S

Selma_

Jag köpte min kompis häst i våras. (har ridit hästen ett halv år innan köpet).
Och nu för en vecka sedan när jag skulle hämta henne i hagen kom hon i full galopp mot mig med slickade öron och försökte sparka mig. Hon gjorde så mot mig 4-5 gånger(stod även utanför hagen när hon gjorde så).
Dagen efter skulle pappa hjälpa mig, då var hon lika dan men lugnade ner sig till slut. Så pappa kunde stå och klappa henne, men helt plötsligt går hon bara förbi och sparkar honom!
Hon har aldrig gjort så innan, hon har inte velat komma in i stallet, men aldrig försökt sparka någon. Och när hon inte har velat komma in, får man antingen ta in den andra hästen eller 'godismetoden'. Hon har alltid fått beröm och godis när jag har fått in henne, (även den andra hästen!)
Hon sätter nu vinterpäls, kan de bero på det?
När hon brunstar märker man inte det, hon är alltid glad och sälskapssjuk, visst är hon sprallig och lite svår och rida, men jätte go annars!
Om hon inte skärper sig, kanske vi måste ta bort henne :(

Skulle bli jätte glad för svar!:)

Sv: Hjälp!

Är inte helt hundra på vad du vill ha svar på. men jag skulle börja med ledarskapövningar med en sån häst. Och se till DU verkligen är ledaren. Så fort du nämrar dig häsen, inbilla dig att DU äger världen, ggå in en roll, lek lite skådespelerska. Låt aldrig hästen komma nära dig, såvida du inte sagt det är ok. Låt den absolut inte knuuffa o buffa i NÅN sistuation. Det hjälpte på min tjej som var lite dominant.
Om jag hade vågat hade jag jagat bort hästen då den kommer älgandes och är arg, så skulle en annan häst ha gjort.
Inget utförligt svar det här, men hoppas det kan vara till nån nytta. Tänk på att den som bestämmer vart den andra sätter fötterna är ledaren. Så DU bestämmer över din hästs fötter så att säga. Flytta framdel,bakdel från marken, hästen ska ska gå undan i tryck åt ALLA riktningar.

Sv: Hjälp!

Sluta ge henne godis och be din kompis som känner hästen om hjälp, börja för allt i världen inte med några ledarskapsövningar! Se till att du har handskar och hjälm när du hanterar hästen, en olycka händer så snabbt! Sätt tydliga gränser i all hantering och befäst "nej" när du hanterar henne.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 745
Senast: Häst_
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 379
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 600
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka