C

CrazyPiggelin

Måste fråga om lite hjälp.

Tänkte köra in min madam. Men jag vet inte vart jag ska börja.

Vilken typ av sele är bäst att börja med. Ett loksele eller en bröstsele?

Satt och läste lite i andra trådar och de står mkt om draglinor och svänglar.
Har varit rätt mkt i travstall och kört. Men där har de inte varit något sånt. Vi körde mest med rockard - den lite tyngre av dom två använde vi loksele till och den lite lättare ett vanligt travsele. Men vi hade aldrig några draglinor. Bröstan färstes framtill på skaklarna ( känner mig inte så bäst på att förklara)

Skulle gärna vilja ha en rockard, men vad för sele? kan man trava och fixa med lokselen eller är den mest till för att dra tungt?

Hoppas nån förstår vad jag menar och undrar. Och har tid att svara så jag blir lite klokare.

:confused: :confused: :confused: :confused:

Sv: Hjälp!!!

ingen som har den minsta funderingen äns?

Japp, förenklat är lokselen till för tyngre arbeten och bröstselen för lättare. Men det vimlar av undantag och gränsdragningsvarianter.

För inkörning, välj en robust sele. Hellre en lok än brösta.
Men:
Kommer du att köra 1-axlat framöver, välj bröstsele, sk giggsele.
Blir det mer av 2-axlat, välj en loksele eller halvcoller.

Som du ser, hamnar man lätt och fort i sitautionen, att man behöver mer än en sele.

Man kan använda bröstsele liksom loksele till de flesta vagnar, men dom är optimerade för respektive område.

Utveckling?:
Du kör in med giggsele, kör 1-axlat (rockard) ett tag men tycker sedan att det är lite smått, skumpigt, ostabilt och obekvämt. Beroende på väg, häst mm.
Provar på 2-axlat och föredrar det. Skaffar en loksele och kör mest 2-axlat. Väljer ibland av olika skäl ändå att köra 1-axlat, fr a om du kommit över en gammal gigg, varför bröstselen också hålls avdammad.

LIA

Tackar de redde ut en hel del. :) :bow:

Kanske är lämpligt att få tag på en bra beg. loksele att börja öva med vid tömkörning. och köra in med den. Nån som sa att hästar ska köras in med loksele för annars lär dom sig inte dra rätt!??

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 908
Senast: ameo
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka