F

Fold_Nathalie

Hej!
Nu har jag blivit ombedd att rida en omusklad, fet häst som är riktigt hård i munnen.
Hon drar och lyssnar inte på hjälper är het och vill inte sakta av, jag har inte ridit en häst som hållt på såhär innan, så innan jag börjar tänkte jag höra med er hur jag ska göra.

Tacksam för svar :)

Sv: HjÄlp!

Använd ett hackamoore, betslar du upp kommer hästen att bli hårdare i munnen och med tränsbett kan ni båda skada er om hästen sticker..

i träningsväg är det bra med tempoväxlingar och träna hellre två korta pass (ett ridpass och ett löshopp/löslongering/longering/tömkörning) än ett långt träningspass varje dag.. se till att anpassa foderstaten efter hästens idealvikt..

Använd ett hackamoore, betslar du upp kommer hästen att bli hårdare i munnen och med tränsbett kan ni båda skada er om hästen sticker..

i träningsväg är det bra med tempoväxlingar och träna hellre två korta pass (ett ridpass och ett löshopp/löslongering/longering/tömkörning) än ett långt träningspass varje dag.. se till att anpassa foderstaten efter hästens idealvikt..

Ja, det verkar ju vettigt, men hackamoore är inget som finns i stallet och ägaren tror på att använda skarpare bett istället.
Och jag har liksom aldrig förstått hur jag skriver foderstat, några bra sidor att rekommendera som räknar ut?

Kolla analys på höet/hösilaget sen kan du gå in på nutrina. Eller andra sidor och beräkna, finns även gratisprogram.

Variera ridningen mycket, gör saker som hästen tycker är kul också, istället för att harva runt i paddocken jämt. Hur är h*n på en uteritt? Fortfarande lika svår? Ut i skog och mark, låt h*n lyfta ordentligt på benen, klättra lite upp och ner, bygger bra muskler. Kom även ihåg att muskler byggs i vila!

Tycker även ni ska ta hjälp av en instruktör, för bådas bästa.

jag hade kollat igenom fodret, och sen först bara ridit på ridbanan tills jag lärt känna hästen och hittat dess start och stopp knappar,hade dock mycket tempo växlingar och sett till att hästen får jobba hela tiden. efter det så hade jag ridit ut och tränat intervaller med häst sällskap före så att den tjocka hästen inte får för sig att springa iväg.

Hon drar och lyssnar inte på hjälper är het och vill inte sakta av, jag har inte ridit en häst som hållt på såhär innan, så innan jag börjar tänkte jag höra med er hur jag ska göra.
om hästen inte vill sakta av så fortsätt att trava/gallopera den och jobba ihop den på t ex voltspår, då lär den sig att den inte kommer undan jobbet fortare bara för att den drar iväg lite.

sen varje rid pass innan du börjar trava igång hästen så kan du jobba igång hästen i skritt med massor av volter, serpentiner, skänkelvikningar, göra halt, rygga osv så att du kan känna att hästen lyder dina hjälper och att du får stopp på den innan du börjar trava.

Senast ändrad:

Feta hästar mår bra att mycket skrittmotion, gärna i skog och mark så den får koncentrera sig på var den sätter fötterna istället för att bli stark och sticka. Men som Buck säger, börja på ridbanan, din egen säkerhet är viktigast.

Är inte säkert att den blir mer lydig på just hackamore. En del blir väldigt känsliga och fina, medan andra hästar kan bli precis hur starka som helst på det. Blir hästen stark och dragig, försök hålla om med skänkeln (automatiskt vill man ju släppa skänkeln och bara dra i tyglarna) och aktivera den för att undvika dragkamp. T.ex. gör halt eller en avsaktning var 10:e meter, rid serpentiner eller ställ hästen växelvis åt höger och vänster.

Ang foderstat så behöver den antagligen bara grovfoder (hö, man kan även komplettera med halm att tugga på) och litegrann kraftfoder så den äter upp sina mineraler.

Hej!
Nu har jag blivit ombedd att rida en omusklad, fet häst som är riktigt hård i munnen.

Tacksam för svar :)

Är den kollad i munnen?

Är munnen ok så tkr jag du ska träna mkt avsaktningar och igångsättningar, träna träna träna, det är de enda sättet att få bort ett sådant beteende om hästen är frisk.
När du rider så se till att alltid hitta på nåt, öppna, sluta skänkelvikning, öka samla, volter, halter, halvhalter. Då blir inte hästen uttråkad och du tränar upp lydnaden samtidigt.
Jobbigt? Ja! Men det ger resultat,

Hej!

Jag blir lite osäker om du ens ska rida den? Du är inte van vid hästar som beter sej så, kan du säja om den gör så för att den inte förstår eller om den bara är fruktansvärt ouppfostrad?

Jag hade börjat om helt med hästen, först från marken, lär känna med promenader (långa) så den blir av med lite energi. Öva halter och igångsättningar för rösten. Sen hade jag longerat/tömkört, fortfarande med fokus på övergångar och lydnad. Detta brukar hjälpa hästen att lita på sin ryttare, samt att ni lär er ett gemensamt språk att använda.

När du sen ska upp och rida skulle jag börja på inhägnat område (så den inte drar och du ramlar av) och börja med skritt/halt övergångar tills den lyssnar på det ordentligt. Sen kan du lägga till styrning (själv gillar jag Kyras ABC (du kan ju låna hennes bok och läsa). Se hela tiden till att hästen lyssnar och belöna varje lydnad med eftergift- var extremt noggrann med belöningen både för skänkel och hand.

Jag har struntat i formen helt och varit nöjd att hästen lyssnade på mina hjälper. Dessutom hade jag relativt omgående tagit ut en bra tränare som kunde hjälpa till och kolla så jag inte gjorde några dumma fel.

När hästen lyssnar på hjälperna utan att hänga i handen och försöka dra/hetsa upp sej, hade jag skrittat ut i skogen, gärna på långa turer i kuperad terräng, så häst får tänka mer än bara ramla på.

När det känns tryggt och oproblematiskt hade jag lagt in trav uppsuttet och till slut även galopp.

Hela denna process går naturligtvis mycket fortare med en tränare som kan titta och rätta:-)

Lycka till!

/Lavinia, som ridit såna hästar, alltid börjat om och fått hästarna att bli jättefina:-)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama