HJÄLP! Vuxen katt rädd för kattungen!

M

moontje

Ja, nu är det så att vi har haft en katt, Simba, sen hon var kattunge, hon är nu 2 år. För 2,5 veckor fick vi en kattunge, Summer. Hon är nu cirka 11 veckor (Jag vet att hon flytte för tidigt).
I början 'blåste' katterna och morrade dom åt varandra och var rädd för varandra. Vi har även en hund Karin. Karin är en jättesnäll hund och ville slicka Summer och gosa med henne, men Summer var jätte rädd, men nu har hon äntligen börjat acceptera karin lite.
Men Summer och Simba.... :crazy: Summer är jätte nyfiken och följer efter Simba, hon smyger och gömmer sig och kollar på henne, och ibland sätter hon sig ner bakom Simba när hon äter. Simba är ute nästan hela dagen, hon kommer bara in för att äta och på kvällen oftast.
Men när hon ser Summer vågar hon inte gå in.
Simba gillar Summer inte alls, jag tror att hon är rädd för Summer.
Simba blåser och morrar åt Summer hela tiden, och ibland morrar Summer tbx..
Idag satt Summer emmellan nånting (vet inte vad det heter) och Simba satt ovanpå, jag hörde dom morra osv åt varandra. Sen gick Simba därifrån och när jag försökte ta Summer började hon mjaua som om hon hade ont, trodde hon satt fast med foten eller något så jag släppte och försökte få loss henne. Men då kom Simba springande och hoppade på Summer och blåste och morrade och ja, som hon hon attackerade Summer :eek:
Drog bort Simba och hälde i henne en stund, sa 'fy!' osv och 'slängde' sedan iväg henne.

Tror att Summer har blivit lite rädd för Simba nu också.. men hon är fortfarande väldigt intresserad..
Vet inte vad jag ska göra :crazy: Snälla, hjälp mig!
 
Sv: HJÄLP! Vuxen katt rädd för kattungen!

Försök slappna av och busa gosa med Summer så kommer Simba att lugna ner sig med tiden. Summer är ju en vild inkräktare på hennes revir. Försök att vara som vanligt med Simba. Hon behöver uppmärksamhet för att inte bli avundsjuk på Summer.
 
Sv: HJÄLP! Vuxen katt rädd för kattungen!

Tack :)
Okej, men hur lång tid kommer det ta tills Simba accepterar Summer då?
Ska vi försöka ha Simba inne mer så dom kan vänja sig bättre?
Förresten så är det båda honor :p Även Simba som har ett killnamn xD
 
Sv: HJÄLP! Vuxen katt rädd för kattungen!

Och Simba är steriliserad :p
 
Sv: HJÄLP! Vuxen katt rädd för kattungen!

de kan ta länge om man har otur, vet de som hållig på 6mån-1år innan katterna acceptera varandra..
 
Sv: HJÄLP! Vuxen katt rädd för kattungen!

Min omplacerings katt Hilda tyckte att mina två kattungar var jätteäckliga små kryp. Hilda är ca 4år och steriliserad. Idag åt hon från samma fat som en av kattungarna och för någon dag sedan blev hon uppläxad av min gamling Hadde (13). Oftast om man låter dem få sköta det själva och ge det lite tid brukar det lösa sig.

Brukar du leka med Simba t ex snöre och toapapper? Brukar fungera med att katterna turas om att leka lite.
 
Sv: HJÄLP! Vuxen katt rädd för kattungen!

Låt dem vara och hoppas att det löser sig och går bättre än det gjorde för oss.

Min stereliserade honkatt flyttade ut en hel sommar när vi tog hem en kattunge och har sedan dess varit ute flera månader i sträck varje sommar. På vintrarna i början fick vi ha katterna i varsinna rum när vi inte kunde ha koll på dem då det hände att de slogs. När hon kommer in till hösten får hon nog somna in eftersom hon inte mår nå bra alls. :cry:

Jag tror en anledning till att det gick så dåligt var att kattungen togs för tidigt från sin mamma (8 veckor) så han hade inte fått lära sig "kattvett" och respekterade inte när min katt sa ifrån.

lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 598
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 275
Senast: Praefatio
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp