• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Calibersmatte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 346
C

Calibersmatte

Jag behöver hjälp hur jag ska gå till väga att få min del av de muntliga avtalet men en 17årig kompis som helt plötsligt inte ge mig en valp i språngavgift. Har försökt med de mesta tror jag. Men hennes mamma har helt plötsligt lagt sig i och vill tjäna pengar bara. Min hund är reg men inte honan. Hon har kagt ut annons på Blocket.se där uppgifterna inte stämmer om min hund och lagt ut bild utan mitt tillstånd. UTAN att fråga. Hur ska jag gå till väga ? Mvh en orolig hanhundsägare.

Sv: Hjälp !

Muntliga kontrakt är ju mycket svåra att bevisa. Det är ord mot ord, om du nu skulle vilja driva det vidare. Men jag tror inte att det har någon större chans till att ens komma någonstans faktiskt, då det är blandraser det handlar om och man inte har SKK som kan stödja ens sak.

Det är därför vi uppfödare av renrasiga hundar skriver kontrakt på precis allting. Parningar, leasing, fodervärd, avelsrätt, köpekontrakt etc. Det ger mest garantier för alla parter.

Så tyvärr, i min värld anser jag att du får bita i det sura äpplet som begått ett dumt misstag. Dels att ens låta en 17 år gammal tjej leka uppfödare, dels att producera fram ännu fler blandraser som det redan finns alldeles för många av och dels att bara göra upp muntligt.

Aldrig mutliga avtal! Allt ska ner på papper ALLTID vad det än gäller annars har man inget konkret att peka på!
Tyvärr så är du nog chanslös i det fallet, men att lägga ut bilder och att skriva falska saker om din hund på annons, kan däremot inte vara helt lagenligt skulle jag tro!
Hoppas det löser sig för dig på något sätt. Kom ihåg att man får inget för att vara snäll, man måste ställa krav och se till sin egen säkerhet, vad/ vem det än gäller.

men visst är det väl så att en 17-åring överhuvudtaget inte FÅR sluta en överrenskommelse alls? vare sig skriftligt eller muntligt... ska ju var en myndig person som godkänner ett kontrakt.

i övrigt: tror inte du har en chans att "tvinga igenom" din vilja i det här fallet, iom att (det muntliga) kontraktet är ogiltigt. nu vet jag ju inte hur gammal du är, men om du också är under 18 så får du ta hjälp av dina föräldrar eller någon annan vuxen. testa att ta en diskussion med tjejens mamma.

sen, om du är med i skk, så bör du veta att du kan bli avstängd därifrån för att du parat din registrerade hane med en oreggad tik och därigenom hjälpt till att få fram blandrashundar.

En omyndig person har inte rätt att ingå avtal. Så där är första felet du gjort. Andra felet är att inte skriva ned villkoren för parningen i ett avtal med tikens ägare så du inte har en chans att bevisa vad som överenskommits. Du har alltså ingen chans att vinna i domstol. Jag vet ärligt talat inte vad du har för rättigheter när det gäller publicering av bild och andra uppgifter på din hanhund, vilken lag som vore tillämplig, enda jag kan komma på är om du har copyright på bilden, i så fall kan du ju slåss om att bilden är publicerad utan tillstånd från dig. Annars får ju säljaren skriva vad som helst i annonsen och om det är fel stå för det i diskussion med sina eventuella köpare (om man t ex säger att din hane är SUCH och det inte stämmer är det ju ingenting du lider skada av. För det är ju knappast förtal att säga något positivt om din hund).

Om jag förstår saken rätt så hade du tänkt dig att få en valp ur kullen och nu är istället läget sånt att du får köpa den om du vill ha den. Tikens ägare säljer till vem de vill och du har inga juridiska rättigheter till någon valp. Men om det är folk du känner så ta upp en diskussion med mamman i det här fallet och jag antar att din kompis kan bekräfta till sin mamma vad ni kom överens om. Om sen mamman godtar det eller inte.. tja, det kanske beror på hur mycket folk som ringer på valparna. Om de sitter där med halva kullen kvar kanske saken kommer i ett annat läge.

Å andra sidan har du din hanhund kvar och om den är fin har du alla möjligheter att para den igen med en reggad tik av samma ras och med ordentliga avtal som ger dig språngavgift eller rätt till valp. Så skulle jag göra om jag vore du.

En omyndig person har inte rätt att ingå avtal. Så där är första felet du gjort. Andra felet är att inte skriva ned villkoren för parningen i ett avtal med tikens ägare så du inte har en chans att bevisa vad som överenskommits. Du har alltså ingen chans att vinna i domstol. Jag vet ärligt talat inte vad du har för rättigheter när det gäller publicering av bild och andra uppgifter på din hanhund, vilken lag som vore tillämplig, enda jag kan komma på är om du har copyright på bilden, i så fall kan du ju slåss om att bilden är publicerad utan tillstånd från dig. Annars får ju säljaren skriva vad som helst i annonsen och om det är fel stå för det i diskussion med sina eventuella köpare (om man t ex säger att din hane är SUCH och det inte stämmer är det ju ingenting du lider skada av. För det är ju knappast förtal att säga något positivt om din hund).

Jag vet inte om det är riktigt så enkelt. Det är inte så svart-vitt att en omyndig person aldrig kan ingå avtal. Det skulle innebära att en 17-åring inte ens kunde gå till affären och köpa en liter mjölk eller en tröja. Det är också ett avtal. Nu har jag inte tid att djupknäcka den här frågan, en jag är inte alls säker på att avtalet är ogiltigt bara för att motparten är 17 år. Det kan nog bero på olika omständigheter.

Jag har inte någon erfarenhet inom hundavel, men är det inte brukligt att tikägaren betalar något till hanhundens ägare, antingen pengar eller en valp? Om det är det normala "i branschen" så är ditt bevisläge klart bättre. Då blir det närmast tikägaren som får bevisa att ni var överens om att avvika från normen. Om det skulle räcka hela vägen vet jag inte och jag rekommenderar dig knappast att starta en rättsprocess. Det tar evigheter och är helt enkelt inte värt det.

I övrigt håller jag med Lejonelle.

Senast ändrad:

Jag behöver hjälp hur jag ska gå till väga att få min del av de muntliga avtalet men en 17årig kompis som helt plötsligt inte ge mig en valp i språngavgift. Har försökt med de mesta tror jag. Men hennes mamma har helt plötsligt lagt sig i och vill tjäna pengar bara. Min hund är reg men inte honan. Hon har kagt ut annons på Blocket.se där uppgifterna inte stämmer om min hund och lagt ut bild utan mitt tillstånd. UTAN att fråga. Hur ska jag gå till väga ? Mvh en orolig hanhundsägare.

Är det din bild (som du har fotat) kan du iaf anmäla den som stulen.

Jag vet inte om det är riktigt så enkelt. Det är inte så svart-vitt att en omyndig person aldrig kan ingå avtal.

Föräldrabalken 9 kap 1§: Den som är under arton år (underårig) är omyndig och får inte själv råda över sin egendom eller åta sig förbindelser i vidare mån än som följer av vad som skall gälla på grund av lag eller villkor vid förvärv genom gåva, testamente eller förmånstagarförordnande vid försäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande.

Undantag i 3§: Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe.

Undantag i §5: En underårig som driver rörelse med samtycke enligt 13 kap. 13 § eller 14 kap. 14 § andra stycket, får ingå sådana rättshandlingar som faller inom området för rörelsen

Med andra ord: Om hunden tillhör den omyndige och hen har köpt den för pengar förtjänade med eget arbete efter fyllda 16 år kan hen ha rätt att ingå ett avtal kring hunden. Likaså om hen driver hundavel som företag och det är företaget som ingår avtalet med TS. Annars har den omyndige inte rätt att ingå avtal på egen hand.

Om det hade funnits ett skriftligt avtal kan man läsa vidare i §§ 6-7 som handlar om avtal med omyndig:

Om det hade funnits ett skriftligt avtal hade TS varit bunden att hålla sin del av det eftersom TS känt till att kompisen är under 18. Däremot kan en omyndig inte hållas rättsligt ansvarig för avtal som man inte har rätt att ingå eller som inte har godkänts av förmyndare/motsvarande. Den omyndige kan inte bli skadeståndsskyldig till ett högre belopp än varans/motsv värde. Om tiken hade blivit skadad och behövt vård kan alltså TS inte slinka ur det med hänsyn till att avtalet med en omyndig inte är giltigt. Däremot den omyndige skulle kunna slinka kostnader över vad hanhunden är värd.

Detta utifrån vad jag kan läsa mig till i Föräldrabalken. Det finns säkert folk som vet mer om detta än jag.

En omyndig person har inte rätt att ingå avtal. Så där är första felet du gjort. Andra felet är att inte skriva ned villkoren för parningen i ett avtal med tikens ägare så du inte har en chans att bevisa vad som överenskommits. Du har alltså ingen chans att vinna i domstol.

Delvis ett knapplån (innehåller även svar till trådstartaren):

Jag är faktiskt inte så säker på det. Även om det är TS som har bevisbördan att ett muntligt avtal har ingåtts så räcker det med sannolikhetsövervikt. Någon form av fysiskt bevis finns det ju dessutom i form av existerande valpar. Dessutom behöver det ju inte handla om att något ska gå till domstol. Många gånger löser sig ju sådana saker innan dess bara parterna har fått klarhet i vad det är som gäller. :)

Men då var det det här med att tikägaren inte är myndig och inte har rättshandlingsbehörighet. Om jag minns mina studier i civilrätt korrekt så innebär ett ogiltigt avtal inte att man "får stå sitt kast", utan istället att de utväxlade prestationerna ska återgå och om det inte är möjligt att låta prestationerna återgå så ska ersättning utges för dess värde.

För att ta reda på vad ett återgående av de utväxlade prestationerna skulle innebära i TS fall skulle jag vara intresserad av att ta reda på om jag vore TS. Jag skulle därför kontakta en jurist som sysslar med avtalsrätt för rådgivning om jag var TS.

Även om det är TS som har bevisbördan att ett muntligt avtal har ingåtts så räcker det med sannolikhetsövervikt. Någon form av fysiskt bevis finns det ju dessutom i form av existerande valpar.
Jag skulle därför kontakta en jurist som sysslar med avtalsrätt för rådgivning om jag var TS.

Helt sant, och ett gott råd. Enligt 9 kap 7§ Föräldrabalken ska ett ogiltigt avtal med underårig betraktas som "ogjort" och om inte det går får man försöka ersätta prestationerna för dess värde. I det här fallet kan man kanske då säga att hanhundens prestation ska ersättas för dess värde om TS kan visa att det sannolikt fanns ett avtal om parning. Tikägaren har annonserat ut valparna och där angivit TS hund som fader och det visar ju att det sannolikt inte var en tjuvparning.

Dessutom behöver det ju inte handla om att något ska gå till domstol. Många gånger löser sig ju sådana saker innan dess bara parterna har fått klarhet i vad det är som gäller. :)

"Klarhet i vad som gäller" är väl problemet här. Det finns en kull valpar men hur kom de till?

Hej igen. Tack för alla tips o rätta ord. Vet att jag oxå gjort fel i allt detta. Men hade ju som sagt hoppas på att de skulle gå bra. Men jag gör iaf bara om samma misstag en gång. Tack igen. :)

Det största problemet är att ingenting kommer bli bra känns de som. Johannas mamma vägrar vara vuxen och prata om kullen osv. Hon sa senast idag att jag fick ta upp de i domstol om jag skulle försöka lyckas få en valp/pengar för en valp. Är helt förtvivlad. Vet inte hur jag ska gå till väga. :(

Om du känner att du vill ta det vidare är det bästa att kontakta ett juridiskt ombud som kan se över "fallet". Denne kan sedan råda dig om det är värt att gå vidare och få det prövat i domstol.

Annars hade jag nog lagt detta bakom mig, det är helt klart en tråkig upplevelse och du har ju med all säkerhet lärt dig en ganska tuff läxa - den hårda vägen.

Att sälja hundvalpar är inte jättelätt och det kan ju tänkas att de kontaktar dig igen när de upptäckt hur svårt det är att hitta köpare. :)

*Delvis KL*
Att dra det juridiskt innebär ganska stor risk att det kostar mer än det smakar. Det är oftast DYRT och du (TS) har inget skriftligt avtal att hänvisa till.
Med andra ord, det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att du gått på en nit.

Det räcker att göra avbön och säga att man inte visste bättre (och givetvis inte upprepa det hela).

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 833
Senast: Otherside
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 184
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Jag har en 6 årig boxer som har kronisk tarmsjukdom. Hon har haft magbesvär sen hon var 6 månader gammal. Med rätt foder, medicin tycker...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 099
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka