Förstår dig och du har all rätt att känna som du gör. Såklart du får vara förbannad, arg och ledsen över din situation. Delmål eller deltoppar kan hjälpa till otroligt mycket. Nej tårtor är ju viktiga grejer håller helt med. Det kan inte tas lätt på en så viktig uppgift du har framför dig. Skönt att det är i rullning. :)
Jag är generellt sett rätt dålig på att skapa delmål och inte bara till synes enorma slutmål. Men någonstans i det här funkar det att bara go with the flow. För när jag kämpar så blir det inte alltid bättre utan kanske snarare sämre.

Jag börjar komma till ett beslut angående tårtorna. Blir antagligen tre olika. :D
 
Jag ska fundera lite mer på det du skrev i det andra stycket. Men det känns spontant väldigt rimligt.

Jag tror det är viktigt att du hittar ditt eget förhållningssätt till det kapitel du ska stänga. Hur ser du på det? Hur känns det för dig? Vad känns rimligt för att få hjälp i tanken att stänga emotionellt?

Det var jätteviktigt för mig att hitta ett sätt att få tanken att lugna sig, inte skena iväg. Stänga kapitlet, helt enkelt. Lugna sinnet. Gå tillbaka, om och om igen. Logiken fick segra över känslan. Sedan landade känslan i samma som logiken. Men min snälle lord, så långt tid det tog att lära in ett nytt mönster.

Du är du. Han kunde inte ändra det. Ens lite. Gissa om han känner sig misslyckad ;) Good for you! :love:
 
Jag tror det är viktigt att du hittar ditt eget förhållningssätt till det kapitel du ska stänga. Hur ser du på det? Hur känns det för dig? Vad känns rimligt för att få hjälp i tanken att stänga emotionellt?

Det var jätteviktigt för mig att hitta ett sätt att få tanken att lugna sig, inte skena iväg. Stänga kapitlet, helt enkelt. Lugna sinnet. Gå tillbaka, om och om igen. Logiken fick segra över känslan. Sedan landade känslan i samma som logiken. Men min snälle lord, så långt tid det tog att lära in ett nytt mönster.

Du är du. Han kunde inte ändra det. Ens lite. Gissa om han känner sig misslyckad ;) Good for you! :love:
Jo, jag vet det. Och i ärlighetens namn vet jag inte om jag är i stånd att stänga det kapitlet än. Eller, den akuta livshotade delen är ju över men efterverkningarna är jag fortfarande mitt i. Just här, just nu vill jag bara att det inte drar ner mig i mörkret när det kommer tillbaks. I framtiden så vill jag nog att det ska vara som vilken annan del av min historia som helst. Något som varit med att forma och skapa den jag är, med fel, brister och perfektioner. Vad som krävs för att landa där vet jag inte än. Men jag är någonstans trygg i att jag kommer att komma dit.

Han är inte i närheten av den man/människa han tror att han är. Han är bara... ett intet. Något som finns men som inte är.
 
Jag tror att just avslut kräver ett enormt jobb när traumat varit så här grovt, som i ditt fall. Det är inget som låter sig göras "nästan av sig själv". Och det går självklart inte att tvinga till avslut, förlåt om jag varit luddig och fått det att framstå som "det är bara att...". Tvärtom, det kräver enormt mycket jobb med den mentala biten (leda tanken rätt s a s, om och om och om igen). Och sedan krävdes det för mig oerhört mycket tid. Ett skyddande lager tid mellan mig och händelsen. Som en isolering, en buffert.

Jag tycker du tänker sunt, du har hittat så många bitar - dig själv t ex. Glöm inte att stanna upp och uppskatta tryggheten ibland. Du är inte mitt i skiten, du är ute på andra sidan.
 
Jag tror att just avslut kräver ett enormt jobb när traumat varit så här grovt, som i ditt fall. Det är inget som låter sig göras "nästan av sig själv". Och det går självklart inte att tvinga till avslut, förlåt om jag varit luddig och fått det att framstå som "det är bara att...". Tvärtom, det kräver enormt mycket jobb med den mentala biten (leda tanken rätt s a s, om och om och om igen). Och sedan krävdes det för mig oerhört mycket tid. Ett skyddande lager tid mellan mig och händelsen. Som en isolering, en buffert.

Jag tycker du tänker sunt, du har hittat så många bitar - dig själv t ex. Glöm inte att stanna upp och uppskatta tryggheten ibland. Du är inte mitt i skiten, du är ute på andra sidan.
Jag tror inte heller att det kommer att ske av sig själv. Om jag hade gjort det hade jag antagligen inte kämpat så för att få hjälp med att bearbeta det. Jag är medveten om att det kommer att ta väldigt lång tid innan jag helt och hållet kan stänga det kapitlet. Men jag är någonstans helt trygg i att jag kommer att komma dit. Att jag en dag kan stänga det utan att det är oavslutat så att säga. Men jag antar att jag måste inse hur jävla illa det faktiskt var känslomässigt innan jag kan göra det helt. Det skrämmer mig mer än jag kan förklara för då blir det verkligen verkligt på ett helt annat sätt. Nu så är det bara... verkligt på pappret typ. Jag vet och kan redogöra för vad han har gjort mot mig men det är ändå som att det inte är mig det handlar om. Det är någon annan. Jag är rädd för hur jag kommer att reagera när den känslomässiga reaktionen kommer. För jag tror inte att den helt och fullt kommit. Än. Eftersom jag inte kan hantera det riktigt.

Jag tror att jag kan stanna upp och bara vara i den trygghet jag faktiskt känner. Plus att jag känner en trygghet i att jag kan resonera runt mig själv och mina känslor och tankar någorlunda rationellt.
 
I kväll vill jag bara ge upp. Jag är totalt slutkörd av en helvetisk ångestattack, jag sitter fast i ett enormt självhat och jag är så otroligt ledsen. Jag är bara så otroligt trött. Tom. Som en kuliss.
 
I kväll vill jag bara ge upp. Jag är totalt slutkörd av en helvetisk ångestattack, jag sitter fast i ett enormt självhat och jag är så otroligt ledsen. Jag är bara så otroligt trött. Tom. Som en kuliss.
Har du möjlighet att gå och lägga dig?
Jag kan bara referera till mig själv men jag mår som sämst på kvällarna, det är som att huvudet inte orkar hålla ihop sig och ångesten blir som värst.
Lyckas jag ta mig i säng och sova så blir det ofta (inte alltid) bättre på morgonen.
Jag vet inte hur du fungerar men det är det enda råd jag kan ge, jag hoppas ångesten lättar snart för dig.
 
Har du möjlighet att gå och lägga dig?
Jag kan bara referera till mig själv men jag mår som sämst på kvällarna, det är som att huvudet inte orkar hålla ihop sig och ångesten blir som värst.
Lyckas jag ta mig i säng och sova så blir det ofta (inte alltid) bättre på morgonen.
Jag vet inte hur du fungerar men det är det enda råd jag kan ge, jag hoppas ångesten lättar snart för dig.
Jag har gått och lagt mig. Jag hoppas att jag klarar av att somna rätt snabbt men det brukar vara rätt svårt. Tyvärr, för jag brukar må lite bättre om jag får sova ordentligt.
 
Där kom backlashen. Den var väntad och jag är inte förvånad att den kom just nu. Jag har hållt emot den så hårt och så länge nu eftersom jag vägrar låta Kukaset ta bort även den här födelsedagen.

Jag kan knappt andas, tunnelseende, kallsvettas, är fullkomligt jävla livrädd, känner honom slå sparka strypa, hör honom håna och förnedra, kan inte tänka, kan inte fly, kan inte avleda. Det här är vidrigt!
 
Gå tillbaka i tråden och läs alla goda råd du har fått tidigare. Jag kan inte formulera mej så bra, men jag vill hjälpa och jag tänker på dej. Har du någon hos dej eller kan du ringa någon?
 
Den logiska rationella sidan av mig vet det. Men de här känslorna är allt annat än logiska och rationella. Någonstans kan jsg klamra mig fast vid att det går över men det är knappt. Hans närvaro är så förbannat stark just nu. Starkare än på väldigt väldigt länge.

Och tack för ditt stöd @Vinterbad
 
Skönt att se att du svarade :)
Kan du sysselsätta dej med nånting, ta en kopp te kanske? Jag har snart slut på batteriet i mobilen...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 151
Senast: Amk
·
R
Kropp & Själ Vet inte vart jag ska börja, jag mår så fruktansvärt dåligt. Hela livet är upp och ner och jag vill bara gråta och skrika allt jag kan...
Svar
16
· Visningar
2 121
Senast: Raderad medlem 131045
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp