Sv: Hjälp!
Man brukar säga att förstagångshunden alltid blir en "försökskanin". Man kan inte göra allt rätt första gången! Däremot ska man prata med många olika hundägare innan och därifrån skaffa sig en samlad uppfattning om hur hundfostran och vidare träning ska gå till. Ett litet tips är att inte skjuta upp för mycket till framtiden i din hunds träning. Ta vara på läraktigheten i tidig ålder genom att besöka många olika miljöer, befästa inkallning med mera. Vilken ras/träningsform ska du satsa på? *nyfiken*
Jag är väldigt mycket för friluftsliv, så jag vill ju ha en hund man kan vara ute mycket med, bl a skidåkning på vintrarna osv. Dessvärre är jag inte intresserad av jakt, vilket är lite synd eftersom jag funderade på en jämthund. Vill ju inte ha en jakthund som inte får jakta.
Jag är fortfarande fundersam till vilken ras jag vill ha, har tillbringat mycket tid till läsning om olika raser, men inte kommit fram till något riktigt än. Någon som har ett tips? Är inne på lite större hundar, ungefär schäfer-storlek eller dyl.