ok, men det finns ju fodermedel som hästarna antagligen tycker är godare.

// Sophie

Tänderna är kollade och utan anmärkning.Så det borde inte vara problemet tycker jag.Han är blank och glad och tar skutt i hagen.Han är heller inte tunn hel och hållen,utan bara över revbenen.Jag gissade därför att det var något fel i foderbalansen.Fast jag trodde att det var för att han får ¨så mycket kli.men det behöver det alltså inte vara.

Har hästen gått på den foderstaten innan, och hur länge har den då haft den ?? 3 kg korn låter mkt tkr jag, korn innehåller gaanska mkt stärklese och det är inte så lätt för hästen att hinna ta upp näringen från stärklese om den får mkt på en gång . Har du provat med olja ?? det ska ju vara en bra energikälla som är lätt tillgängli för hästen att ta upp. Är ju inte svår tuggat heller... ;)

har ett sto som faller ur mkt lätt vid dräktighet och fölning ohc har hittat ett "färdigfoder" som är kanon. Har provat det på fler hästar även andra sorter och det är ett mkt bra foder.

Marstall corne Müsli samt Marstall champion

det är ett kanon foder som du själv kompletterar med havre

mitt sto är i superform nu högdräktigt och över tiden men inte ett tecken än på att falla ur.

kan vara värt att prova kanske säljs endast av grannen

Det där med foder är ju väldigt individuellt... Jag har själv en jämngammal arabvallack som står sig väldigt bra, just nu, på sju kilo hö, ett kilo havre och ett halvt kilo betfor.

Men han har tidigare år ibland haft en tendens till att falla ur och då har jag brukat komplettera med lusern, eller ett pelleterat kraftfoder med högre proteinhalt. Ibland har jag provat med att ge honom olja i maten också.

Jag tror att du kan skippa kliet, dra ner på kornet och i stället prova med lusern eller ett proteinrikt "färdigfoder". Man får ha tålamod och prova sig fram till vad som passar den enskilda hästen bäst. (Du har väl kollat om han har mask?)

Lycka till!

Jag som också har en gamling kan varmt rekommendera Kraft Rehab, för oss fungerar den jättebra!

Varken kli eller korn är ju egentligen inte något bra hästfoder, vad jag har hört och erfarit så har hästarna väldigt svårt att tillgodogöra sig dessa foder.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 262
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 814
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka