Niela

Trådstartare
Sitter här och är lite nervös.
I mitt stall finns ett föl på 8 månader en hingst.. han har inte ens sett åt ston innan Jorunn kom till stallet.

Jorunn brunstade massa och stallägaren skulle gå ut med sina hundar ser att han och jorunn står och nosar på varandra(dom går i olika hagar)
Efter 15 minuter när hon kommer tillbaks från promenaden ser hon fölungen på Jorunns rygg:crazy:

Vad har de gjort under dessa 15 minuter?? han kanske bara red på henne och aldrig fick in "den".
Kan man ju hoppas på..
Nu till problemet.. vad fasiken gör jag om hon nu inte börjar brunsta igen till nästa brunst???

jag vet ju att det är hingstägaren som åker på att betala.. men när det är stallägarens häst känns de vääääääldigt känsligt.. tänk om jag blir utkastad och står där utan stallplats???
Hon kanske vägrar och tycker jag får skylla mig själv

Jag skulle vilka ultraljuds kolla henne och är hon dräktig ta bort fölet men de vill ju inte jag bekosta

Börjar hon brunsta igen är ju allt frid och fröjd men tänk om hon inte brunstar igen ..
Vill inte ha ett föl som är korsning på hbl och islandshäst:crazy:

Någon som råkat ut för detta och hur gick det??

Sv: Hjälp

Ta ut en veterinär spruta henne så att eventuellt föl försvinner, alltså skippa ultraljudet. Det är det allra enklaste och billigaste att göra i den här situationen. Se sedan bara till att de håller sig borta från varandra.
Beroende på veterinär så kommer det kosta från någon hundralapp upp till fem till sjuhundra. Inga enorma kostnader.

Oki då tar jag ut en vet.. men hur ska man säga att stallägaren ska betala??.. jag menar jag vill juu inte bekosta detta=(
Oki 100 kronor de kan jag betala men skulle de kosta närmare 1000 lappen är det en stor utgift för mig som är arbetslös:cry:

är nog en bra ide att spruta.....Jag stod i ett stall för några år sedan där en 8 mån hingst gick ibland stona(:crazy:knäppa ägare) och betäckte tre ston varav en var mamman, och en systern.....
Alla 3 blev dräktiga. Systern kastade, men mamman födde ett föl:mad:.....

Oki då tar jag ut en vet.. men hur ska man säga att stallägaren ska betala??.. jag menar jag vill juu inte bekosta detta=(
Oki 100 kronor de kan jag betala men skulle de kosta närmare 1000 lappen är det en stor utgift för mig som är arbetslös:cry:

Som stoägare har DU ju ett visst ansvar också. Så Du får nog bits i det sura äpplet och betala själv. Eller som får Du TA sammandrabbningen med stallägaren och vänligt diskutera MED henne/honom om detta problem. Kanske dela på kostnaden?
Förstår inte varför det skulle vara ett problem att diskutera detta med stallägaren. Han/hon bits väl ej???

Ett ansvar?? nja det är hinsgtägaren som har hinsgt som bär de största ansvaret..
Genom att ha hästen i speciella hingsthagar att se till att staketet är högre uppsatt och att inte låta ston gå sida vid sida i hagen så de får kontakt med varandra!

Jag tar mitt ansvar genom att stoppa in mitt sto i den hage jag blir tilldelad utav stallägaren.
Jag säger till att hej nu brunstar mitt sto så alla i stalelt vet om det..

Nu var det ju hingsten som smet in i jorunns hage det kan ju inte jag göra något åt...

Att ta upp saker och ting med stallägare är alltid känsligt för som inhyrd är man utsatt att kunna komma i bråk å bli utslängd och då står man där med sin häst och kliar sig på hövvet!
Sedan är min stallägare väldigt knepig inte elak men väldigt ifrågasättande..Får smsm varför jag gör si och så varför jag har flugtäcke på min häst när hon inte störs av flugor..
Fast när jag var ut så var min häst full med flugor pluss är en islänning och jag vill ha flugtäcke och känner inge behov av att försvara allt jag gör.

Därför tror jag att skulle jag ta upp detta så blir de bråk..
Så jag har beslutat mig för att ta ut vet bita i de sura äpplet som du säger och sedan flytta henne.
För hingsten kommer tillbaks i höst(nu på hingstbete) ännu större. ännu mer hormonell så att säga:crazy: Och då har han nog garranterat kommit på hur han ska använda "den"

Fick ju lägenheten såld i går och gick skapligt i vinst så jag har råd å ta ut vet nu:bump::banana:

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 199
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 409
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 826
Senast: Korven
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 185
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka