L

Loveme2

Jag har ett problem! Jag längtar inte att åka till stallet. Jag tycker det inte var så kul på ridlägret. Det känns som mitt häst intreserande bleknar mer och mer. Jag känner mig så annorlunda än alla andra hästtjejerna i mitt stall. Dom vill vara i stallet all sin vakna tid till hästar som drar bak öronen så fort dom kommer (i alla fall dom flesta). Hjälp! Jag förstår inte längre någonting!

Vad är det som är så kul med hästar?:cry:
När jag började rida så tyckte jag det var jättekul men det har gått nerför. Även fast jag inte längtar till stallet har jag en dröm om att få nån gång äga en häst som blir glad när jag kommer! Det är konstigt men jag önskar att jag älskar hästar.

Jag har en sköthäst som jag sköter 2 gånger i veckan (som vänder rumpan mot mig när jag kommer) Jag kan inte sova på nätterna, och nu har jag låst in mig i mitt rum jag blir gråtfärdig.......:cry:

Sv: Hjälp!

Jag antar att alla någon gång ställer den frågan,
Vad är det som är så kul med hästar?
Man får själv fundera ut svaret. För vissa är det att rida, för andra att få pyssla med en häst, någon är det egentligen inte själv hästen utan kompisarna i stallet. För några är det helt enkelt inte kul alls efter ett tag. Man växer och utvecklas får andra intressen.

Så jag skulle vilja att du ställer dig frågan om det finns något annat som är roligare? Finns det något eller någon annan som du heller vara med än hästen och i stallet. Då kanske du ska göra en time out från hästar och känna efter om det känns bättre då eller om du saknar stallet.
Väldigt många slutar i vad tror är din ålder för man får annat att göra. Många av dessa börjar igen när de är klara med skola och utbildning. Du kanske hör till dem. Så även om du slutar nu att vara aktiv i stallet så kan ju drömmen ändå bli sann om något år.

Men en sak är säker du ska inte göra saker man mår dåligt av.

Tack för svar. det är inte hemskt att åka till stallet. Men jag ska nog sluta sköta och fortsätta rida.

Du ska ju helt klart göra/välja det som du mår bra av. Om det är sköthästen som vänder ända till dig så förstår jag att det inte är någon höjdare.
Men det finns gott om hästar och förr eller senare hittar du den som blir din kompis. Jag har ju själv väldigt många hästar och alla kommer jag inte lika bra överens med. Ibland har vi sålt hästar för att någon i familjen helt enkelt inte trivs med just den individen.

Jag kan också känna så när jag är i stallet, men så fort jag inte är där så vill jag bara dit igen, men jag tycker att det är roligast att rykta (inte rida, vilket är konstigt :P), men tänk på allt du är bra på i ridningen och på det som är roligast i stallet. Väg för och nackdelar. Lycka till!

Var sak har sin tid, ibland tycker man att en viss sak är det bästa som finns och sen förändras man och tycker inte det ett tag. Ibland kommer det tillbaks och ibland inte, och man går vidare till någonting annat och det är lika roligt det. (Tänk på Sanna Kallur - hon var gymnast ett tag och det var det bästa hon visste, sen upptäckte hon att springa häcklopp var roligare.....tänk om nån hade sagt Nej Sanna du är TVUNGEN att tycka att gymnastik är det roligaste som finns!)

Du MÅSTE faktiskt inte tycka det är kul att hänga i stallet. Sluta vara skötare och gör det du tycker är kul i stället. Överlåt skötningen till en tjej som längtar efter att få göra det.

Det är mycket här i livet som man kan få kämpa med (skolan/jobbet osv) så hobbies som man har ska GE energi, inte TA energi.

Anser jag.

Sköt om dig!

Jag håller med de andra!
Känn efter vad du vill. Känn dig inte tvingad till att sticka till stallet!
Men å andra sidan kan de vara så a tt du tröttnat på att ja hästen vänder baken till och kanske behöver träffa andra hästar som är allmänt glada!

Det hela kommer lösa sig, ta det bara i din takt och ja låt dig inte bli tvingad! Du ska verkligen inte må dåligt av att umgås med hästar. Du ska inte må dåligt över ngt du gör egentligen!

Lycka till med dig!

Ja, men det är det som är så himla konstigt. Jag tycker att hästar är det roligaste jag vet.

Tycker du har fått många bra svar redan.

Men om det inte är hästarna som du tröttnat på, är det stallet du rider i och hästarna och personerna där som inte är lika roliga längre?
Ridskolestall (antar att du rider på ridskola?) passar för en del medan andra trivs bättre i ett mindre privatstall.
Fundera på vad du vill få ut av ditt fritidsintresse?

Jag hade ett par år i tonåren som jag red mindre, nästan inte alls sen började jag igen och efter ett år jobbade jag tom med hästar ett tag.

Nu har jag en medryttarhäst som jag rider när jag hinner, har ingen press att åka ut dit när jag har det stressigt (som någon annan skrev så ska hobbyn vara KUL!) och det passar mig perfekt just nu.

Hoppas det ordnar sig:)

Jag känner igen mig i att du känner dig ledsen över det här med ditt hästintresse. Jag har alltid hållt på med hästar. Jämnt.
Det senast halvåret har dock mitt liv varit väldigt turbulent och det tog ett tag innan jag insåg att just nu så orkar jag inte hålla på med hästar. Jag behöver använda min energi till annat. Fast det var jättesvårt att erkänna för mig själv att det var så. Jag är ju så van att ha hästarna i mitt liv. Hästintresset är ju en del av min person och jag kände att om jag inte håller på med hästar - vem är jag då?

Jag kände mig riktigt vilsen ett tag, innan jag insåg att det faktiskt handlar om en vana. Jag är van att ägna min fritid åt hästar och det har gått på rutin. Det tog tid innan jag insåg att jag inte kände den glädje som jag alltid haft förut just för att jag åkte till stallet av gammal vana. Som med andra vanor så tar det ju tid att vänja sig vid något annat. Det är inte helt lätt, men det går!

Nu har det gått ett tag och nu är jag jätteglad att jag till slut lyssnade på mig själv. Hela livet känns lättare nu! Jag håller helt
med de andra: lyssna noga på dig själv!

/Eponica

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10