Hjälp, vill inte gå utan sällskap!

S

smiling_sun

Nu börjar jag blir riktigt trött på det här. Jag har en halvblodsvalack på 5 år, som inte kan gå ut i skogen utan sällskap. Vi har tränat så mycket, men inget funkar. Ibland gör han det, men oftast inte. Idag tänkte jag att jag skulle tömköra en liten runda på 15 min runt stallet och sen gå in i ridhuset, det är bra som uppvärmning. Men vi kom inte längre än 150 m från stallet (han ser fortf stallet och hästarna i hagarna bredvid). Då börjar han bli motvillig och vill vända. Jag försöker göra så att han INTE vänder. Han får gärna stå och titta, men inte vända/kasta sig om. Istället börjar han backa. Okej, då backar vi då. Jag backade han tills han tyckte det var jobbigt, och lite till. Ber han att gå fram, och han går ca 10 steg, för att sen göra samma sak igen. Gör allt för att kasta sig om och sen bocka iväg mot stallet. Jag försöker hålla mig lugn och inte bli upprörd, men efter 45 min börjar tålamodet ta slut. Då börjar jag bli lite arg, då blir han ännu mer förbannad, och sparkar, stegrar och bockar. Han slet sig nästan 2 ggr. Börjar få väldigt bra koll på tömmarna :smirk: . Efter 1 timme, fortfarande på samma plats, och båda två lika envisa, börjar han stegra sig högre, bocka högre och blir mer o mer frustrerad över att han inte får som han vill. Då har gjorden och ridtäcket kommit på sned av alla hans språng, så jag var tvungen att vända hem, gråtfärdig. Han gör alltid såhär. Värst är han när han vet att det är fodringsdags i stallet. Hur ska jag göra? Har man sällskap går han alltid, och gärna först, han är alltså inte tittig. Nu fick jag reda på att speciellt den rundan som jag ville gå, så är det en plats där där dom tar bort alla hästar som tas bort på gården, även en älgkalv har för ett tag sedan blivit skjuten där. Men han gör såhär var vi än ska gå. Vad ska jag göra? Jag kan inte alltid ha sällskap med mig. Jag är arbetslös och de andra i stallet jobbar och kommer senare än mig, och jag vill ju ut i skogen medans det är ljust. Ska jag kontakta NH-tränare? Är så trött på detta nu, och jag har försökt få honom att kunna gå lugnt i skogen själv sedan han var 1 år gammal... Orkar snart inte längre.. :cry:

Sv: Hjälp, vill inte gå utan sällskap!

Har tyvärr inga bra tips men tänkte bara tala om att du absolut inte är ensam. Min häst gjorde exakt likadant i hela sitt liv, fick aldrig ur honom det... Men han var världens goaste i alla fall!
Ser dock fram emot svar på din fråga ifrån andra som kanske har några lösningar.

Oj lät inte bra! :crazy: Men man tycker ju att eftersom han är så pass ung fortfarande, så borde det finnas en chans att det ska kunna gå. Eller? Jag som älskar att rida ut själv... Väldigt jobbigt med en häst son HATAR det! :(

Hej!

Ge inte upp!!! Det ÄR jobbigt jag vet!!
Själv har jag en Nordsvensk/Adrenner som ridhäst och han ursäkta uttrycket "jävlades" en hel del med mig på samma sätt tidigare..
Jag gjorde som du backade han,sen lät jag honom backa tills han backade på nått, sen tog han ett par steg fram och backade igen (kul) :mad: I vilket fall efter MÅNGA uppgivna försök gav jag mig den på att han skulle fram. Jag snurrade med honom tills han tyckte att jag var riktigt tramsig (han började bocka och småsparka) då backade jag honom (vet egentligen inte varför men det gjorde jag iallafall) sen snurrade jag ett antal varv till och gick framåt, men bara ett par steg och sen stannade jag honom och berömde sen backade vi igen testade att gå fram och gick han inte då så snurrade vi igen!!

Jag vet inte om det funkar på din lilla pålle men det kan vara värt ett försök :)

//Ruffus

Skulle kanske säga oxå att efter den behandlingen så gick han framåt, (han ville väl inte bli mer snurrig i huvvet)
:)

Har inte testat det, men efter erfarenhet av att backa min häst så vet jg att han blir nästan farlig när han blir upprörd.. Tyvärr. Det är därför jag föredrar att tömköra, då jag är van vid det och har bra koll på tömmarna och kan lätt reglera honom ifall han vill vända. Men man kanske skulle testa... Hur lång tid tog det för dig?

Inga fler som kan svara?

sara81johansson skrev:
Har tyvärr inga bra tips men tänkte bara tala om att du absolut inte är ensam. Min häst gjorde exakt likadant i hela sitt liv, fick aldrig ur honom det... Men han var världens goaste i alla fall!
Ser dock fram emot svar på din fråga ifrån andra som kanske har några lösningar.
visst är det jobbigt!
min häst gör också sådär, men jag har tyvärr inte heller något svar...

Kan du leda honom framåt istället? Eller följer han inte dig framåt när du leder heller?

Om jag tömkörde och skulle få sådana problem så skulle jag leda bort för att sedan tömköra hem, sedan prova leda bort en bit fortsätta rundan och sedan hem har det gått bra då räcker det ställ in honom i boxen eller släpp ut honom i hagen igen.

Vore jag arbetslös skulle jag göra det 2 ggr om dagen olika rundor med kanske en paus på 2 timmar emellan korta rundor som går bra och det ska vara lugnt. Men det förutsätter att du ö.h kan leda honom ut...

Jag har inte heller så många råd att ge dig, men jag har en häst som är ungefär som din. När man rider ut med andra är han hur lugn som helst, men själv vill han vända hemåt helda tiden och går och är rädd för i princip allting.

Men det bästa är nog att inte rida ut själv eftersom det är säkrare att rida ut flera, och då kan ju ni vänja er med varandra och lära känna varandra först, innan man börjar rida ut själv.

Usch det låter inge kul alls!
Min häst testade mig en hel del i början och ville inte gå, utan tvärvände och brallade hemmåt.

Det bästa för dig vore om du hade någon person som kan följa med när du ska ut (till fots alltså) Antingen så går ni båda, jag skulle hellre leda än att tömköra eftersom jag är livrädd för att hästen ska trassla in sig i tömmar osv.
Men att en leder, och den andra kanske försöker driva på lite bakifrån.
Och börjar han vända och bråka, och du inte får honom att gå ifrån stallet, så prova backa honom från stallet. Beror ju lite på hur han reagerar.

Har själv aldrig provat NH, men har du en bra NH tränare kan det kanske vara värt att prova.

Hoppas ni kommer över det här. Men det gäller att inte ge upp.

Min häst är ungefär sådan :angel: Men jag och min pappa brukar gå ut och gå med honom och det brukar gå bra. Första gången var han tokig! Men nu har han blivit bättre och bättre och när vi sedan tog hjälp av en som kunde mycket om NH så går det knappt och känna igen honom :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar