C

capri__3

Hjälp!
Jag ska köpa en ponny, den var helt underbar när jag provred och jag blev djupt förälskad.....
Men sedan när vi tackade ja till ponnyn sa ägaren att den var opererad för 5 månader sen för lös benbit i kotleden. Den har rönkenplåtar från både före o efter som visar att hästen nu är helt frisk och hästen hade inga symtom innan....

Hur gör jag nu??
Skulle behöva ha råd!!

Sv: Hjälp!!

Är hästen ordentligt igångsatt? Om inte hade jag krävt att de skulle ha den väl igångsatt på den nivå de anser att den går i. Sedan klinikbesiktning där veterinären från början får veta att hästen är opererad och kan titta särskilt på detta.

Kontrollera också att det går att fullvärdesförsäkra hästen utan reservationer.

Dom säger att den e det! Hur ser jag att den e det??

Du kontrollera att den är i god kondition, be dem visa de prestationer den kan (ska den kunna hoppa 1,20 bör de då visa att den kan klara en bana på den höjden). Hur är flåset, är den välriden? Du kan höra dig för om du känner folk i trakten, du kan kolla eventuella tävlingsresultat.

Var nog att skriva in i kontraktet till vilken användning hästen säljs ("hästen säljs som hopphäst och är f n i utbildniningsstadie LB med placeringar i LC" t ex).

Den har tävlat i hoppning upp till nationell LA!

Om det här stämmer e det då chanser att benbiten aldrig kommer att märkas??

Det är en fråga du ska ställa veterinärerna när du besiktigar. Eller varför inte få nummer till den veterinär som opererat, så du kan prata med denne? Då måste först ägaren ha gett sin tillåtelse för veterinären att prata med dig.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 918
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 463
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka