Hjälp! X-full quarter bom?

P

Pargos

Alltså, nu har jag letat med ljus och lykta på varende sajt efter en bra westernsadel (reining) gärna show men inget måste, men som ska vara i x-full quarter bom... men utan resultat!
Var kan man hitta en sån? Nån som vet?
Min nuvarande sadel ligger väldigt tajt framtill, och är full q-bom, så jag antar att han måste byta upp sig till x-full, för så stor är väl inte skillnaden mellan olika märken eller?

Sv: Hjälp! X-full quarter bom?

Det kan vara rätt stor skillnad på olika märken. Continental har sadlar med x-fq bom. Finns på tyska e-bay och bonanza.

Aha! Tack, då ska jag kolla där...!
Kanske vore värt att kolla full q-bom också då, ifall märkena passar olika... :)

Som Ginne sa kan det va en jäkla skillnad mellan märken men också INOM märken :eek: Jag hade en rocking R reiningsadel med full quarter bom på min häst förut som började klämma framtill, då tänkte jag precis som du att jag måste ha en x-full quarterbom. Men ta mig tusan, jag testade min tränares rocking R showsadel med full quarterbom och den satt ju som en smäck! Klämde inte alls utan kändes tvärtom som att hästen till o med skulle kunna muskla upp sig lite till utan att den börjar klämma. Så det är verkligen en djungel det här :cool: Det enda som verkar funka är att prova, prova, prova tills man hittar en som känns bra.

Ok, vilken tur för mig eftersom det verkar svårt få tag på x-full... hoppas hitta nån sadel som passar snart! Och nån som vill köpa min gamla! :bump:

Det är inte så att den är för bred så att den tippar fram och klämmer?
Det är SÅ vanligt att folk tror att sadeln är för liten, när den egentligen är alldeles förstor.
Kan inte tänka mig att din arab ska ha x-full.. Om det nu är till den som den ska vara!:)

välkomen till sadeldjungeln ;)

Skiljer nått enormt!!!
Har en dakota m fullqh bom (liten) som inte passar någon av mina damer.

Efter mycke letande hittade jag en Double C classic reiner till mitt större sto. Den ligger nästan helt bra på henne men jag hade önskat att hitta en med mera svängd bom. Jag hatar värkligen denna sadel. Jag sitter som skit i den men vad gjöra när de är de bästa jag hittat till hästen.

Innan jag beställde unghästens nya sadel gjorde jag en mall via en amerikansk sida på nätet för att iaf ha lite mer koll på om den alls skulle passa. Denna sadel som jag hittat via mallen ligger super. Men hon har ju o andra sidan en lätt rygg o hitta till. Behöver de lite andra vinklar på bommen så blir de genast svårt. Jag e glad att jag ska gå utbildning snart då de gäller sadlar. För de är en djungel och med en dålig sadel får man mega problem.

Det finns storlek/märke som kallas/heter Draft Horse, googla så kanske du får upp nåt.

Det är inte så att den är för bred så att den tippar fram och klämmer?
Det är SÅ vanligt att folk tror att sadeln är för liten, när den egentligen är alldeles förstor.
Kan inte tänka mig att din arab ska ha x-full.. Om det nu är till den som den ska vara!:)

Oj nu blev jag osäker... för den lättar liksom i bak när den ligger på honom utan ryttare... Ånej hur ska jag nu veta! :confused:
Men han är inte ren arab, utan korsning arab/hbl och rätt bred om bogarna nu... Men samtidigt tyckte jag själv att det verkar märkligt om han ska ha den största sadel storleken, för vad ska då t.ex ett kallblod ha som garanterat är bredare än min kille...

välkomen till sadeldjungeln ;)

Skiljer nått enormt!!!
Har en dakota m fullqh bom (liten) som inte passar någon av mina damer.

Efter mycke letande hittade jag en Double C classic reiner till mitt större sto. Den ligger nästan helt bra på henne men jag hade önskat att hitta en med mera svängd bom. Jag hatar värkligen denna sadel. Jag sitter som skit i den men vad gjöra när de är de bästa jag hittat till hästen.

Innan jag beställde unghästens nya sadel gjorde jag en mall via en amerikansk sida på nätet för att iaf ha lite mer koll på om den alls skulle passa. Denna sadel som jag hittat via mallen ligger super. Men hon har ju o andra sidan en lätt rygg o hitta till. Behöver de lite andra vinklar på bommen så blir de genast svårt. Jag e glad att jag ska gå utbildning snart då de gäller sadlar. För de är en djungel och med en dålig sadel får man mega problem.

Vad bra att du ska gå utbildning! Då kan du lära alla oss andra sen! :banana:
Men man blir verkligen smått tokig, i synnerhet som det inte direkt ligger en westernsadel-butik här i närheten så man kan åka dit och prova hej vilt, utan måste beställa via nätet... :(

Det finns storlek/märke som kallas/heter Draft Horse, googla så kanske du får upp nåt.

Tack! Ska kolla! Tänk om man ägnade lika mycket tid åt alla sysslor man BORDE göra, som jag nu lägger på att surfa kvällarna i ända efter ny sadel... :D

Oj nu blev jag osäker... för den lättar liksom i bak när den ligger på honom utan ryttare... Ånej hur ska jag nu veta! :confused:
Men han är inte ren arab, utan korsning arab/hbl och rätt bred om bogarna nu... Men samtidigt tyckte jag själv att det verkar märkligt om han ska ha den största sadel storleken, för vad ska då t.ex ett kallblod ha som garanterat är bredare än min kille...

Ja lättar den bak och trycker fram så är nog risken att den är för stor större.
Jag har alltid trott att det är enkelt att prova ut westernsadlar, enda tills jag åkte till en gubbe som sysslar med det med min häst. Och min sadel var för stor, trots att jag trodde att den var för liten.
Han provade ut en sadel som jag skulle, enligt mitt öga, säga att den INTE ligger bra, att den skulle vara för trång.

Men VILKEN skillnad på hästen! Hans sadeltvång försvann, hans rörelser är HELT annorlunda. Och nu bara två veckor efter har han börjat muskla ryggen, som vi har haft problem med i evigheter!
Hädan efter tänker jag aldrig mer prova ut en sadel utan sadelutprovare!:D

Ja lättar den bak och trycker fram så är nog risken att den är för stor större.
Jag har alltid trott att det är enkelt att prova ut westernsadlar, enda tills jag åkte till en gubbe som sysslar med det med min häst. Och min sadel var för stor, trots att jag trodde att den var för liten.
Han provade ut en sadel som jag skulle, enligt mitt öga, säga att den INTE ligger bra, att den skulle vara för trång.

Men VILKEN skillnad på hästen! Hans sadeltvång försvann, hans rörelser är HELT annorlunda. Och nu bara två veckor efter har han börjat muskla ryggen, som vi har haft problem med i evigheter!
Hädan efter tänker jag aldrig mer prova ut en sadel utan sadelutprovare!:D

mycket intressant sidekick!!! Önskar att jag med hade hittat någon sån. Men här uppe växer de ju inte på träd. Visst finns de de som kan en hel del om andra sadlar men inte western. :( Kan man kanske få ett litet PM: tips på vem o vart du varit.

Vad bra att du ska gå utbildning! Då kan du lära alla oss andra sen! :banana:
Men man blir verkligen smått tokig, i synnerhet som det inte direkt ligger en westernsadel-butik här i närheten så man kan åka dit och prova hej vilt, utan måste beställa via nätet... :(

Det är samma för mig. Här uppe i norr finns de inte mycke hjälp att få när det gäller sadlar och inte några butiker heller för den delen. Så där är vi i samma sitts med de där o beställa från nätet. Därför e jag kanon glad att de ska ingå i min utbildning som jag börjar i februari så man kanske får lite mer vetskap ska suga åt mig all info som en svamp. Som en god vän till mig sa -det är inte bra med försmå skor men inte förstora heller ;) & det är så sant som de vart sagt.

Nu har jag idag beställt en sån där sadel-utprovar-mall... ja om ni vet vad jag menar... från en butik som samarbetar med Continental/Pullman, så nu j-klar ska vi få en bra sadel hoppas jag!! :bow:
Undrar mest bara var jag ska hitta pengar till sadeln, en Pullman är ju inte direkt gratis... :D Men men, det löser sig hoppas jag, annars får jag väl råna en bank!

Att samma märke och storlek skilljer sej från sadel till sadel, beror säkert på att dom är handgjorda. Den ordinarie sadelstopparen kanske är sjukskriven i en vecka och då kommer det in en vikarie som inte stoppar likadant. Ett hantverk blir ju sällan edentiskt med det förra.

Fast westernsadlar har ju ingen stoppning, och bommen formgjuts väl? Vad som menades var nog att det kan skilja mellan olika modeller av samma märke. Varje modell olika bom :idea:.

Finns det ngn häst som drar bredare sadel än en fullt musklad ökenråtta?!
Lägger jag en av mina sadlar på stallet ardenner så är den bjässeförstor....hmm och alldeles för kort.

FPL

Liknande trådar

Western Vilka märken ska jag kika efter om jag är vill ha en riktigt vid bom? Jag vet ju att simcos draft horse modell finns, men har inte...
Svar
18
· Visningar
3 775
Senast: Egonson_
·
Western Ärvde en begagnad westernsadel till min häst,eftersom han har sadeltvång så visste jag inte om det skulle funka öht,men han var väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
6 588
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 750
Senast: IngaLena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka