Hjälp!!!!

Sv: Hjälp!!!!

Ja där såg hon betydligt smalare ut, men det kanske är pälsen som lurar ögat lite? Håller bara med föregående om att ett välbalanserat och bra grovfoder är den allra bästa utgångspunkten. Sen får man utgå ifrån det om man ska ha kraft osv. Sen är det ju som tidigare sagts att vissa är av naturen mer muskelfattiga kanske pga otacksam exteriör osv. Men mitt tips är tömkörning :D

Fin ponny! Jag tycker då inte att du behöver tycka att hon är smal (att du känner ryggraden beror på muskelbrist just där), för hon är mer åt det runa hållet! Lite motion skulle säkert sitta fint, men det är ingen fara på taket; har sett tjockare hästar.

Hon ser faktiskt smalare ut. Rätt lagom i hull tycker jag. Kanske lurar man sig på att hon är finare i pälsen (dvs inte håller på att sätta ponnyvinterragg) och att hon dessutom står på ett bättre sätt. Det är svårt att avgöra på bilder. Om du ändå oroar dig för hennes kroppsbyggnad så upprepar jag mitt tips om att se till att hon har ett bra grovfoder, kanske med lite extra protein i. Däremot (beroende på hur länge det var sedan hon hade fång?) så skulle jag inte lägga på en massa kraftfoder. Möjligen melassfri lucern.

Vad är det för ras? Är det en ras av den smäckrare typen så är den för tjock. Men det är väl bara en sommarmagen så den försvinner säkert under vintern. Banta långsamt. Bra grovfoder i lagom mängd och ordentligt med regelbunden motion är det bästa.

Ursäkta, jag läste inte hela tråden och missade att hon hade haft fång. Då är det kanske bäst att ta det lite lugnt med motionen.

Något rund men vilka är inte det efter sommaren:) Verkar bara må fint..

Och jag, värsta knäppskallen tycker hon blivit mager...Men jag ser på bilderna tack och lov att så inte är fallet!!!

Det ser ut att vara väldigt stor skillnad för bara tre veckor sedan. Jag skulle nog vara försiktig med kraftfoder om hon inte rids. Det bör räcka med endast grovfoder och mineraler. Att hon är tunn över ryggen är ju brist på muskler men för övrigt är hon för tjock. Jag tycker dock att om du tänker ha henne ute dygnet runt även i vinter kan hon gärna få ha lite överhull men kanske lite mindre än nu.
Söt ponny annars!

Är hon het att leda också?
Kan du inte gå på promenad med henne annars om du inte vågar rida henne?
Ut i skogen och vandra, upp och ner, runt träd osv osv, så får tanten lyfta benen också, och då även använda ryggen, så får du mindre mage och starkare rygg på henne på samma gång :)!

Det var nog väldigt länge sedan min New Forrest-gubbe hade fång också. Men det fick han ganska omgående. Min veterinär vill absolut inte att jag ger honom kraftfoder. Han får lucern och hö samt linfröolja och foderjäst. Håller sig jättebra.

Jag tycker som de andra att hon ser bra ut i hull. Absolut inte mager. Det jag vill ha sagt är att passa dig för kraftfoder.

Jag rider min gamle man tre gånger i veckan även om det inte är hårt. Tror det är bra. Hoppas att det blir bra med henne och du får behålla henne länge.

Förstår att du bryr dig obeskrivligt mycket om din häst, men en överviktig häst mår inte bra heller, lika lite som en mager en ;) Inte för att din häst är varken eller, men man kan ju försöka sträva efter nåt mellanting :)

Då kanske det är så att hon har tappat muskler över ryggen precis. Då kan man känna ryggraden. Beror antingen på för lite ryggträning eller för lite protein eller en kombination av båda.

Känner man ryggraden har hästen tappat alla ryggmuskler.. annars är det tornutskotten man kan känna om hästen tappat lite muskler.:angel:

Det är länge, längesen hon hade fång...Men jag är så rädd om henne.

Jag tycker att hon ser fin ut speciellt på den ngt tidigare bilden. Jag gillar verkligen newforest ponnyer. Men tror faktiskt att det är viktigt att de får röra på sig en del. En del newforestponnyer blir betydligt äldre än 24 år. Jag hade nog gått ut på promenader med henne eller kanske letat upp någon som kan rida henne lite. Om det var länge sedan hon hade fång borde det ej vara farligt för henne. Jag tror, men det är min uppfattning, att det är lika viktigt om inte mer för en fånghäst att motioneras som för vilken annan häst som helst.

Min uppfattning och erfarenhet av fånghästar säger: Motion är jätteviktigt, dock inte i ett akut stadie när de har ont men för att förebygga så är det motion som gäller och va försiktig med kraftfoder!

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
371
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 964
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
954
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka