N

Nirwana

Jag har ett akut promblem med min ponny.
När vi hoppar så drar hon sig åt höger över hindren, även fast jag rider rakt på hindren så slänger hon sig åt höger när hon stampar av. Det blir bara värre och värre, och jag vet inte alls vad jag kan göra åt det och jag behöver verkligen några goda råd efter som hon nästan slänger sig på hinderstöden!

Snälla fundera och ge mig några råd!!!!!!

Sv: HjÄlp!

vet inte om detta skulle hjälpa men om du har ett litet hinder som du hoppar snett på från höger mot vänster blir det ju ganska svårt att slänga sig åt höger.. bättre tips någon? XD :D

I ett framben eller högt bak, men det är väldigt svårt att gissa utan att ens ha sett hästen. Dock är det den vanligaste orsaken till hästar som drar sig väldigt mycket åt sidan.

Jag kan säga att hästen inte är halt iaf. Det kan inte vara något hon fått för sig? Eller att jag lägger mer vikt i på höger sidan?

tänkte oxå att den kanske har ont, men när du säger att den inte är halt så... den kan inte ha en låsning i ryggen eller så då, tror du? jag skulle nog kolla upp den iaf, för säkerhets skull.
kan ju oxå vara smärtminne, att hon haft ont en gång och nu inte vågar hoppa rakt för hon tror det ska göra ont. gör hon lika på pyttehinder? annars skulle jag hoppa snett på små räcken och leda väldigt mycket åt vänster i upphoppet (när jag hoppar rakt). dock efter att hästen blivit friskförklarad.
kolla dig själv oxå så du inte är sned, som du säger kan du leda åt höger fast du inte vill det.

lycka till:laugh:

Håller med om att du först o främst ska försäkra dig om att hästen
är helt frisk och inte har ont.

Min häst kan dra till höger när hon börjar bli trött, och det blir
mer och mer allteftersom (detta har kommit nu på senare tiden
då hon verkligen har börjat hoppa genom sig med rygg)

Då gör iaf jag så att jag håller båda skänklarna stadigt men med
ett extra tryck i höger skänkel, på samma gång som högertygeln
ser till att hästen är rak. Du kan även ta ett ledande tygeltag i
motsatt riktning (vänster hand), men se till att det inte blir
bakåtverkande bara. Om du förbereder och gör detta i tid, innan
hon hinner dra till höger, så borde det fungera..

Lycka till!

Senast ändrad:

Jag kan säga att hästen inte är halt iaf. Det kan inte vara något hon fått för sig? Eller att jag lägger mer vikt i på höger sidan?

Ibland kommer inte hältan fram förrän man böjer lederna. Jag hade åkt till veterinär, speciellt eftersom du säger att det bara blir värre. Hellre kolla en gång för mycket!:)

NÄR du kollat upp att hästen är helt frisk.
Hästarna söker sig ofta till väggen i något varv, dom är för ostadiga och får inte tillräckligt med stöd från din skänkel utan söker sig mot väggen.,
Försök skära av vägen tidigt så hästen inte får en chans att dra, korrigera hästen med skänkel och ev. förstärkning av sporre/spö om den går höger.

Annars kan man bygga ett räcke och sedan lägga en bom som infångare en bit in mot mitten av hindret.

Om som sagt hästen e frisk:

Använd infångare ( som någon här nämde)

Om du har någon som hjälper dig höja hinder se till att de står på den sidan dit hästen drar.

Skulle också uppsöka vet. av den anledningen till att det ibland är svårt att se om det finns en hälta när det kanske gäller fler än ett ben.

jag vet flera som har upplvet sina hästar som ovilliga till saker de tidigare fungerat perfekt på och det har hos vet. visat sig vara infalmmationer i fler ben eller på flera ställen. Då är det inte så lätt att varken se eller märka.

LYCKA TILL - HOPPAS ATT DET ORDNAR SIG

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 933
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: snöflingor
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 323
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka