F

fiia

Hej! Jag hjälper en kompis till mig att rida in en av hennes nordsvenskar. Vi har kanske ridit henne totalt ca 20 ggr. Allt går jättebra, inga bockningar eller andra tramsigheter. Dock är det så att hon blir väldigt hård i munnen bitvis och lysnnar inte alls. Att rida på ett vanligt två delat fungerar inte då hon blir väldigt stark och inte alls lyssnar när hon känner för det. Tandläkaren har tittat och inget är konstigt. Hon är likadan både på ridbana som uteritter, med eller utan sällskap. När hon väl lysnnar är hon jätteduktig.

Någon som har något bra tips på hur man kan få bukt med problemet? alternativt något bett som kanske skulle fungera?

Sv: Hjälp...

Betsla INTE upp redan nu. Hästen blir vad ni gör den till. Ni rider in hästen och därmed är det upp till er att få hästen mjuk. Sitter ni med konstant korta tyglar? Är ni EXTREMT lyhörda för hur hästen reagerar och ger eftergifter vid rätt tikllfällen? Ger ni mjuka små hjälper? Hur har ni lagt upp inridningen? Har ni lärt hästen vad tygeltag osv betyder redan från marken?
Hästen är INTE hård i munnen från början, blir den hård är det ett ryttarfel.

Sv: Hjälp...

Hon är tömkörd jättemycket och körd ett par gånger, med samma "problem" i munnen då. Så det där med tygeltag förstår hon. Hon är desutom 7 år, och väldigt envis ;). Oftast så blir hon väldigt hård på högerisdan i munnen. Det är nästan som att ta i betong. Man får inte stryrning.

Självklart ger vi eftergift. Att sitta och harva på korta tyglar hjälper inte, försöker pilla i munnen på henne och hitta på saker hela tiden så hon inte ska bli uttråkad. Men fortfraande så kvarsstår problemet.

Det är nog varken kul för oss eller henne.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 692
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10