Gnist

Trådstartare
Mitt utrymme på datorn försvinner utan att jag installerat program/ annat som kan ta utrymme. Senast i morse, så frigjorde jag över 9 Gb och nu är 7½ av dessa "borta" :eek:

Vad kan det vara och vad kan jag göra åt det?

Sv: Hjälp

:eek: :eek: :eek: Nu är det ännu mindre utrymme kvar, bara 87 Mb, så vad i helskotta är det som händer..
Virusprogrammet hittar inga virus eller annat skit på datorn, men något måste det ju vara som tar upp utrymmet :confused: :mad: :confused:

Det är typ omöjligt att säga så här. Jag har ingen direkt aning, det låter lite skumt, men jag har ingen aning om vad du har för saker installerade på din dator, så jag kan inte ens gissa.

Du får utreda - vad är det som tar upp plats på din hårddisk? Hur stora är de olika katalogerna på hårddisken? Är det någon som är jättestor? Och i så fall, vad i den katalogen är det som tar så mycket plats?

Problemet är att utrymmet försvunnit kontinueligt de sista 2 dagarna oavsett hur mycket jag rensar gamla inaktiva program. Även om jag inte gör någonting på datorn, så försvinner utrymet. Har inga stora program, som tillkommit. Misstänker att det kan vara något form av virus som "stjäl" mitt utrymme, men har ingen aning om hur jag ska hitta det eller vad det kan vara och hur man i så fall kan fixa det :crazy:

bränn ner filer/bilder du vill spara och sen installerar du om datorn.. tar bort allt och så

Jo, jag har funderat på det, men hade hoppats att någon hade något tips om vad det kan vara. Har nämligen inte kvar xp-skivan, så det känns inte så frestande att plocka bort det från datorn :crazy:

En släkting till mig hade ett liknande problem för flera år sen (fast på Win95).

I hennes fall var det Internet Explorer som sparade miljontals versioner av en bild på en site... Skumt fel, minns inte hur hon löste det.

Kolla iaf Temp-mappars storlek (även Temporära Internetfiler) och Papperskorgens storlek. Kanske inställningarna på papperskorgen också om den möjligen tillåts lagra sjuka mängder skräp.

Ja, men om du utreder VART diskutrymmet tar vägen så kan jag kanske hjälpa dig. Men med den informationen du ger - "det försvinner" - kan jag inte det. Det är mycket möjligt att det är något virus/trojan som använder din dator som lagringsutrymme. Försvinner ledigt hårddiskutrymme även om du drar ur nätverkskabeln ur datorn?

Sätt dig och kolla alla mapparna som ligger i C:\ hur stora de är (markera en mapp, högerklicka och välj "egenskaper"). Finns det någon mapp som är väldigt stor (en 9GB+ stor katalog är ju rätt stor...). Är det en katalog som du inte vet vart den tillhör? Vad finns i den? Vad i den är det som tar så mycket plats?

Svara på de frågorna, så ska vi se om jag (eller någon annan) kan hjälpa dig.

Nu har jag gjort en pc-återställning och allt utrymme finns som det ska.
Det är inte så enkelt att förklara vart utrymmet tar vägen, när man inte hittar några fel själv.

:idea: Det fanns ju inget "skumt" (som syntes)
Däremot så har mitt interbase försvunnit :cry: :cry: :cry:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 411
Senast: Septicemia
·
IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
342
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·
IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 559
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025