Sv: Hjälp

Jag skulle avvakta några dagar, spola av med bara vatten och låt det vila, kanske har du använt för mycket olika saker (lactacyd, olja+vitlök OCH aloe vera), låt fötterna vila från det. Är hästen varm om fötterna? Temp?
Jag tycker inte det ser så hemskt ut, blir ju värre när det är så där uppluckrat men om den inte verkar öm eller så av det så har den väl helt enkelt tappat lite hår sen blir det blött och så blir huden lite äcklig av all väta.

Okej. Då är det antagligen något annat från grunden, antingen hage lr mat.
Kanske något medel som orsakat själva hårbortfallet, men något annat som är grundanledningen..
Om det har pågått under en tid så tycker jag nog du ska fundera på hag och foderbyte och kontakta en veterinär som kan kolla på det (IRL alltså, inte via internet)

På bilderna du visade stod hästarna i mkt lera och åt. :cool:
Men det kanske bara var just då..

Vetten ska besikta honom på fredag så därför skickade jag bilderna så hon kunde kolla upp det om hon inte visste vad det var.

De fick äta ute eftersom jag skulle ta kort på honom. Blev för mörkt i vindskyddet..

Vad vi vet har han inte fått betfor förut kan ju vara där ifrån reaktionen kommer. Men betforn har jag för tillället slutat med tills all sk*t är borta, för att vara på den säkra sidan. Sen har han fått samma mat som han fått hos tidigare ägare.. Hmm nej nu ljög ja! Han fick Hippo harmoni ett tag hos mig. Men nu sen en tid får han samma som tidigare.

Har du använt alla medel på hästen innan så du med all säkerhet VET att det inte kan ha varit något i medlet som gett en reaktion? Jag tänker nämligen som Vita att det är någon form av allergi. Har själv varit med om början på det där när jag använde liniment blue på ena hästen. Hon har aldrig visat någon reaktion på något medel förrän jag smetade detta på benen.

Sköljmedel är för övrigt inte heller speciellt farligt då många använder det på sina kläder men trots det får jag ganska rejäla reaktioner av vissa sorter så det där är ju himla olika från individ till individ. Därav frågan om du provat alla medel tidigare.

Har inte användt några medel alls tills jag upptäckte muggen och då hade han redan denna utbucktning.

Fått svar från vetten. Hon tyckte inte att det såg så allvarligt ut så länge han inte är hallt och det är han ju inte. Hon ska titta på det på Fredag.

Fast om det vore foderrelaterat - du tror inte hästen borde få fler allergiska reaktioner?
(Och inte bara ner vid hovarna/muggområdet)

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
14 191
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar