S
smiling_sun
Nu börjar jag blir riktigt trött på det här. Jag har en halvblodsvalack på 5 år, som inte kan gå ut i skogen utan sällskap. Vi har tränat så mycket, men inget funkar. Ibland gör han det, men oftast inte. Idag tänkte jag att jag skulle tömköra en liten runda på 15 min runt stallet och sen gå in i ridhuset, det är bra som uppvärmning. Men vi kom inte längre än 150 m från stallet (han ser fortf stallet och hästarna i hagarna bredvid). Då börjar han bli motvillig och vill vända. Jag försöker göra så att han INTE vänder. Han får gärna stå och titta, men inte vända/kasta sig om. Istället börjar han backa. Okej, då backar vi då. Jag backade han tills han tyckte det var jobbigt, och lite till. Ber han att gå fram, och han går ca 10 steg, för att sen göra samma sak igen. Gör allt för att kasta sig om och sen bocka iväg mot stallet. Jag försöker hålla mig lugn och inte bli upprörd, men efter 45 min börjar tålamodet ta slut. Då börjar jag bli lite arg, då blir han ännu mer förbannad, och sparkar, stegrar och bockar. Han slet sig nästan 2 ggr. Börjar få väldigt bra koll på tömmarna :smirk: . Efter 1 timme, fortfarande på samma plats, och båda två lika envisa, börjar han stegra sig högre, bocka högre och blir mer o mer frustrerad över att han inte får som han vill. Då har gjorden och ridtäcket kommit på sned av alla hans språng, så jag var tvungen att vända hem, gråtfärdig. Han gör alltid såhär. Värst är han när han vet att det är fodringsdags i stallet. Hur ska jag göra? Har man sällskap går han alltid, och gärna först, han är alltså inte tittig. Nu fick jag reda på att speciellt den rundan som jag ville gå, så är det en plats där där dom tar bort alla hästar som tas bort på gården, även en älgkalv har för ett tag sedan blivit skjuten där. Men han gör såhär var vi än ska gå. Vad ska jag göra? Jag kan inte alltid ha sällskap med mig. Jag är arbetslös och de andra i stallet jobbar och kommer senare än mig, och jag vill ju ut i skogen medans det är ljust. Ska jag kontakta NH-tränare? Är så trött på detta nu, och jag har försökt få honom att kunna gå lugnt i skogen själv sedan han var 1 år gammal... Orkar snart inte längre..