JessicaM

Trådstartare
Vad är detta??

Bild10779.jpg

Senast ändrad:
Sv: Hjälp

H*n har nog skrapat i bara. Inget blod?? Är det vita nåt du har tvättat med typ tvål eller är det talg från huden?

H*n har nog skrapat i bara. Inget blod?? Är det vita nåt du har tvättat med typ tvål eller är det talg från huden?

Jag har smörjt in med aloe vera (vit kräm)
Inge blod

Från början:
Upptäckte mugg på alla 4 + på ena benet hade han den här bölden och lite förstorad kronrand på alla 4.
Tog olivolja med vitlök i 2 dagar (men inte vid kronranden!) + tvättar med Lactasyd, all mugg nästan borta.
Började med aloe vera propolis + tvättar med Lactasyd.

Nu har han såhär på alla 4 ben!! :cry:

Du förstår väl själv VAD det är som har hänt?

Låt bli hästens stackars ben nu. Tvätta BARA med vatten om hästen är smutsig. INGA salvor eller medel förrän det har läkt igen!!! (utom möjligtvis något extremt ofaligt/mjukgörande)

Nej eftersom han var så innan jag började med olivolja + vitlök. och jag hade inte fram på hoven!

Jag menade inte specifikt det medlet. Du har använt någonting som är för skarpt, kanske något som inte blivit avtvättat ordentligt/alls.

Jag menade inte specifikt det medlet. Du har använt någonting som är för skarpt, kanske något som inte blivit avtvättat ordentligt/alls.

Lactasyd är inte för skarpt och efter jag tvättat med det så har jag sköljt och sköljt för att vara säker på att det inte skulle bli rester kvar.
Aloeveran är inte heller för skarp. Jag har varit jätte noga med hans ben! :mad:

Antingen det eller så har hästen stått i rent piss i flera dygn, men det tvivlar jag på ;)

Du har antagligen varit FÖR 'noga'.
Ofta är det bästa för hästen att bara använda sig av snälla medel (enbart vatten och ev någon snäll salva).
Hästen har ju tappat håret av en anledning, eller hur...

Hur tror du själv att det skulle kunna bli sådär annars?

Antingen det eller så har hästen stått i rent piss i flera dygn, men det tvivlar jag på ;)

Du har antagligen varit FÖR 'noga'.
Ofta är det bästa för hästen att bara använda sig av snälla medel (enbart vatten och ev någon snäll salva).
Hästen har ju tappat håret av en anledning, eller hur...

Hur tror du själv att det skulle kunna bli sådär annars?[/QUOTE

Du tror att det är vitlöken. Men varför hade han utbuktningen INNAN jag började med vitlöken då?

Jag är VÄLDIGT nogrann när jag mockar så han står absolut inte i piss!!

Är det någon som vet vad detta är??

Har mailat min vett med bilder men inte fått svar ännu..

Va de på alla 4 benen?

Om de inte är de så ser de nästan ut som om han har trampat sig, eller någon annan har trampat honom. Du vet om någon har sparkat en annan häst på kroppen så brukar de ju bli ett sånt märke som ser ut sådär.

Annars vet jag inte vad de är..

Hade den så på alla fyra + mugg, sedan började du med att behandla muggen och den är nästan borta nu?

Så illa ser det inte ut enligt bilden. Kan det vara boots som skavt eller ngt? Du har ju inte haft hästen så länge väl så det kan ju vara ngt från tidigare som nu lossnat... ev. blistring.

det är ju inget sår som syns så låt det vara så får du hoppas att det växer ut mörkt hår igen...

var noga med att tvätta händerna när du behandlat muggen så att huden inte blir mer irriterad bara.

N e j jag tror inte att det är vitlöken, jag tror att det är NÅGOT medel du har använt som har gjort att hästen har fått någon slags allergisk reaktion.

Är det det där du menar med "utbucktning"? :confused: Har hästen då haft det ett tag?
Det där är hår som har antingen blivit bortfrätt eller bortskavt!

Hur är det med hagen då? Den var ju väldigt väldigt lerig på en annan bild, om hästen står i leran och äter varje dag så kanske det påverkar den negativt på något sätt?

Ser inte så illa ut, om man håller det rent (med vatten) och torrt så läker det nog snabbt. Men om det inte skulle göra det måste man nog fort se över varför det inte gör det, inte roligt för varken ägare eller häst att ha det så.

Han hade utbucktning på ena benet och lite smått svullen på kronranden INNAN jag behandla honom med någonting..

Han har inte haft boots eller något som skavt.

Ja vi har leriga hagar, tyvärr. Men detta har ju blivit sämre o sämre medans det har varit fruset i backen..

De har ett vindskydd och det är där de äter sin mat. Torrt alltså.

Har du använt alla medel på hästen innan så du med all säkerhet VET att det inte kan ha varit något i medlet som gett en reaktion? Jag tänker nämligen som Vita att det är någon form av allergi. Har själv varit med om början på det där när jag använde liniment blue på ena hästen. Hon har aldrig visat någon reaktion på något medel förrän jag smetade detta på benen.

Sköljmedel är för övrigt inte heller speciellt farligt då många använder det på sina kläder men trots det får jag ganska rejäla reaktioner av vissa sorter så det där är ju himla olika från individ till individ. Därav frågan om du provat alla medel tidigare.

Okej. Då är det antagligen något annat från grunden, antingen hage lr mat.
Kanske något medel som orsakat själva hårbortfallet, men något annat som är grundanledningen..
Om det har pågått under en tid så tycker jag nog du ska fundera på hag och foderbyte och kontakta en veterinär som kan kolla på det (IRL alltså, inte via internet)

På bilderna du visade stod hästarna i mkt lera och åt. :cool:
Men det kanske bara var just då..

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
14 182
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar