• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Joura
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 450
Sv: Hjälp!

Jag tar upp denna tråden igen då jag fortfarande inte vet vad vi ska välja för hingst!
Har fått en dvd på Blue hors hingstar och Hotline är ju väldigt fin måste jag säga. Problemet är att vi då får köra iväg stoet en bit för H ska bara stå på fryst och då endast på tre olika stationer i Sverige.
Men Gribaldi, var kan jag hitta mer info om honom??
Funderar även på Danzas som jag blev väldigt förtjust i!

Någon mer som vill komma med tips.

Och bilder på stoet har jag inte "hunnit":o fixa ännu även om det skulle hjälpa en hel del.....

Hello Joura

I hope you can read English. I can't read Swedish because I live in the Netherlans.
I, a 47 year old woman, am searching a mare that is born in the netherlands five years ago.
Her name is Verole and she is a daughter of Obelisk (=Matador) and Pherolle (=Ferro x Elcaro). Her breeders are my friends and I always help them with their horses. They are eager to know where Verole is nowadays and I offered them to look for her through the internet because the don't have an internetconnection.
I read your writing on this forum and I saw the names Obelisk and Ferro so I thougt I give it a go and ask you about this horse.
Will you please send me back an answer?
Thank you.

Gribaldi. Kan passa ihop med ditt stos stamtavla. Svart... :p
Jag tror också på Gribaldi.
Han har ju visat sig att fungera bra ihop med Ferro.
I Sverige har vi ju Painted Black II med kombinationen Gribaldi-Ferro, och Anky v G har ju Painted Black I.
Vilket gör att avkomman pga det förmodligen blir lättsåld.

Till TS
Tänk på att din häst är linjeavlad på Ulft. Hans farfar är helbror med Furioso II.
Jag hade för allt smör i Småland undvikit allt av Furiosoblod i tilltänkt hingst. Furioso är kanon, men lagom är bäst...
Du har även en linjeavel på Farn, vilket man bör tänka på...
Det är ju prestationsblod på högsta nivå i din märr, så vad du än lägger på så bör avkomman kunna prestera.
Men hingstar som har för mycket bakom pannbenet hade jag spontant undvikit. Har det blivit en bra linjeavel så långt, så bör du undvika dem någon generation till. ;)
Jag känner inte till Gribaldis temperament, men vet att kombinationen är bra ur sportslig synvinkel.

Även om din märr är ädel, så lägg inte på för grovt, det finns mycket maffigt bakom.

Färgen får du nog behålla.
Danzas såg jag som 3åring, men vet inte hur han ser ut idag. Men då var han :love:
Lycka till med ditt sto!
mvh

You've found the horse. :D
The diskussion is about what stallion to use for her.
Perhaps you have a tip?
Or the breeders who knows the mare well.
We have access to a lot of the European stallions.

regards

Hej!
Grattis till ett kanonsto! :)
Några svarta, vackra och välstammade hingstar som har förärvt sig väl är:love: Hohenstein:love: och :love:Don Frederico,:love:

Hej hej!
Jag har en hingst efter Danzas (nu 2,5 år) fått superfina avkommor efter honom (vad jag har sett hittills)svart och högrest med kanonpsyke, med rätt sto skulle du säkert få en stabil fin häst! lycka till! ;)

Hello Hopsann

Do you know if there is an easier way to communicate with you or Joura other than this forum because it is very difficult for me to search for any messages that will be sent to me because I don't know precisely how this forum works and where to look for answers.
I just spent about 1.5 hours to find your answer. I don't know if I'm allowed to give you my e-mail address on this forum.
As for chosing a stallion, I will contact the breeders. One of the stallions I would choose for her is Oscar (= Wolfgang x Nabuur) because he gives very good dressage horses with nice exeriors. Another stallion is Valdez (= Houston x Jazz). This is a young stallion so we don't know yet if he gives good sporthorses but all of the foals we have seen of hin up to now were very good.
The mother of Verole (Obelisk x Ferro) also had a foal of Valdez this year and this is a beautiful foal. Next year she will also give birth to a foal of Valdez as well as Veroles halfsister Urole (=Havidoff x Ferro). I must say that I do not know any stallions in Sweden that will fit well with her but then again I'm sure that you do.
Like I said before, I will ask the breeders which stallions they would use for Verole.
If you want to know anything more about her or if you would like to have any photographs please do not hesitate to ask.

Thank you

När ska tyskar förstår att svenska hingstar är minst lika bra som de tyska..? :o :angel:

Hallo alla igen!
Jag ser nu vilket fint sto jag äger och är verkligen glad för era tips.
Jag är urdålig på engelska och hoppas att Hopsann hjälper mej nu när en bekant till Veroles förre ägare har skrivit i denna tråd.
Stoet är ju nu dräktig med Figaro R och vad vi ska välja nästa år är ännu ett stort frågetecken:confused:. Men ge mig gärna fler tips.....

Jag gör ett nytt försök att få hjälp ifrån er här om hingst tips! Har ingen aning om vad för hingst vi ska ta på vårat sto :confused: Stoet är e.Obelisk ( Matador - Donauwind) - Ferro. Hon är högrest och väldigt "lätt" i gången. högrest och ädel. Hon har tre bra gångarter. Tyvärr inte bedömd och ej tävlad så vad andra tycker har vi ju inte en aning om så jag talar om det jag ser;) ! Sen om man kan få ett svart föl så är ju det bara positivt, stoet själv är svart och likaså hennes föräldrar.
Så, kan jag få tips och lite funderingar från er?!

Hej, så kul att du har Elcaro i stammen. Jag har en 3 årig valack med honom som pappa. Han har magnifika rörelser och även hoppförmåga. Därtill mkt Go så det gäller att hänga med. Lycka till med hästen.

Enligt Ängagården bär Hohenstein på mkt svarta anlag, om jag minns rätt blev 85% av avkommorna svarta.
Lycka till i "hingstdjungeln"!

Jag startar min gamla tråd igen....
Nu behöver jag råd och tips på ny hingst, just nu är jag så insnöad på Rolex TP och undrar om någon kan hålla med mig?!

Fölet har inte ploppat ut ännu men den 16 maj är det dax.

Så vad tror ni, kom med mer förslag, givetvis en dressyrhingst;)

Rolex TP hör inte till mina favoriter, skulle inte lägga honom på ett sto om inte skritten är MYCKET bra och stoet mycket ädelt.

Jag tycker att FLyinge har tre hyffsade hingstar där jag mest är förtjust i Belamour, men både Richfield och Daytona var trevliga än vad jag minns senast jag sett dem.

Daytona har jag inte sett röra sig men gillar också Bellamour. Fast jag tycker att B rör sig lite tungt på något vis. Men tack för tipsen;)

Rolex fick ju 7:a för sin skritt och jag tycker väl att den blir lite pass artig ibland men han verkar ändå väldigt rörlig. Är det det du menar med hans skritt?

Efetrsom du har ett sto med blandat hopp/dressyr så varför inte New Balance?
Du får en påfyllnad av xx och ett starkt möderne från hingsten.
C-blodet i honom har ju dessutom fungerat bra ihop med dina blodlinjer.

Din märr är ju linjeavlad på en av de stora killarna, Ulft.
Här på äldre dagar.
ulft%20-%20in%20hand.jpg

Vacker som en dag, rörde sig och hoppade som en gud, men var samtidigt gummi-Tarzan. Påhittig kille som fick högt betyg på temperament men fick en notering på att han hade för vana att kliva upp i sin krubba för att kunna spana på vad som hände omkring honom på sitt test. Det hade de aldrig varit med om tidigare. :D
Coolt temperament skulle jag gå efter, och kanske inte ta de nya killarna som man inte vet vad de lämnar temperamentsmässigt.
Ulfts morfar Pericles var preferent hingsten Pericles xx, som själv hoppade msv efter han gick av banan. Han har lämnat otaliga svårklasshästar. Han farfar i sin tur var den mycket vasse War Relic (han som racade mot Seabisquit i sin dar).
Det var ju liksom inte alla dagar i veckan det gick att sadla den grabben, men när de väl kom upp, så fanns det bara framåt! :)

Av samma anledning som New Balance, hade jag kikat på Camaro M.

Nu är ju din märr ingen oprövad märr, men de två kanske vore något att titta till på. Men tänk gärna på någon hingst med mycket C-blod + bra gångarter.
Mvh

Hej,
Har två unghästar efter Don Frederico som är superfina, lätta i typen och byggda i uppförsbacke och gång som räcker hur långt som helst. Quaterback är en annan hingst som är super!

New Balance har jag inte ens funderat på:crazy: Ska kika mer på honom och tack för den info du har gett. Är ju inte alls insatt i vårat stos stam mer än far och morfar.

Camaro M vet jag inte om jag skulle vilja ta på henne.

Håller med om att Quaterback är en mkt fin hingst och även Don Frederico.

Du har inga bilder på dina DF avkommor? Hade varit roligt att se några efter honom.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
912
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 993
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 563
Senast: nexxa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund

Hästrelaterat