_busster_

Trådstartare
Jag har ett jätte problem, hästen jag rider kan inte galopp. hon bara rusar, tar man lite i henne för att hon ska sänka farten blir det panik trav. jätte jobbigt!! vad ska jag göra. det hjälper inte att jag sitter och håller med in henne med tyglarna och matar med benenn. jag behöver verkligen hjälp. inte kul när man ALDRIG kommer farmåt. :cry::confused::confused:

P.S. hon är bara 4år

Sv: HjÄlp!!

Jag har ett jätte problem, hästen jag rider kan inte galopp. hon bara rusar, tar man lite i henne för att hon ska sänka farten blir det panik trav. jätte jobbigt!! vad ska jag göra. det hjälper inte att jag sitter och håller med in henne med tyglarna och matar med benenn. jag behöver verkligen hjälp. inte kul när man ALDRIG kommer farmåt. :cry::confused::confused:

P.S. hon är bara 4år

Det låter som att hon inte förstår vad du menar. Det bästa sättet att komma vidare med hennes utbildning är att ta hjälp av en tränare. Lycka till!

Jag skulle lära henne ett kommando för galopp från marken, till exempel "pussljud". Sen när hästen kan det bra är det bara att säga det när du rider :)

hon galopperar juh, men det går jätte fort hon välter nästar när hon svänger. hon bara rusar. hon sakta inte ens ner lite när jag tar i henne utan det blir mycket.. panik trav.:confused:

Tyvärr är nog detta inget problem som vi bukefalister kan hjälpa dig med, men måste nog se hästen i verkligheten för att förså vad som ska göra. Så det bästa du kan göra nu är att leta reda på en tränarna som kan hjälpa dig, och tills dess tränar du bara på i skritt och trav.
Hoppas att det hela löser sig för dig och att du får en fin häst! :)

D blir så ibörjan man får träna på större volter först ,jag har haft samma race med min hon rusar lite än. D har tagit ett halvår o få henne att börja gå lite lugnare,mindre volter o börja jobba istället,då blev hon plötsligt trög när man börja jobba ner henne.Hon e 5 år nu, hon var en "travar quarter" inte ridits i galopp när jag fick henne så d var kämpigt men d går.Jag började i corallen me pussljud o drev henne över i galopp. Hon e fortfarande stressad i fattningen men sen lugnar hon sig,för hon orkar(kan inte) ta galoppen i form. Men vi jobbar på det. Då börjar hon gissa istället :) o vill ta den rätt som d e när man tagit den en gång . Jag har haft henne 1 år nu.
Fråga en tränare om hjälp o råd.

Senast ändrad:

Ett halvår låter som lång tid om det inte fanns något annat problem än bara styrkan i galoppen...

TS, du måste som sagt ta hjälp av en tränare. Förmodligen orkar hon inte, och du behöver kanske hjälp med formen och timingen framför allt. En bra början är att börja på backen, i lina eller rundkorall.

hade samma problem med min travare förut,
menf ick hjälp av en tränare som sa att jag
skulle träna på intervall-träning, träna musklerna och hennes
kondition först.

Det låter som hon inte orkar bära sig helt (som min häst)
och hon är ju trots allt bara fyra år.

Träna musklerna.!

och ha tålamod och tid, man ska inte har bråttomt, då
går det inte.
Lycka till :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 331
Senast: lirco11
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025