HjÄlp....

A

allessa

våran schäfertik på 5 månader äter sitt eget bajs. Vad/hur gör man för att få henne att sluta. HOn smyger upp i sonens rum på nätterna och kissar och bajsar och äter upp det mesta av bajset. Detta trots att vi går ut med henne sent på kvällarna och vid halv sex. Nån som vet vad man kan göra???

Sv: HjÄlp....

Är det bara när hon är inomhus hon äter skit?

Låt henne sova på ett mer brgränsat utrymme så att hon väcker er på morgonen istället för att bajsa inne...

allessa skrev:
våran schäfertik på 5 månader äter sitt eget bajs. Vad/hur gör man för att få henne att sluta. HOn smyger upp i sonens rum på nätterna och kissar och bajsar och äter upp det mesta av bajset. Detta trots att vi går ut med henne sent på kvällarna och vid halv sex. Nån som vet vad man kan göra???

Hej!
Just så började min schäferhannes problem med bukspottkörteln att yttra sig.

Han höll på så ett bra tag, sedan började han tappa i hullet ganska snabbt och då åkte vi in för provtagning.

Resultatet var att hans bukspottkörtel var nästintill ur funktion och hans levervärden var skyhöga, mer än 7 ggr det normala.
Något som enligt veterinären och många andra jag hört med efter det är mycket vanligt på just schäfer!!

Han blev ordinerad medicin att ge strax innan maten, en människomedicin som heter Pankreon vilken är i kapslar man kan ta upp och vi ger det i lite fil innan maten.

Han blev också satt på Hills Veterinärfoder för hundar med just detta problem och ska absolut inte äta något med mycket fett i. Nu så äter han vanligt foder igen, dock ett fettfattigt!

Detta är nu snart 1 år sedan och Lucifer har kunnat minska sin medicinering ganska rejält. Från att ha ätit 6 kapslar om dagen till nu 2 st och det fungerar. Vår vet tycker vi ska prova att ta bort den helt, men jag är lite skraj för att göra det, hans kullsyskon fick avlivas för just denna sjukdom och jag vill ju inte att han ska bli dålig igen.

Lucifer var aldrig sjuk så man kunde se det, förutom att han blev smal. Han var pigg och glad precis som vanligt. Tack och lov så verkar det som om vi har haft ganska tur ändå.

I början så skulle man inte ge något godis, mat eller annat utan att ge medicinen först, inte ens ett litet tuggben. Men man fick prova sig fram. Nu har vi haft turen att just Lusen kan äta något tugg då och då utan att bli dålig.

Apropå de höga levervärdena.. Vi har ingen aning om varför det blev så högt! Inte veterinär heller.. Vi var in på ÅB efter 2 veckor och då var allt normalt!

Nu är det ju inte alls säkert att din schäfer har denna sjukdom!! Absolut inte! Men ha det i åtanke om den börjar att tappa vikt!

Tack för ditt svar Grängesberg. Nu vet vi i alla fall vad det eventuellt kan vara. Det värsta är ju att inte veta. Jag bugar och bockar.

allessa skrev:
Tack för ditt svar Grängesberg. Nu vet vi i alla fall vad det eventuellt kan vara. Det värsta är ju att inte veta. Jag bugar och bockar.

Visst är det så att det är jobbigt att inte veta vad som är felet..
Därför är ju forum ett bra sätt att få ta del av andras erfarenheter..

Det är ju inte alls säkert att din vovve har samma fel som min. Dock så är det ju kanske bra att ha det i bakhuvudet om den skulle börja att tappa vikt. Känn noga varje dag hur hullet är. Sjukdomen är ju jättevanlig på schäfer.

Anledningen till att de vill äta sitt eget bajs är att hunden känner att något är fel i matsmältningen och försöker att korrigera det hela. Ungefär som hästar också gör när något är i obalans i mag/tarm på dom.

Min Lus har så mycket päls att det är svårt att se hur hans hull är, men han tappade väldigt mycket vikt på en till två veckor..

När vi sen startade medicineringen och bytte foder så fick han snabbt upp hullet igen. Hans kullsyskon däremot, den hade stora bekymmer med denna sjukdom. Han kunde inte äta det minsta tugg eller bullbit utan medicinen. Han blev väldigt dålig efter varje "miss" med maten eller godiset och han behövde lång tid för återhämtning.

Dom hade småbarn i familjen och därför var det svårt att få dom att inse varför man inte fick ge godis. Till slutså valde dom att ta bort honom. Det hela tog för mycket på hunden som i övrigt var jättetrevlig och ursnygg!

Vi har haft tur i oturen och Lus kan äta godig utan sin medicin. Han har nog bara en lindrig form.

Hoppas verkligen att det inte är samma sjukdom för din hund!
Din hund var väl inte så gammal? Kanske är det bara trots och protester..?

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
377
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 949
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 284
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka