A

aprillan

Någon som vet vart man hittar hästägarbevis???
Skulle behöva det pga försäljning av häst!
Tacksam för svar=)

Sv: Hjälp...

Menar du ett pass? Alla hästar ska ha pass, men om din inte har det så får du vända dej till din avelsförening för att göra ett pass.

Hästägarbeviset är inte samma sak som hästpasset, det är ett bevis på att du och ingen annan står som ägare till hästen.
Passet är ett registreringsbevis för hästens del, där även vaccinationer förs in.

Hästägarbeviset ska skrivas på av både köpare och säljare och skickas in till den avelsförening hästen står i. Hittar du inte hästägarbeviset får du nog ta och höra av dig till avelsföreningen innan så de kan utfärda ett nytt.

Saxat från http://www.asvh.se/regist/hastpass.htm

KÖP OCH FÖRSÄLJNING
Om Du köper eller säljer en häst ska detta meddelas ASVHs kansli. Om hästen har blivit registrerad under senare år finns en lös vit lapp med i passet ("Hästägarbevis") där säljaren och köparen skriver under och bekräftar försäljningen/köpet.
Saknas "Hästägarbevis" kan man skicka in kopia av första sida i pass/registreringshandling samt kopia på något som styrker ägarbytet t ex kvitto, köpekontrakt el dyl. (av detta skall framgå vilken häst det gäller, vem den nya ägaren är samt vara underskrivet av säljaren). Ange även att det gäller ägarbyte.

BORTTAPPADE REGISTRERINGSHANDLINGAR
Hur gör man då?:
Först tar du ut en id-kontrollant som ritar av hästen samt chipmärker. Dessa kontrollanter hittar du på www.svehast.se. Sedan skickar du in hit en ansökan om duplikat där du anger så mycket uppgifter som möjligt om hästen. Bifoga konturdiagrammet och en kopia av ett köpekontrakt/kvitto som styrker att du äger hästen.
Vi kommer därefter, i tidningen Ridsport två nummer i följd, utlysa att registreringshandlingar saknas för hästen. Om vi inte hör av någon om att handlingarna skulle finnas, utfärdar vi ett duplikat mot en kostnad av 2500 kr. Efterlysta handlingar publiceras också via denna hemsida, se höger kolumn.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 362
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 524
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 127
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar