Hjälp vilken ras passar in på min beskrivning?

2012maj

Trådstartare
Jag har haft hund tidigare.
Vill ha en hund som vill följa med ut på promenader, åka skidor, träna lydnad och tex. spår osv. Är en rätt aktiv person som tycker om att jobba och träna med hunda! Hunden ska vara arbetsvillig. Den ska inte kräva speciellt mycket pälsvård. Storleken spelar egentligen ingen roll men inte allt för stor och stark då jag själv bara väger 46 kg ;) Men inte heller en riktig arbetsnarkoman, 1-2 timmars motion per dag utöver kisspauser är vad jag kan erbjuda. Kommer kunna släppa hunden lös ibland under promenaden då jag också kommer träna lydnad. Gå kurser på klubben kommer jag också att göra.

- Vad är det för ras jag söker? Har varit lite sugen på amstaff men också pumi, väldigt olika raser..så jag tror att jag behöver lite hjälp från någon som tror sig veta vilken ras som passar mig:)

Sv: Hjälp vilken ras passar in på min beskrivning?

Finsk lapphund? De har mycket päls, men kräver inte mycket pälsvård. Sociala och lättsamma hundar som har tydlig on/off-knapp och är himla trevliga att ha runt sig.

Finns många raser som passar in på din beskrivning så jag passar på att slå ett slag för "min" ras, dansk/svensk gårdshund!

Med min tränar jag lydnad, spår och ska börja med agility. Hon hänger med mig på allt jag hittar på och är världens bästa kompis. Hon är otroligt rolig att träna med eftersom att hon är så himla följsam och lättlärd.
När vi är hemma och tar det lugnt ligger hon gärna tätt intill i soffan och myser! :love:

Det är ingen pälsvård alls på dom men istället uppskattar många ett varmt täcke på vintern.

aska14.jpg

Låter som många raser skulle passa alldeles utmärkt.

Mina golden exempelvis skulle trivas utmärkt. Särskilt om lite apportering skulle stoppas in på hobbynivå. :)

Vad tycker du om för typ av temperament på hunden? Lugn, lydig, sprallig, självständig, ett energiknippe, kelgris? Hur är du som person och hur lever du - jobbar hela dagarna? Är mest hemma på helgerna? Är ute från morgon till kväll? Umgås mycket med folk som inte har hund eller är hundvana? För att det ska bli så bra som vanligt ska hunden likna dig. Alla hundar gillar att vara med ut på promenad eller på skidturen och att vara med och träna och göra saker med dig. Det är den tiden som du inte gör detta som du ska inrikta dig på - alltså den tiden som hunden ska anpassa sig till resten av ditt liv och din flock. Om du tänker att hunden bor i hundgård när du är på jobbet ska du välja en hund som klarar det livet. Om du tänker att hunden ska följa med dig när du hälsar på dina superpedantiska vänner ska du välja en lugn och ickefällande ras. Har du en väldigt bufflig och högljudd bror som du umgås mycket med ska din hund inte vara för känslig och ängslig av sig. Osv. Ofta har man flera olika krav och då får man försöka komma fram till vilket som är det viktigaste - är det storleken på hunden, pälsen eller temperamentet?

Vad har du haft för hundar tidigare?

Om du vill träna tillsammans med din hund kanske komma någonstans så underlättar det MASSOR om hunden har en inneboende vilja av att vara till lags. Det skiljer enormt mellan olika raser. Terriers är överlag ganska självständiga och slår lätt dövörat till när det inte passar. Visst går det att ta sig en bit med de mer självständiga men det kräver sååå mycket mera av dig som hundförare. Vallhundar och retrievers är mera måna om att arbeta som ett team, men även här finns det vissa rasmässiga skillnader.

Vill du ha en hund som är lätt att ha lös så finns det egentligen två saker som spelar störst roll. Det ena är jaktlusten (hur gärna den vill jaga ett flyende byte), det andra är hur "förig" hunden är, dvs hur mycket den gillar att samarbeta med dig. Min erfarenhet är att är hunden tillräckligt förig, så är den lättränad även om den har mycket jaktlust. Jag tycker personligen också det är trevligt om den lösa hunden är vänligt sinnad till sin natur. OM du skulle tappa kontrollen vid ett möte så är det ju lugnande att veta att din hund inte är den förste att mucka gräl.

Vill du vara ute mycket när det är kallt rekommenderar jag en dubbelpälsad hund, alltså en med både underull och täckhår. Enkelpälsade hundar kräver täcke när det blir för kallt men många fryser ändå. En bra, tät päls skyddar också mot väta och hunden kan vara ute hela dagen utan att bli nedkyld.

Läs också Meanwhiles inlägg. Mkt bra skrivet!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 377
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 924
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 217
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka