Denver

Trådstartare
Vet inte vart ja ska lägga en sån här tråd..

Ja har en kompis som för ca 2 år sen köpte ett travar sto, tjejen hon köpte hästen av hade leasat hästen i ca 4-5 år.. Kan hon sälja en leasing häst?? :confused:

Kompisen gav 4500 för hästen m avbetalning på 3 gånger, har inget köpekontrakt bara kvitton från banken på inbetalningarna.. Hon fick m regbeviset men där står de ju en annan ägare nämligen en man utanför skövde.

Vi sitter nu här som frågetecken båda 2 o vet inte vart vi ska vända oss..

snälla hjälp oss...

Sv: Hjälp...

Jag vet inte riktigt hur det ligger till, men helt spontant låter det verkligen inte okej att sälja en häst som man leasar. Tror att ni bör ta kontakt med ägaren, dvs den person som tjejen leasade hästen från.

bettysmatte skrev:
Jag vet inte riktigt hur det ligger till, men helt spontant låter det verkligen inte okej att sälja en häst som man leasar. Tror att ni bör ta kontakt med ägaren, dvs den person som tjejen leasade hästen från.

Men hur funkar de m leasing då??? ja kan absolut inget om detta.. Men de låter ju konstigt.. Vi har inte nr till mannen som står som ägare o Lena som tjejen heter säger hela tiden att hon ska fixa papper men de händer inget.. Tycker synd om min kompis, hon älskar ju verkligen denna häst.. kan dom ta henne ifrån henne?? om de skulle vara så illa??

Har du hästens fullständiga namn? Vet du vad ägaren utanför Skövde heter? Det räcker med hästens namn för att få fram nummer och adress till den "riktiga" ägaren.

Kanske en liten tröst: Jag sitter i en liknande sits: köpte en f.d. travare för tre år sedan (har ett handskrivet kvitto där både jag och säljaren skrivit på) men hästen är registrerad på sin uppfödare (som är död sedan många år tillbaka).

Leasa är en typ av lån. Man äger inte hästen och man kan inte sälja något man inte äger. Kan inte det juridiska, men rent logiskt känns det som att din kompis inte äger hästen, den hon "köpte" hästen av borde vara betalningsskyldig din kompis och ägare nr.1 äger fortfarande hästen. TROR jag, bara rena spekulationer från min sida.

Albatross skrev:
Har du hästens fullständiga namn? Vet du vad ägaren utanför Skövde heter? Det räcker med hästens namn för att få fram nummer och adress till den "riktiga" ägaren.

Kanske en liten tröst: Jag sitter i en liknande sits: köpte en f.d. travare för tre år sedan (har ett handskrivet kvitto där både jag och säljaren skrivit på) men hästen är registrerad på sin uppfödare (som är död sedan många år tillbaka).

Vill du hjälpa oss :bump: hästen heter why winnie.

hur löste du detta m ägarbevis mm på din pålle då?? mvh jessica

TooFatToFly skrev:
Leasa är en typ av lån. Man äger inte hästen och man kan inte sälja något man inte äger. Kan inte det juridiska, men rent logiskt känns det som att din kompis inte äger hästen, den hon "köpte" hästen av borde vara betalningsskyldig din kompis och ägare nr.1 äger fortfarande hästen. TROR jag, bara rena spekulationer från min sida.

Jo, lite fattar ja av detta men inte mkt, känns oxå som om hon inte äger hästen pga detta.. men är en konstig situation.. mvh jessica

Den som står som ägare på Why Winnie 92-5522 är Karlsson Ingemar, Timmersdala
Som uppfödare står Carlsson Kent, Skövde

Detta enligt ATG's sportsidor på nätet som inte alls behöver vara korrekt.

MissFideli skrev:
Den som står som ägare på Why Winnie 92-5522 är Karlsson Ingemar, Timmersdala
Som uppfödare står Carlsson Kent, Skövde

Detta enligt ATG's sportsidor på nätet som inte alls behöver vara korrekt.

Japp de fick vi oxå fram, sökte på hitta, men de behöver ju inte alls vara denna person, hästen är ju utleasad 98 till denna tjejen. han kanske inte alls har några hästar kvar..

aha, så du har redan använt dig av hitta.se! Om jag vore du skulle jag ringa först till den som står som ägare (om han har sålt henne vidare så kan du fråga om den nya ägarens telefonnummer). Så ring! Det värsta som kan hända är att det är fel person.

Albatross skrev:
aha, så du har redan använt dig av hitta.se! Om jag vore du skulle jag ringa först till den som står som ägare (om han har sålt henne vidare så kan du fråga om den nya ägarens telefonnummer). Så ring! Det värsta som kan hända är att det är fel person.

Ska läsa igenom pappren på hästen imorn, ska sen ringa åt min kompis o luska lite om hästen, tackar för hjälpen för tillfället.. Hör av mig mer när ja vet mer..

Att säljaren leasat hästen behöver inte betyda att hon inte senare köpt den, fått den som likvid för skuld eller helt enkelt för att förre ägaren inte kunde/ville ta tillbaka hästen.

Det här köpet måste väl vara gjort innan lagen om köp i god tro ändrades? Det var inte lika stora krav på att kolla vem som verkligen var ägare då. Eftersom din vän har både häst och registreringsbevis tror jag inte att hon egentligen behöver oroa sig, men jag tycker hon ska ta itu med att anmäla ägerbyte och skaffa pass till hästen så det blir utrett en gång för alla!

Lite saker att fundera på, som kanske kan sätta fart på säljare och den som står registrerad som ägare:
Om hästen inte är hännes borde ägaren vara skyldig en del för uppstallning och vård.
Om hästen behöver vård på djursjukhus kan det debiteras den som står som ägare i databasen.

Leasingen måste avslutas innan hästen kan säljas samt den som leasar kan inte sälja en häst.

Min travare var utleasad på papperna när jag köpte han av uppfödaren. Uppfödaren fick åka till den som leasat hästen och få påskrivet på papper att avtalet var avslutat sen fick hon och jag skriva nytt ägarbyte med datum efter leasingen var registrerad avslutad hos STC.

Stc kan hjälpa dig med att ta kontakt med ägaren. Det är den som står som äg på Stc`s register som skall skriva under köpeavtalet även hästen är såld 1-78 gånger efter det utan det är registrerat. Är det delägare på hästen så ska representaten för delägarna skriva under.

En leasing förnyas automatiskt ett år framåt om man inte skriftligen säger upp den.

Kan pm:A om du vill ha hjälp

ps. kollade upp Why Winnie. Ev är hon utleasad för avel

har fått två stoföl
år 2000 ROBINA
år 2002 LIZ CROWN

uppfödare: Davidsson Lena, Hjo
Ägare: F:a Stall Målareskogen, Hjo

Robina är i träning för start.

KAn vara att dom har skänkt hästen till leasing tjejen. MEn det är ändå reg ägare på STC som skriver under ägarbytet. Ta kontakt med han så löser det sig nog.

Det kan vara så att uppfödaren står som ägare eftersom ingen anmält ägarbyte.Mitt förra vbl stod på ngn annan fast den haft flera ägare efteråt.Däremot kan man inte sälja en häst man bara leasat så din kompis kan nog betrakta sig som blåst... :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar