S

Siouxsie

Har under ett års tid funderat på att skaffa hund. Har det mesta planerat, och när jag just är på G att skaffa en blir jag rädd. Inte för hunden, utan för mig själv! Tänk om jag skulle göra något fel och sen blir den förstörd för livet! Någon som har tips och råd hur jag ska sluta bli så osäker på mig själv? Har haft hundar i hela mitt liv, det är först nu som osäkerheten kommit. :/

Sv: Hjälp!

Vad spelar det för roll om man gör fel? Fördelen med hund är att man bara kan göra om och göra rätt :bow:

Oj vad jag känner igen mig! Jag har i flera år drömt om att köpa en hund men har alltid ångrat mig pga att jag är rädd för att förstöra den. Men sen lärde jag känna en tjej som är jätteduktig med hundar och är utbildad tränare så med hjälp av henne så kommer min hund (som jag får om 5 veckor) att bli världens finaste vovve! :angel: Det är tack vare att jag har henne att bolla ideer med som jag övht tar hunden. Sen kommer jag naturligtvis gå kurser med den också.

Jag tycker att om du har haft hund i hela ditt liv så borde det ju ordna sig. Det finns ju valpkurser osv där du kan få lite hjälp med träningen, så jag tycker du ska lita mer på dig själv det kommer nog gå jättebra!

Lycka till!:D

Ja gå på kursern och liknande så du rör dig bland hundfolk.. Då e det ju bara att fråga fråga fråga:)

Man brukar säga att förstagångshunden alltid blir en "försökskanin". Man kan inte göra allt rätt första gången! Däremot ska man prata med många olika hundägare innan och därifrån skaffa sig en samlad uppfattning om hur hundfostran och vidare träning ska gå till. Ett litet tips är att inte skjuta upp för mycket till framtiden i din hunds träning. Ta vara på läraktigheten i tidig ålder genom att besöka många olika miljöer, befästa inkallning med mera. Vilken ras/träningsform ska du satsa på? *nyfiken*

Man brukar säga att förstagångshunden alltid blir en "försökskanin". Man kan inte göra allt rätt första gången! Däremot ska man prata med många olika hundägare innan och därifrån skaffa sig en samlad uppfattning om hur hundfostran och vidare träning ska gå till. Ett litet tips är att inte skjuta upp för mycket till framtiden i din hunds träning. Ta vara på läraktigheten i tidig ålder genom att besöka många olika miljöer, befästa inkallning med mera. Vilken ras/träningsform ska du satsa på? *nyfiken*

Jag är väldigt mycket för friluftsliv, så jag vill ju ha en hund man kan vara ute mycket med, bl a skidåkning på vintrarna osv. Dessvärre är jag inte intresserad av jakt, vilket är lite synd eftersom jag funderade på en jämthund. Vill ju inte ha en jakthund som inte får jakta.
Jag är fortfarande fundersam till vilken ras jag vill ha, har tillbringat mycket tid till läsning om olika raser, men inte kommit fram till något riktigt än. Någon som har ett tips? Är inne på lite större hundar, ungefär schäfer-storlek eller dyl.

En trevlig hundras som jag själv är lite sugen på som nästa hund är Lagotto Romagnolo. Den vill gärna hålla igång med frilufsliv alternativt agility eller något annat stimulerande. Har rejäl päls, så tål med andra ord kyla bra och tycker också om att bada. Rasen är avlad för att leta tryffel och har därmed inga starka jaktinstinkter (den ska kunna hålla koncentrationen på svampletandet...) Extra plus är förstås att den inte fäller och att ägaren själv kan klippa den. Idealhöjd 43-46 cm.
Länk till bild på nätet: http://www.tottigalotti.se/album06/tottisuch.jpg

Synd att min är en blandras annars hade jag rekommenderat henne till dej. Vet inte ens vad hon är för raser men helt perfekt temperament och outtröttlig när man vill det.
Du har inte funderat på en greyhound? De är supergoa!

Var noga vid val av uppfödare bara.
De ska inte ha jaktinstinkt (hundarna), men många har det mer eller mindre. Det är något som visst börjat visa sig mer och mer...dessvärre!

Nyfiken fråga: var har du hittat bilden?

Titta lite på flatcoated retriver. Eftersom de endast är apporterande fågelhundar så är det ju ingen jakthund, även om man kan jaga med den... energiska, lättlärda, sugna på det mesta och håller igång så länge man ber dom, mycket, mycket ovanligt att de har minsta aggresivitet i sig alls, funkar bra med både folk och hundar. Men kolla föräldrarnas MH så du inte får en fegis eller en som inte kan varva ner... Viktigt att man lär dom on/off knappen bara så att dom kan ta det lugnt när dom ska det och vara igång när dom ska det.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 137
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 898
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka