D

December_Kikkan

behöver lite tips..min polle blir väldigt glad när man är ute och rider i gallopp..när man sedan ska sakta ner blir hon lite kinkig och protesterar genom att slå upp med huvudet. Gör hon detta bara för att hon vill fortsätta springa eller kan det finnas några andra anledningar..bett osv. Hon gör det inte annars. Min förra tränare sa att man skulle slå till henne på huvet, eller till och med smälla ett ägg på...fast det känns inte så himla roligt. Jag vill rida min häst utan våld. Fick tips om att prova med en martingal, men då blev det bara värre. Finns det några andra sätt att få henne att sluta kasta upp huvet?

Sv: hjälp

Utan att ha sett hästen;

Det skulle kunna vara en balansgrej, att hon slänger upp huvudet för att återfå balansen. Prova med att, när du är ute och galoppar så saktar du av genom att först minska galoppen, kläm om ordentligt med benen, sätt dig gärna i sadeln och gör en avsaktning enligt konstens alla regler, men bakbenen under hästen. (Många små halvhalter för att till slut, sakta av)

Jag tror att hon blir lite för lång när hon får cantra på, och därför tappar balansen=slänger upp huvudet.

Men det där med ägg är ju helt befängt, skull du gå omkring med ett ägg i fickan då, för att ta fram vid tillfälle. Det borde ju bli äggröra i jackan, sen brukar man vara upptagen med annat än att gräva i fickorna när man är ute i en frisk galopp.

Det med att hästen vill hitta balansen låter vettigt. Men min häst börjar att slänga med huvudet så fort hon känner trycket i munnen - liksom från ökad galopp till kort galopp. Då slänger hon som bara den. Jag försöker med rösten att få henne att sakta av o göra halt - det går betydligt bättre. Med en slapp tygel slänger hon inte med huvudet. Men det kan man ju inte göra i alla lägen. Vad kan man göra vid det ögonblicket till kort galopp, då hästen slänger upp huvudet? Med martingal fungerar det ej. Volten verkar stressande. Då blir det hysteri på hästen. Det verkar som om hon känner sig låst. På en het häst så kommmer man nog för långt fram med överlivet. Är det någon som har ett bra knep här för att komma rätt i balans?

Vi hade samma problem med en häst, men det var inte balansproblem.
Det handlade bara om att hästen var en fd stadshäst, som äntligen fick komma ut och galoppera på låånga skogsvägar.

Hon drog upp huvudet för att komma undan bettet. O ju mer man lyfte sina händer, desstu högre höjde hon huvudet. :crazy:

Öva med att många, täta igångsättningar/avsaktningar. Det får hästen att bli uppmärksam, och den kommer att förstå att man inte behöver rusa iväg hela tiden, eftersom man kommer att få galoppera fler gånger. :smirk:

Ett annat tips, som du förmodligen redan använder (?) , galoppera ALDRIG på hemvägen. Man brukar inte kunna låta bli, men..:angel:

Hoppas att det löser sig . :)

Låt det inte bli "sedan" innan du saktar ner, i alla fall inte varje gång!
Lägg in dressyrpass med tex skritt 15 steg, trav 10 steg, skritt 15 steg, halt, fram i trav 15 steg osv så du har hästen lydig och uppmärksam. När det funkar bra lägger du sedan in 5 språng höger galopp, trav 17 steg, 8 språng vänster galopp osv. När du har kvar kontrollen i avbrotten kan du så småningom öka på både längd på och tempo i galoppen.

Även sedan du fått hästen lydig och genomriden kommer det nog att hända att den protesterar efter en lång frisk galopp, men den kommer troligen mycket fortare i balans och du har förmodligen lärt dig mycket bättre var gränsen går för hur du kan rida utan att få protesterna.

Rätt balans på dig eller på hästen?

Om jag rider en sådan häst, så försöker jag i avsaktningsögonblicket, och gäller det att vara snabb, att lossa ena sidan på hästen. Dvs ganska rejäla, men mjuka kramar på en tänkt innertygel plus en stadig innerskänkel med driv.
Det är inte meningen att hästen ska vika av mot din ledande tygel, utan den ska fortsätta rakt fram.

Akta näsan!:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 401
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!