A

amandan

Hej, det är så att jag just blev medryttare på en fjording.
Men när jag i förrgår träffar denna häst första gången ser den hemsk ut! INGA MUSKLER! Fjordingar som brukar ha en ordentlig bog å """bak parti""". Han är verkligen bara ben...Ägaren rider han utan sadel fast att hans ryggrad sticker ut lixom.Men hon berättade att han inte reds så offta..Han har fång och går i en hage utan gräs för det mesta ensam och jag kollade vattnet som var alldeles äckligt för ingen bytt det på länge..Han har inga skor på bakhovarna som har växt sej extremt långa och sömmarna sitter kvar i den spruckna hoven..Hästen ser också väldigt hängig ut.Han har även vinterpälsen kvar nu i slutet av JULI:O
Överreagerar jag eller är det verkligen djurplågeri:O Jag skule aldrig behandlat min häst såhär...
Men problemet är också att vi är typ grannar med ägaren..Och jag vill inte bråka med henne OCH jag vill gärna ha hästen att rida på men jag vill ju inte att den ska må dåligt,,Vad ska jag göra??:(
Ledsen om jag förklarade lite dåligt..

Sv: HjÄlp!!!

Börja med att prata med ägaren, försök få denne att förstå att hästens hovar behöver vård, att hästen behöver en uträknad foderstat. Hästen kanske behöver avmaskas osv. Ett tips är ju att gå mjukt fram och komma med förslag på hur du skulle gjort istället. Är ägaren ovillig att förbättra hästens situation skulle jag kontakta kommunen och be om hjälp därifrån.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 595
Senast: super
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar