hundvalpen

Trådstartare
Hej! Min mamma och jag har en snart fem månaders valp som är urgullig och supersnäll. Vi försöker träna henne att bli rumsren och allt det där. Men jag och mamma är i karantän (har Covid) och mamma har det svårare än jag så därför har det blivit så att jag har gått ut med henne mer. Men ibland så orkar inte jag (pga covid då) så då får mamma gå ut med henne. Men om inte jag är med så gör hon inget. Hon varken kissar eller bajsar. Och vi blev sjuka nån dag efter vi hämtat valpen så jag han inte gå i skolan. Så har därför varit hemma hela tiden. Nu har jag även jullov i tre veckor. Men hur ska vi göra så att hon kan gå ut med både mig och min mamma?

Hej! Min mamma och jag har en snart fem månaders valp som är urgullig och supersnäll. Vi försöker träna henne att bli rumsren och allt det där. Men jag och mamma är i karantän (har Covid) och mamma har det svårare än jag så därför har det blivit så att jag har gått ut med henne mer. Men ibland så orkar inte jag (pga covid då) så då får mamma gå ut med henne. Men om inte jag är med så gör hon inget. Hon varken kissar eller bajsar. Och vi blev sjuka nån dag efter vi hämtat valpen så jag han inte gå i skolan. Så har därför varit hemma hela tiden. Nu har jag även jullov i tre veckor. Men hur ska vi göra så att hon kan gå ut med både mig och min mamma?
Det korta svaret - tålamod.

Mamma får väl sätta sig på en sten/bänk/staket och bara vänta. Förr eller senare sker det.
Du fick ju jättemycket tips i din förra tråd. Kanske mamma kan läsa den tråden för lite hjälp?

J
Jag använder godis och belönar. Alla våra tre hundar kissar mer eller mindre på kommando, väldigt praktiskt.

Det korta svaret - tålamod.

Mamma får väl sätta sig på en sten/bänk/staket och bara vänta. Förr eller senare sker det.
Du fick ju jättemycket tips i din förra tråd. Kanske mamma kan läsa den tråden för lite hjälp?
Mamma har haft 4 hundar innan detta men ville själv ha lite tips

Mamma har haft 4 hundar innan detta men ville själv ha lite tips
Men hon kan väl ändå läsa den andra tråden?:) Tipsen där kan tillämpas av vem som helst som håller på med hunden.

Att få valpen att göra ifrån sig när din mamma är ute med den avhjälps med tålamod. Det är bara att vänta. Om din mamma gör positiva saker med valpen, t ex är den som ger henne mat, byggs förtroendet upp fortare.

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Blyger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 475
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025