L

linneaforss

Behöver experthjälp med mitt russto. hon är jätte rädd för grimman. bara springer runt runt i boxen när man närmar sig med den.
Jag bor i eskilstunatrakten. Någon som känner sig manad att komma och hjälpa mig?
 
Sv: Hjälp

Är hästen helt lugn om bara du kommer in utan grimma? Hur reagerar hästen om du tex lägger grimman i krubban, hänger den i boxen? vad har du försökt o inte försökt? har det hänt nåt då en grimma varit inblandad? lite mer info tack.. tyvärrbor jag för långt bort för o hjälpa dig på plats.
 
Sv: Hjälp

Avdramatisera själva påsättandet av grimman. Sjung för dej själv, bara gå fram, trä på (ett tips är att öppna nackremmen och stänga grimman m spännet ist, många hästar tycker det är obehagligt när man drar grimman över öronen), en klapp på halsen, led ut.
 
Sv: Hjälp

Du kanske ska låta din häst stå med grimma i boxen några nätter och se hur hon beter sig när du ska hämta henne på morgonen.
Har någon slagit henne med grimman eller så?
 
Sv: Hjälp

Min häst vart jätte rädd för att ta på sej grimman, efter ett antal vet besök, i samband med att han skar av sej en sträck sena bak. han trodde han skulle bli sprutad, han hade kopplat ihop sticket ihalsen och grimman....
Han stod på boxvila, så jag började med att gå in i boxen och tydigt visa honom grimman, och vips vände han baken till... och stod så så länge jag stod så...så jag kliade honom på svansen med grimman, sen lite på sidan av svansen, och sen lite längre fram osv osv....
Så fort han vände sej bort började vi om, bakifån och fram, helt utan stress eller tvång...från båda sidorna...Sen knäppte jag upp grimman, över öronen. Höll den över krubban medans han fick en näve havre. då han accepterade att han stötte i grimman då han åt, började vi om bakifrån och till slut accepterade han att jag tog på honom grimman, första dan efter att problemet upp kommit höll jag på en timme, lugnt och försiktigt, andra dagen tog det inte en timme, men bra många minuter....
Och efter varje dag som gick, gick det fortare och fortare att få på honom grimman...
Eftersom jag visste varför han blev rädd, var det ganska lätt åtgärdat, bara man har tåla mod vill säga....
 
Sv: Hjälp

Börja lite försiktigt; Gå in i boxen och ställ dig i öppningen med grimman i handen.
Vänta tills hon är lugn.
Sedan höjer du sakta grimman, vänta tills hon är lugn igen.
Gå in i boxen, stäng igen dörren och vänta tills hon är lugn.
När hon accepterar att du är där inne med grimman viker du ihop den och låter henne nosa.
När hon är lugn kan du stryka med den över hela kroppen.
Vik upp den och stryk med den över hela kroppen igen.
När hon accepterar det kan du närma dig huvudet.
och bla bla bla. :p

Fast jobba inte mer än en 20-30 minuter i taget. ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
784
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
583
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp