Fille

Trådstartare
Hej! I sommar kanske jag ska ha en islandhäst på lite utbildning. Jag har ridit islandshäst i flera år samtidigt som jag har ridit storhäst oxå (äger ju ett fbl nu). Men jag känner mig inte speciellt duktig inom islandshästens gångarter osv. Hästen är under inridning nu, vi har börjat sitta på honom skritta några steg osv. Det värsta är att denna häst är verkligen Rädd! Det är inget ledarskapsproblem eller liknande som vissa skulle påstå. Under hela veckan som varit har vi jobbat med hästen ca 4 timmar om dagen. Han kom från island för ca 2 år sedan. Men under den tiden har saker och ting gått lite snett. Det går bra att sitta på honom, han springer inte iväg eller liknande.

Men i varje fall vill jag ha lite tips om hur jag ska rida i sommar. Jag hade tänkt att rida engelsk dressyr så att alla grunder sitter, han ska kunna bära sig själv i dom tre grundgångarterna. När det funkar så ska jag börja samla ihop honom som förberedelser inför tölten.
Jag tänkte rida för "vanlig" instruktör till en början, sen övergå till islandsinstruktör.

Kom gärna med massor av tips på hur man på bästa sätt utbildar unghäst (islandshäst). Jag har tillgång till fin natur, ridhus, paddock, "ovalbana" (den är inte byggd för att vara till just islandsridning men det är en oval bana med bra sand som man får rida på ;)), bommar, hinderstöd, ev tömkörning (men han är väldigt bakskygg just nu så jag vet inte om det är så bra), longering.m.m.

Även bra tips på hur man lär hästen galoppfattningar önskas!!

Tack på förhand!

Sv: Hjälp!

Är hästen rädd så den spänner sig? Då blir det att jobba den mjukt och fint så den söker eftergift och bär sig utan att behöva hänga på tygeln. Eftergift o nacken och åt sidorna.

Det är väl svårt ge hjälp så här. Med en rädd häst skulle jag inte inrikta mej på att hinna lära den så mycket som möjligt utan se att den avslappnat följer mina hjälper, att hästen tycker det är roligt.

Kyras ABC och ge mycket eftergift tycker jag är bra att börja med, att start o stopp sitter någorlunda, sedan skulle jag ge mej ut i naturen och få glädje att gå framåt och rida hästen glad. Vissa hästar väljer tempo själva, vissa töltar självmant när vägen lutar lite neråt. Jag brukar sitta neturalt på hästar när jag ridit in så väljer de själva trav eller tölt. Galopp tar de ibland i uppförsbacke. Rid ut med någon o välj alla gångarter, det ger sej ofta av sej själv. Jag sitter inte o håller emot hästen när jag rider, måste jag stanna snabbt är one reining stop bra. tränas in innan...

Hm... ja det var vad jag kunde komma på så här.....

För mig är utbildningen glasklar för en häst, man börjar markarbeta hästen med allt som hör till inklusive longering samt tömkörning.

Sen kommer fas ett, sadel och träns samt uppsittning. Där är ju ni nu, och skall väl vidare.

Fas två som kan gå i ett med fas ett, att lära hästen gå framåt. Den skall även lära sig halt samt att svänga för tygeln. Men sen är det stopp, här skall hästen få en vila på några veckor. Så detta kan gärna ske på vårkanten mot försommaren, och därefter kan hästen få gå på bete ca 8-12 veckor.

När detta är klart, återupptar man repetition och går igenom det som hästen lärde sig tidigare. Sen kommer resten av grundutbildningen, att gå undan för skänkel i lite sidförande. Framdelsvändning tycker jag är bra om hästen kan, men bakdelsvändning kan vänta. Likaså öppna, men sluta kan vänta. Att ställa och böja sig, samt acceptera ryttarens hjälper.

Detta är verktygen som man måste ha för den fortsatta utbildningen av gångarterna, finns inte de kan du lika gärna bli ombedd att gå ut i skogen och hugga ned ett träd med hjälp av hammare. Hur bra tror du man lyckas med det?

Sen kan man fortsätta vidare med gångarter, när alla hjälpmedel finns på plats.

Lycka till.

Førlåt att jag blandar mig i, men jag vill bara sæga det æn fast jag inte ær en hæstutbildare: Bli inte så fixerad på ridningen att du glømmer bort att ha kul tillsammans med hæsten. Jag læmnade bort
Skjøldur på utbildning då han var 5 år. Då han kom hem kunde han det han skulle men ville helst inte gå in på en ridbana och væl dær inne så ville han bara ut... Det gick øver till slut, men det tog tid.
Om din træningshæst har jættetrevligt och till och med lite kul inimellan så tror jag den kopplar av och blir tryggare.
Lycka till.

okey! denna hästen ska nu lämnas in på tillridning/utbildning. För han kastar bara av oss.. Det beror på att han spänner sig o blir rädd. Men människan som ska ha honom bor nära så vi ska dit o rida tillsammans med henne o liknande!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 139
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: valy
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar