HjÄlp!!!!!!

C

choo

vad ska jag göra?

--------------------------------------------------------------------------------

jag har tagit hand om en underbar liten ponny, som har stora problem med att lita och komma överens med människor. hon litar 100% på mig och vet att jag aldrig skulle svika henne...

hon ägs av en ridskola och går på lektion, till en början var hon snäll och gick bra. sen blev hon trött på det och började skena, bocka, tvär nita, tvär vända, slänga sig, vägra gå, rulla sig(när man satt på), sparka, bitas O.S.V hon gjorde allt med alla utom mig, så jag red henne nästa helt själv i 7-8 månader, sen skulle hon lånas ut eller säljas, jättebra tänkte jag. jag hade blivit lovad att rida igång henne senare under sommaren 2005 efter hennes sommarlov...

så jag kom inte till stallet på en månad, sen ringde en kompis och säger att hon inte går att fånga i hagen!!! jag undrade förstås vad dom menade, hon skulle ju gå på bete till jag kom? så jag åkte direkt dit och fick veta vad som hänt (bakvägen, ridläraren sa inget)

så här vad det:
ridläraren hade bett en annan tjej, som INTE hästen litar på och som inte rider lika bra som jag, att rida henne! hästen hade alltså varit i hagen en månad, sen går en främande tjej och hämtar henne och rider henne...hästen blev ju liv rädd!!!

det tog mig tre dagar att fånga henne i hagen...
stackars, stackars häst

efter att jag gjort henne tam och ridbar igen (tog mig en vecka) så fick hon gå på läger, som tur var, var tjejen duktig...

i höstas börja hon gå lektioner, jag rider henne inte längre men hälsar på henne varje dag...
hon har bråkat en hel del under hösten och mår riktigt dåligt,

jag vill inte se henne kvar på ridskolan! vad ska jag göra???
skulle kunna köpa henne men hon är en liten d-pony och jag är 1,70 lång...i för sig har jag ju inte växt en cm sedan jag red henne förra året...

vad gör jag???

hon mår så dåligt och det gör att jag mår dåligt, jag betyder ju mycket för henne så jag kan inte låta henne lida mer
hon förtjänar såå mycket bättre hon är en riktig ängel

SNÄLLA HJÄLP!!!

Sv: HjÄlp!!!!!!

Först och främst prata med de som har hand om ridskolan.
En häst som håller på så är farlig, och bör inte gå med på lektioner med barn som kanske inte klarar av henne.

Om man nu tänker ur din/hästens synpunkt, så skadar det väl inte om du köper henne, vad jag kan se.
Om du nu har möjlighet till det.
Tycker du att du är för lång, så finns det säkert möjligheter att låna/hyra ut eller sälja hästen till nån som kan rida den...
Men det blir ju förmodligen dyrt för dig om du ska göra så..

Förmodligen så håller ju hästen på sådär eftersom den inte tycker om att gå med massa olika människor på ryggen - alltså måste den bort från ridskolan, både för sin egen skulle o för andras skull.
En vettig ridskola skulle inte behålla en sån häst, utan de skulle sälja/ta bort den med en gång om det skulle vara så hemskt som du beskriver de.t..

Jag är ledsen, men det låter verkligen som en Min Häst-historia..

Varför ha en sån häst på en ridskola? Om det nu är sant tror jag knappast att den som äger ridskolan vill ha kvar den?

Det låter som en häst som inte ska gå på ridskola.
Har du möjlighet att köpa henne så gör det. Efter det kan ju du sälja eller hyra ut till någon hästen trivs med om du nu tycker att du är för lång. Lycka till!

Vita_N_6520 skrev:
Först och främst prata med de som har hand om ridskolan.
En häst som håller på så är farlig, och bör inte gå med på lektioner med barn som kanske inte klarar av henne.

Om man nu tänker ur din/hästens synpunkt, så skadar det väl inte om du köper henne, vad jag kan se.
Om du nu har möjlighet till det.
Tycker du att du är för lång, så finns det säkert möjligheter att låna/hyra ut eller sälja hästen till nån som kan rida den...
Men det blir ju förmodligen dyrt för dig om du ska göra så..

Förmodligen så håller ju hästen på sådär eftersom den inte tycker om att gå med massa olika människor på ryggen - alltså måste den bort från ridskolan, både för sin egen skulle o för andras skull.
En vettig ridskola skulle inte behålla en sån häst, utan de skulle sälja/ta bort den med en gång om det skulle vara så hemskt som du beskriver de.t..

jag vågar inte tala med dom, jag har ju redan sakt att hon borde säljas men då sa hon bara "hon har ju mognat"
jag har inte råd att köpa henne nu för jag har redan två hästar...men vi ska sälja den ena och då får jag nog råd...
du i fråga sätter det jag har skrivit, men jag har inte tagit med allt ens!! sanningen är ännu värre...

Jag ifrågastätter inte alls det du skrivit.
Jag srkev vad du kunde göra åt saken...

Tycker man så mkt om hästen som du skrev att du gjorde(?), så gör man något åt det!
Det finns mängde med saker att göra, och folk borde se att hästen inte bör gå på ridskola!
(om det nmu är så illa som du skriver.. :smirk: )

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama