E

Ella89

Hur kan jag göra för att bäst få min tik att sluta producera mjölk?? Valparna är tillräckligt gamla nu och kan äta egen mat och dricker även vatten själv... Vill helst inte svälta henne eftersom hon redan har gått ner så mycket och är underviktig efter att ha ammat 10 valpar... Är det den enda lösningen att svälta henne??

Sv: Hjälp!!

Håll henne från valparna och motionera mera om hon ska sinas.

Hur gamla är valparna??

Låt henne bara ge dem di morgon och kväll en vecka till och motionera henne mer, men minska inte matmängden. Gör du det så tappar hon ju mer i vikt. Ge hellre ett högenergifoder så att hon kan öka i vikt.

Jag har faktiskt aldrig tagit tiken från valparna, de har fått dia så länge tiken haft mjölk och tillåtet det.
Tik mjölk är det bästa "foder" man kan ha till valparna, självklart har de fått vanlig mat också från 3 veckors ålder.
Min erfarenhet av detta är att det löser sig helt själv, allteftersom valparna blir äldre blir det mindre och mindre mjölk + att tiken brukar säga ifrån.
OK det har hänt att de har fått lov av tiken att gå och snutta fram till 8 veckeors åldern, och den valp jag själv behållt kanske till och med lite längre.
Men det gör ju ingen skada värken på valp eller tik.

Om tiken är mager och eländig så kan hon behöva sinas av för att inte falla ur ännu värre..

Om tiken är mager och eländig så kan hon behöva sinas av för att inte falla ur ännu värre..

Förlåt misade att tiken var mager, mina har alltid varit på andra hållet, utfodrar med färsk foder och de får i princip äta hur mycket de vill så länge valparna diar.
Banta kan de göra sedan när livet återgår till det normala.
Har aldrig haft en mager tik, inte ens när det har varit stora kullar (13är mitt rekord)

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Senast: super
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 462
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 732
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka