Sv: HjÄlp....
allessa skrev:
våran schäfertik på 5 månader äter sitt eget bajs. Vad/hur gör man för att få henne att sluta. HOn smyger upp i sonens rum på nätterna och kissar och bajsar och äter upp det mesta av bajset. Detta trots att vi går ut med henne sent på kvällarna och vid halv sex. Nån som vet vad man kan göra???
Hej!
Just så började min schäferhannes problem med bukspottkörteln att yttra sig.
Han höll på så ett bra tag, sedan började han tappa i hullet ganska snabbt och då åkte vi in för provtagning.
Resultatet var att hans bukspottkörtel var nästintill ur funktion och hans levervärden var skyhöga, mer än 7 ggr det normala.
Något som enligt veterinären och många andra jag hört med efter det är mycket vanligt på just schäfer!!
Han blev ordinerad medicin att ge strax innan maten, en människomedicin som heter Pankreon vilken är i kapslar man kan ta upp och vi ger det i lite fil innan maten.
Han blev också satt på Hills Veterinärfoder för hundar med just detta problem och ska absolut inte äta något med mycket fett i. Nu så äter han vanligt foder igen, dock ett fettfattigt!
Detta är nu snart 1 år sedan och Lucifer har kunnat minska sin medicinering ganska rejält. Från att ha ätit 6 kapslar om dagen till nu 2 st och det fungerar. Vår vet tycker vi ska prova att ta bort den helt, men jag är lite skraj för att göra det, hans kullsyskon fick avlivas för just denna sjukdom och jag vill ju inte att han ska bli dålig igen.
Lucifer var aldrig sjuk så man kunde se det, förutom att han blev smal. Han var pigg och glad precis som vanligt. Tack och lov så verkar det som om vi har haft ganska tur ändå.
I början så skulle man inte ge något godis, mat eller annat utan att ge medicinen först, inte ens ett litet tuggben. Men man fick prova sig fram. Nu har vi haft turen att just Lusen kan äta något tugg då och då utan att bli dålig.
Apropå de höga levervärdena.. Vi har ingen aning om varför det blev så högt! Inte veterinär heller.. Vi var in på ÅB efter 2 veckor och då var allt normalt!
Nu är det ju inte alls säkert att din schäfer har denna sjukdom!! Absolut inte! Men ha det i åtanke om den börjar att tappa vikt!