S

straaawberry

hej jag har två promblem som jag behöver hjälp med :confused:

1) Hur tränar jag galoppombyten på bästa sätt? Min ponny kunde inte det alls, men nu kan hon iallafall komma i korsgalopp..

2) Min ponny är väldigt sne i höger varv, hur tränar jag upp den på bästa sätt?

1000 tack för alla svar (på förhand)

Sv: Hjälp x2

Kan ni göra enkla byten?
dvs galopp - skritt - galopp
Om inte så träna på det före du börjar med att göra riktigt byten.. det låter inte som om ni är redo för det.

Om hästen är sned så kan du först och främst ta ut en equiteraput som rättar hästen och sen så får du börja rida på ett annat sätt så du inte får tillbaka snedheten.

Ta hjälp av en tränare är nog det bästa tipsen.. Då kan du få hjälp med att rida bättre så snedheten försvinner och så att galoppombytena funkar bättre.

Om du själv inte har ridit mkt byten tidigare råder jag dig definitivt att ta hjälp av en bra tränare!!!
Att du lyckas få hästen i korsgalopp beror sannolikt på att baken inte är med (byter fram men ej bak) - inget att eftersträva, allt blir mkt lättare om det blir rätt från början och hästen byter rent.

Om du själv inte har ridit mkt byten tidigare råder jag dig definitivt att ta hjälp av en bra tränare!!!
Att du lyckas få hästen i korsgalopp beror sannolikt på att baken inte är med (byter fram men ej bak) - inget att eftersträva, allt blir mkt lättare om det blir rätt från början och hästen byter rent.

Ja! hon byter fram men ej bak, jag har tagit hjälp av en bom, och då bytte hon perfekt! Till hösten ska jag skaffa en tränare. :bump: :bow:

Om hästen är sned så kan du först och främst ta ut en equiteraput som rättar hästen och sen så får du börja rida på ett annat sätt så du inte får tillbaka snedheten.

Vad är en equiteraput ?

Tänker du ge dig ut och tävla dressyr i framtiden råder iallafall jag dig till att INTE börja med byten än. I dom lättare klasserna ingår det inte byten och har man då lärt hästen att byte så är det lätt att den byter självmant och då får du avdrag på poängen.
Jag gjorde själv samma misstag, min häst har väldigt lätt att byta och gör det mer än gärna. Så tex i LB:1 så är det ju galopp på diagonalen och då tyckte min häst att hon var sååååå duktig att hon bytte självmant istället för att sakta av till trav som man ska göra. MIn tränare tycker inte man ska börja öva in byten förrens man ska upp i dom klasserna.
Ta ut någon som korrigerar din hästs snedhet, sen är det bra att rida hästen rakriktat mycket så att hon bygger muskler på båda sidorna samtidigt istället för att sitta och nöta på volten.

Men framför allt, ta hjälp av en duktig tränare så löser sig allt med tiden.

Lycka till!!

Tänker du ge dig ut och tävla dressyr i framtiden råder iallafall jag dig till att INTE börja med byten än

Lycka till!!

Men jag ska inte tävla dressyr i framtiden, men jag behöver byterna i hoppningen och kanske gymkhanan (i gymnkhanan framförallt, men jag vet inte om jag ska träna henne i det eftersom hon är så stark.).
Jag ska ta hjälp av en bra tränare till hösten, inte i sommar för jag släppte henne på de evigt gröna ängarna igår :d ...
Tack för svaren, det betyder mycket. :bow: :bump:

Jag ska ta hjälp av en bra tränare till hösten, inte i sommar för jag släppte henne på de evigt gröna ängarna igår :d ...

Men det får vi verkligen hoppas att du INTE gjorde...isåfall lär du iofs inte behöva tränare till hösten ;)

('De evigt gröna ängarna' är ett annat namn för 'hästhimlen' :idea: )

Men det får vi verkligen hoppas att du INTE gjorde...isåfall lär du iofs inte behöva tränare till hösten ;)

('De evigt gröna ängarna' är ett annat namn för 'hästhimlen' :idea: )

Ojdå.. Förlåt, jag fick gissa mej fram. Jag menar sommarbetet såklart :o ..

Ett tips är att öva på att hästen ska lyssna på dig och inte dra iväg med dig. Dvs träna bort att hon inte blir så stark för dig. Det gör du nog bäst genom att någon hjälper dig med ridningen. En stark häst som inte går att stoppa är inte kul i gymkhana.

Det bästa för dig är är nog att öva lite mindre fart och lite mer "lydnad". Öva på att få övergångar rätt mellan halt, skritt, trav och när de sitter BRA så kan du ta in galoppen.

Vänta med byten, om du satsar på tävling i hoppning så gissar jag att din häst reglerar det ganska bra själv om det verkligen behövs. Mitt bästa tips skiljer sig inte mycket från andras: Skaffa en tränare.

Lycka till! :)

Ett tips är att öva på att hästen ska lyssna på dig och inte dra iväg med dig. Dvs träna bort att hon inte blir så stark för dig. Det gör du nog bäst genom att någon hjälper dig med ridningen. En stark häst som inte går att stoppa är inte kul i gymkhana.

Det bästa för dig är är nog att öva lite mindre fart och lite mer "lydnad". Öva på att få övergångar rätt mellan halt, skritt, trav och när de sitter BRA så kan du ta in galoppen.

Vänta med byten, om du satsar på tävling i hoppning så gissar jag att din häst reglerar det ganska bra själv om det verkligen behövs. Mitt bästa tips skiljer sig inte mycket från andras: Skaffa en tränare.

Lycka till! :)

Tack, det ska jag tänka på. Jag har tränat gymnkhana förut ett tag, men behöver nog mer träning, och ingen häst är omöjlig, man kan alltid träna bort det dåliga. :p

Om du promt ska träna byten inför hoppning så är markbom det bästa helt klart. Annars så är det bara att vara konsekvent och bryta av om hästen ligger i fel galopp så rätttar hon sig själv med tiden när ni fått mer rutin.

Lycka till!

Om du promt ska träna byten inför hoppning så är markbom det bästa helt klart. Annars så är det bara att vara konsekvent och bryta av om hästen ligger i fel galopp så rätttar hon sig själv med tiden när ni fått mer rutin.

Lycka till!

Ja, hon byter jättebra med markbom. Men jag har tänkt, och om jag ska ha byterna i hoppning, och hon byter perfekt med markbom (och ev. större hinder) , då behöver jag ju inte oroa meej. !! :rofl: :idea:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
935
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar